رشد ۳۰۰درصدی محتوای داخلی، مرهون شبکه ملی اطلاعات

به گزارش فناوری فرهنگی، چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی -مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- درباره شبکه ملی اطلاعات، با اشاره به پیاده‌سازی تعرفه نیم‌بهای اینترنت برای استفاده از سایت‌های داخلی در این شبکه از اسفندماه گذشته گفت: ثمره این اقدام، رشد ۳۰۰ درصدی در برخی محتواهای داخلی به ویژه سرویس‌های ویدئویی است. این یعنی بازار برای تولیدکننده محتوا فراهم شده است.

وی با اشاره به رشد توسعه فزاینده فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور اظهار کرد: بالغ بر ۱۲ سال بود که مطالبه شبکه ملی اطلاعات در احکام قانون توسعه کشور آمده بود و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت. در حکم اول و دوم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی صراحتا عنوان شده اما اجرایی نشده بود. به هر ترتیب یکی از خدمات مهمی که در دولت یازدهم صورت گرفت شروع مراحل اجرایی شبکه ملی اطلاعات بود.

 

جهرمی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در زندگی روزمره مردم گره خورده ادامه داد: میزان استفاده مردم از ابزارهای فناوری اطلاعات گویای توسعه این بخش است. به نحوی که در سرشماری اخیر نفوس و مسکن، بالغ بر ۵۱ درصد مردم از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات حضور پیدا کرده و اطلاعات خود را ثبت کردند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به سرعت عمل و دقت در جمع‌آوری آمار، کاهش هزینه و امنیت بیشتر در جمع‌آوری اطلاعات که از جمله ثمرات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بود، تاکید کرد: این آمار در دنیا بی‌نظیر است. چرا که تنها در کشور ژاپن با ۳۵ درصد مشارکت، این اتفاق افتاده و ایران رکود اول سرشماری اینترنتی را در دنیا از آن خود کرده است.

وی خدمات بانکداری، خرید اینترنتی و حمل و نقل عمومی را از جمله نیازمندی‌های کشور عنوان کرد که امروز از طریق شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود و گفت: زمانی در این کشور، برقرار ماندن ارتباطات در برخی از نقاط بحرانی کشور در زمان انتخابات، یک تهدید امنیتی بود. اگر انتخابات برگزار می‌شد اولین کار لازم، خاموش کردن سوئیچ‌های ارتباطی بود تا بتوان دامنه بحران را مدیریت کرد اما امسال شاهد بودیم که به مدد شبکه ملی اطلاعات هیچ‌گونه قطعی ارتباطی اتفاق نیفتاد. این موضوع، مرهون تلاش‌هایی است که به واسطه شبکه ملی اطلاعات و امنیت ایجاد شده در حوزه ارتباطات به دست آمد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به دو مولفه بهبود کیفیت و قیمت ارزان دسترسی در شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: تا سال ۹۲ ارتباط داده‌ای بین دو نفر در کشور، بسیار بدتر از کیفیت ارتباطات خارجی بود اما امروز به جرات می‌توانیم بگوییم که در هیچ نقطه‌ای از کشور مشکل کیفیت وجود ندارد و تمام شاخص‌های منتشرشده در خصوص کیفیت شبکه در اقصی‌نقاط کشور، در حالت استاندارد قرار دارد.

منبع: ایسنا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد