عروسک‌های بومی راهی برای آموزش فرهنگ به کودکان هستند

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یک عروسک‌ساز معتقد است که جشنواره‌ اسباب‌بازی باید معرفی و حمایت از عروسک‌های بومی را جدی بگیرد.

ثنا راد، عروسک‌ساز و تصویرگر کتاب کودک می‌گوید: «همان‌طور که از نام این جشنواره مشخص است و بر می‌آید، جشنواره اسباب‌بازی باید اتفاق بزرگی باشد و تاثیر زیادی بر جامعه بگذارد، بنابراین باید زمینه‌ خوبی برای معرفی عروسک‌های دست‌ساز بومی فراهم آورد.»

راد ادامه می‌دهد: «عروسک‌های بومی بخش بزرگ و مهمی از فرهنگ هر کشوری را تشکیل می‌دهند و بهترین راه برای ارتباط و آموزش فرهنگ به کودک‌اند. بنابراین خوب است که مدیران این جشنواره معرفی و حمایت از این هنر را جدی‌تر بگیرند و برای آن برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشند.»

وی درباره‌ی شیوه‌ی این حمایت‌ها گفت: «جشنواره می‌تواند با برگزاری کارگاه‌ها، کودکان را در ساخت و یادگیری این هنر سهیم کند و با تولید انبوه و با کیفیت نقش موثری در بقاء و حفظ عروسک‌های بومی داشته باشند.»

این هنرمند در پاسخ به این سوال که اغلب عروسک‌های بومی کاربرد اسباب‌بازی ندارند، درباره‌ی کاربردی کردن آن‌ها عنوان کرد: «شاید این نوع عروسک‌ها را بیشتر نماد یک کشور بدانیم تا اسباب‌بازی، ولی می‌توان با تغییر و به کارگیری ایده‌های خاص آن‌ها را به اسباب‌بازی نزدیک‌تر کرد.»

راد ادامه داد: «با تغییرهای اندک، این عروسک کاربرد بیش‌تری برای مخاطب خواهند داشت. ضمن آن‌که جنبه‌ اقتصادی هم برای تولید کنندگان و حامیان ایجاد خواهد کرد. بنابراین در این راه نه تنها کانون بلکه خیلی از ارگان‌ها و نهادهای دیگر باید همراه شوند.»

وی در پایان دیدگاه خود نسبت به جشنواره را به عنوان یک مخاطب این طور مطرح کرد: «من به عنوان یک مخاطب تنها توقع‌ام ارایه خوب و با کیفیت محصولات است، چرا که جشنواره‌هایی از این دست با مخاطب حساسی سر و کار دارد. هر اشتباهی اعم از ارایه‌ی نامناسب از سوی تولید کنندگان تاثیرهای نامطلوبی روی مخاطبان امروزی خواهد داشت.»

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ کار خود را در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری آغاز می‌کند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد