کپی رایت ستون فقرات صنعت بازی سازی دنیا است/ مورد اعتماد نیستیم

به گزارش فناوری فرهنگی، نپیوستن به قانون جهانی کپی رایت، یکی از بزرگ ترین موانعی است که سال هاست بر سرراه صادرات فرهنگی ایران قرار دارد. از آن جائی که ایران جزو معدود کشورهایی است که هنوز قانون جهانی کپی رایت را به رسمیت نمی شناسد مورد اعتماد بازارهای جهانی نیست و زمانی که این اعتماد وجود نداشته باشد هیچ زمینه ای برای تعامل با دنیا و در نتیجه گسترش دانش، تجربه و توانایی های هنرمندان عرصه های مختلف فرهنگی و دیده شدن آثارشان  در سطح گسترده جهانی فراهم نخواهد شد.

 تعامل کشورهای مختلف دنیا با یکدیگر در زمینه های مختلف فرهنگی، علمی، صنعتی و … به افزایش تجربه و دانش جمعی شان منجر می شود اما ایران که به دلیل تحریم ها و البته نپیوستن به معاهده جهانی کپی رایت هرگز فرصت حضور تمام قد و تعامل و بده بستان فرهنگی با دنیا را نداشته همیشه از این قافله عقب بوده است.

شبستان پیش از این نیز در گزارشی با عنوان “تصویب «کپی رایت» درایران؛ گامی بلند برای تعامل فرهنگی با جهان” به بررسی لزوم تصویب قانون کپی رایت پرداخته بود.این بار به سراغ حسن کریمی قدوسی، مدیر کل بنیاد ملی بازی های رایانه ای رفتیم تا از تاثیرتصویب قانون کپی رایت بر بازار بازی سازی کشور بگوید. صنعتی نوپا در ایران که دقیقا به دلیل نبود قانون کپی رایت در کشور توانایی ورود به عرصه جهانی را ندارد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی بازی های رایانه ای در گفت و گو با شبستان درباره لزوم تصویب قانون کپی رایت در کشور گفت: جزو کسانی هستم که از زمانی که در بنیاد حضور داشته ام همیشه در نشست های خبری بحث قانون کپی رایت را مطرح کرده ام و همیشه پیگیر تصویب آن بوده ام.

وی افزود: قانون کپی رایت ستون فقرات صنعت بازی سازی در کشور است. بدون داشتن قانون کپی رایت اغلب کارها و تلاش هایمان در حوزه بازی سازی به هدر می رود. یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که داریم و دقیقا به همان دلیل نمی توانیم بازی هایمان را در خارج از کشور توزیع کنیم عدم رعایت قانون کپی رایت در کشور است.

کریمی قدوسی توضیح داد: وقتی کپی رایت نداریم، جامعه جهانی به ما اعتماد نمی کند و مارا به عنوان یک سری آدم می بیند که مشغول دزدی فرهنگی و دزدی محتوایی هستند! معتقد هستم اگر می خواهیم صنعت درست و سالمی داشته باشیم، حتما باید قانون کپی رایت در کشور تصویب شود و ما نیز به جامعه جهانی بپیوندیم.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین با بیان اینکه کشوری پیدا نمی کنید که صنعت نرم افزاری یا صنعت بازی سازی داشته باشد و قانون کپی رایت را رعایت نکند، افزود:اصلا قانون کپی رایت یک جورهایی الزام است و تنها 5 یا 6 کشور هستند که این قانون را رعایت نمی کنند. کشورهایی که شاید اسمشان را هم نشنیده باشیم!

وی بیان کرد: اصلا نمی شود صنعتی در حوزه نرم ایجاد کرد، وقتی که محتوا را به رسمیت نشناسیم و بحث حق مالکیت معنوی بین المللی را به رسمیت نشناسیم، بنابراین هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه برای ایران رقم نمی خورد و حداقل سرمایه گذاری که شرکت های خارجی می خواهند در ایران انجام بدهند هم اتفاق نمی افتد.

به گزارش شبستان، اینکه تنها دست بگذاریم روی جمع آوری بازی های غیرمجاز خارجی از بازار که به صورت زیرزمینی و قاچاق وارد شده؛ عرضه و گاه تکثیر می شوند راه حل مشکل نیست. در چنین شرایطی اگر تنها مقداری قیمت بازی های ایرانی بالا برود به سرعت میزان تقاضا برای بازی های بدون مجوز و قاچاق با محتواهایی نامناسب که با قیمت کم  و بدون هیچ نظارتی در کشور فروخته می شوند بالا می رود.

طبق آمار بنیاد ملی بازی های رایانه ای روزانه ۸۰ دقیقه از وقت ۲۳ میلیون ایرانی صرف بازی های رایانه ای می شود و این آمار نشان دهنده لزوم توجه به این حوزه است.

تصویب قانون کپی رایت در کشور علاوه بر اینکه زمینه پیشرفت و تعامل بازی سازان ایرانی با دنیا را فراهم می کند، باعث توقف تجارت سیاهی به نام قاچاق بازی های رایانه ای در کشور شده، صادرات بازی های رایانه ای میسر و واردات آن کنترل می شود.

ایران تا‌ به امروزعضویت در هیچ‌یک از کنوانسیون‌ها و معاهده های بین‌المللی مرتبط با حق کپی‌رایت را نپذیرفته و دقیقا به همین دلیل امکان عضویت تمام و کمال در سازمان تجارت جهانی را ندارد. ورشکستگی و سرخوردگی شرکت‌های تولید‌کننده نرم‌افزار و محصولات رایانه‌ای و ناامیدی و دلسردی بازی‌ سازها و نخبه های این حوزه در کشوراز مواردی است که در پی گسترش روز افزون استفاده از نرم‌افزارها و محصولات قفل شکسته  و غیرمجاز در ایران رقم می خورد.

بحث تصویب قانون کپی رایت مدت ها است که در دولت و مجلس مطرح و در دستور کار قرار گرفته است، اما هنوز تا به امروز هیچ نتیجه ای به صورت رسمی مشاهده نشده است.

منبع:شبستان

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد