تیراژ تولید اسباب‌بازی ما قابل رقابت با محصولات چینی نیست

به گزارش فناوری فرهنگی، محمد نوروزی از طراحان اسباب بازی با حضور در سیزدهمین قسمت برنامه «همبازی» گفت: ما به عنوان یک تولیدکننده اسباب بازی رده سنی کودکان را مورد توجه و هدف فعالیت‌های خود قرار دادیم؛ یکی از محوری‌ترین شعارهای ما این است که بازی زندگی کودکانه است و اسباب بازی، وسایل و ابزار این زندگی کودکانه است.

وی دوران کودکی را بسیار مهم و حساس عنوان و بیان کرد: علت اینکه در مورد زندگی کودکان حساس بودیم این است که بخش بسیار مهمی از شاکله و شخصیت انسان‌ها در همین محدوده زمانی کودکی و سنین کودکی شکل می گیرد وارد این عرصه شدیم و خواستیم محصولاتی را متناسب با این گروه سنی تولید کنیم.

نوروزی ادامه داد: مهمترین ابزار و وسائلی که در این محدوده سنی مورد استفاده بچه‌ها قرار می گیرد اسباب بازی است و به همین علت ما شروع به تولید اسباب بازی کردیم.

این فعال عرصه سرگرمی و اسباب‌بازی در بخش دیگری از سخنانش درباره تاثیر اسباب‌بازی‌ها در خلاقیت کودکان اظهار کرد: موضوع که بچه‌ها تا چه میزان خلاق و نوآور رشد کنند، بحث جداگانه ای است. اما اینکه یک کودک بتواند رشدی را که در این سنین لازم است داشته باشد از همه چیز مهم‌تر است.

نوروزی خاطرنشان کرد: اگر کودک خلاق و نوآور داشته باشید ولی قوای حرکتی، بحث‌های ارتباطی و قابلیت‌های شناختی او به خوبی شکل نگرفته باشد چنین کودکی ممکن است در زندگی آینده خود با مشکلات فراوانی روبرو شود؛ البته موجی هم در بین خانواده‌ها راه افتاده که خواهان خلاق و نوآور شدن کودک خود هستند و این موضوع، به موقعیتی تبدیل شده که برخی از سودجویان از آن استفاده کرده و محصولات و تولیدات خود را با چنین عناوینی به خانواده‌ها عرضه می کنند.

این طراح اسباب بازی اضافه کرد: ما قائل به این هستیم که کودک باید یک سری رشدها را به لحاظ حرکتی، شناختی و ارتباطات در این محدوده سنی پیدا کند؛ خصوصا در سنین زیر هفت سالگی ساختارهای ذهنی کودک شکل می گیرد و این ساختارهای ذهنی کودک در آینده او و در دوران جوانی، میانسالی و کهنسالی تاثیرات خود را بر روی او می گذارد.

نوروزی در بخش دیگری از سخنانش درباره تولید اسباب‌بازی بیان کرد: درمورد چگونگی رسیدن ایده ساخت اسباب بازی‌ها باید به این نکته اشاره کنم که ما بازی را به چند لایه تقسیم بندی کردیم؛ لایه ظاهری که همه با آن ارتباط دارند فرم ظاهری بازی است که آن هم بر اساس یک سناریو و قوائد مبتنی بر یک سری موتور محرک است که بازی سازها اصطلاحا به آن دینامیک بازی می گویند که یک برای بر اساس این دینامیک‌ها شکل می گیرد.

این تولیدکننده اسباب‌بازی، دینامیک‌های مختلف را پایه ساخت بازی دانست و متذکر شد: بازی‌ها دینامیک‌های متفاوت و مختلفی دارند که بر این اساس دینامیک یک بازی، کشف و دینامیک یک بازی دیگر کنجکاوی است؛ حتی ممکن است دینامیک یک بازی شانس باشد. این مسائل و موارد عموما به عنوان پایه‌های طراحی بازی‌ها درنظر گرفته می شوند.

نوروزی با بیان اینکه ساخت بازی بر اساس فرم و محتوای مشخص هنوز در کشور شکل نگرفته است، تصریح کرد: ایده آلی که ما برای ساخت بازی داریم این است برای بچه‌ها بر اساس دینامیک درنظر گرفته شده سناریو نوشته و آن بازی را بر اساس فرم و محتوایی مشخص بسازیم؛ متاسفانه این موضوع در کشور ما به خوبی شکل نگرفته که به لحاظ نیروی انسانی و مباحث هزینه ای و سایر مسائلی که به عنوان پشتیبانی توانایی بسیار خوبی را لازم دارد این توان را داشته باشیم تا بازی را بر این اساس تولید کنیم.

این طراح اسباب بازی در بخش دیگری از سخنانش درباره رقابت با محصولات خارجی اظهار داشت: نحوه رقابت در بازاری که پر از اسباب بازی‌های وارداتی خارجی مختلف است نکته بسیار مهمی است که همه اسباب بازی سازهای کشور را درگیر خود کرده است اما خوشبختانه کیفیت محصولات ما به صورتی است که می تواند با نمونه‌های خارجی چینی به خوبی رقابت کند.

نوروزی افزود: در حال حاضر محصولات ما به لحاظ کیفیت برتر از نمونه‌های چینی است؛ البته مقداری از نمونه‌های اروپایی و کشورهای پیشرفته پایین‌تر است. همچنین از نظر قیمت نیز بین محصولات چینی و اروپایی قرار دارد و به همین دلیل مخاطب خاص خود را دارد و می تواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند هر چند در شرایط فعلی، در تیراژ تولید اسباب بازی هنوز قابل رقابت با محصولات خارجی نیستیم.

وی، زنجیره ساخت و تولید اسباب بازی را در موفقیت این بازار بسیار مهم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگر در حوزه ساخت و تولید اسباب‌بازی به زنجیره آن که شامل طراحی، تولید، واردات، توزیع و مصرف نگاه کنیم متوجه می شویم که این مصرف کردن اثرات خاص خود را در سطح جامعه ما به همراه خواهد داشت. البته تک تک حلقه‌های این زنجیره نقاط ضعف و قوت خود را دارد ولی اصطلاحی است که می گوید قدرت زنجیر به آخرین حلقه آن است و بر این اساس هم در چرخه اسباب‌بازی، توزیع، ضعیف ترین حلقه محسوب می شود.

نوروزی در همین زمینه تصریح کرد: اگر توزیع سامان پیدا کند، هم می تواند تولید را متحول کند و هم اثراتی را که مصرف کننده از محصول می گیرد، دگرگون می کند؛ ولی متاسفانه شاهد هستیم که در این حلقه سودجویی‌هایی انجام می شود و افراد بیش از اینکه مباحث رشد در مصرف را مدنظر داشته باشند به دنبال سودجویی خود هستند و به همین دلیل، این افراد به دنبال واردات می روند تا اینکه بیایند و با تولیدکننده داخلی تعامل کنند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد