ارتباط شگفت‌انگیز وای فای با کج خلقی

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر حسین فودازی متخصص آنکولوژی (سرطان شناسی) بیان کرد: با توجه به تغییرات عمده در دنیای تکنولوژی و گسترش سیستم‌های مخابراتی، ارتباطی، مجازی، اینترنت پُر سرعت و وای فای‌ها مطالعه‌های متعددی در خصوص عوارض این دسته از سیستم‌ها مطرح شده است. سیستم اینترنت بی‌سیم(wifi) در سال 2007 وارد دنیای تکنولوژی شد و با گذشت 10 سال از آن زمان، تبدیل به یکی از واجبات زندگی روزمره در جهان شده است.

وی در افزود: در سال 2011 آژانس بین المللی ارتباطات و کنترل امواج موضوعی را مبنی بر احتمال سرطان زا بودن امواج موبایل و اینترنت بی‌سیم مطرح کرد و تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری را برای 100درصد اعلام کردن سرطان زا بودن امواج‌ دانست. البته در حال حاضر، مطالعات زیادی در این خصوص در دست انجام است.

این سرطان شناس اظهار داشت: از آنجا‌ که وای فای حامل سیگنال‌های رادیویی و امواج هستند، نمی‌تواند چندان بی ضرر دانست. اما سخن بر سر آن است که این امواج در قیاس با امواج موبایل که هم قوی‌‌تر و هم متمرکز تر‌‌ روی مغز‌ هستند‌ خطرات کمتری دارد.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران متذکر شد: تفاوتی که امواج موبایل با وای فای دارد در این است که امواج موبایل در یک نقطه متمرکز شده و بیشتر روی سیستم شنوایی و مغزی افراد تاثیر منفی می‌گذارد همچنین شدت و قدرت این امواح در مقایسه با وای فای بسیار بیشتر است. اما وای فای‌ها در تمامی فضا منتشر می‌شوند. مودم‌های وای فای تا گیرنده‌ای که فرد در دستانش دارد (تبلت، موبایل و…) این ارتباط برقرار است و در طول این میسر افراد می‌توانند در معرض عوارض و خطرات این امواج قرار گیرند.

به گفته فودازی، خستگی زودرس، اختلالات خلقی، افسردگی و بی‌خوابی شایع‌ترین عوارض این دسته از امواج‌ها شناخته شده است. علاوه بر آن زایمان‌های زودرس، ناباروری، سقط‌های مکرر و ابتلا به انواع سرطان‌ها بویژه سرطان‌های مغزی و عصبی بسیار زیاد است. این دسته از تحقیقات علمی نیازمند مطالعه و پژوهش بیشتری است. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش خطرات این امواج این است که لپ‌تاپ، موبایل و تبلت‌ها را در نزدیکی بدن‌ نگه نداریم و بعد از اینکه کارمان با این وسایل تمام شد، از آنها فاصله بگیریم. اگر از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنیم لزومی ندارد که از صبح تا شب در اطراف‌مان روشن باشند.

وی توصیه کرد: تاکید می‌شود هنگامی که از مودم وای فای استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید و علاوه بر آن تنظیمات وای فای گوشی خود را نیز حالت پرواز قرار دهید. کودکان در معرض خطر بیشتری از بزرگسالان در محیط های محاصره شده با امواج وای قرار دارند و احتمال دچار شدن آنها به اختلالات ذهنی در دوران رشد از این جهت بیشتر است.

دبیر انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران گفت: در فضای مجازی، تبلیغات گوناگونی منتشر شده است مبنی بر آن که برخی از دستگاه‌ها می‌توانند عوارض مودم‌های وای فای را خنثی کنند، لازم به ذکر است گفته شود این دستگاه‌ها تنها نقش تبلیغاتی و تجاری دارد. واقعیت این است که نمی‌توان در برابر ‌‌امواج و سیگنال‌های وای فای کار چندانی انجام داد. نه رفتن در آب، نه قرار دادن گیاهان در مقابل مودم و نه پوشیدن لباس‌هایی با پوشش سرب(مانند زره)، هیچ یک نمی‌تواند جلو‌ی ‌نفوذ ۱۰۰ درصدی امواج وای را بگیرند.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: تنها اقداماتی که در کاهش عوارض امواج وای فای می‌توان انجام داد این است که تا حد ممکن از قرار گیری در معرض سیگنال‌های وای فای خودداری کنیم و برای مدت زمان طولانی در نزدیکی مودم وای فای حضور نداشته باشیم، همچنین در مواقع غیر ضروری، هم مودم و هم دستگاه‌هایی را که به وای فای متصل هستند را حتما ‌خاموش کنید.

منبع: تابناک

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد