سهم ۱۰ درصدی تولیدکنندگان داخلی از بازار اسباب بازی

به گزارش فناوری فرهنگی، معاون هنری حوزه هنری کودک و نوجوان، سهم ایران را از درآمد بالای چهار هزار میلیارد تومانی فروش اسباب بازی و لوازم بازی تنها کمتر از 10 درصد خواند و خاطرنشان کرد: «بسیاری از شرکت‌های معتبر جهانی و شرکت‌های چینی در این حوزه با برنامه‌ریزی و شناخت ذائقه مخاطبان سعی کردند تا به برندسازی بپردازند.

در هفته جاری روز جهانی کودک را پشت سر گذاشتیم. روزی که به برکت گسترش شبکه‌های اجتماعی امسال کمی پررنگ‌تر خودش را نشان داد. هر کسی که در اطراف خود کودکی داشت و برایش مهم بود به سبک خود آن را تبریک گفت. روزی قرار است آینده کشور توسط همین کودکانی که اکنون در این سن قرار دارند رقم بخورد. برای همین تقویت زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی برای شکل‌دهی به شخصیت کودکان بیش از هر چیز اهمیت جدی پیدا می‌کند. یکی از مراکزی که در این خصوص باید نقش ایفا کند، حوزه هنری کودک و نوجوان است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص فعالیت‌های این مرکز با معاون هنری حوزه هنری کودک و نوجوان به گفت‌وگو نشستیم.

حمید حسین‌زاده، مجموعه حوزه هنری کودک و نوجوان که در ابتدای راه قرار دارد را مثل هر نهاد نوپایی خالی از اشکال نمی‌داند و می‌گوید: «سعی کردیم به موازات فعالیت در تهران در پنج استان اردبیل، خراسان رضوی، همدان، اصفهان و فارس با امضای تفاهمنامه‌هایی به صورت تخصصی و مستقل فعالیت‌های خودمان را دنبال کنیم. در استان‌های دیگر نیز با توجه به احکام صادر شده توسط امور استان‌های حوزه هنری، این فعالیت به معاونان فرهنگی تفویض شده است وسعی داریم تا در آینده‌ای نه‌چندان دور از ظرفیت‌های بیشتری در استان‌های کشور استفاده کنیم.»

وی فعالیت‌های این مجموعه را در حوزه‌های شعر، داستان، فیلمنامه، تئاتر و موسیقی عنوان کرد و گفت: «سعی کردیم با ایجاد چهار کارگروه شعر، داستان، نمایشنامه و فیلمنامه افرادی که در این حوزه‌ها مستعد هستند را شناسایی کنیم و با برنامه‌هایی که در دستور کار داریم از آنها حمایت کنیم.»

وی، برند‌سازی در حوزه محصولات و بازی‌های انیمیشن را یک امر مهم خواند و گفت: «تولید انیمیشن یکی از پول‌سازترین صنعت‌هاست. علاوه‌بر فروش انیمیشن می‌توان از فروش محصولات جانبی یک انیمیشن هم سود قابل توجهی به دست آورد. نمونه‌ای که ما در ایران و در مجموعه خودمان داشتیم، تولید و فروش چشمگیر عروسک‌های شکرستان بود یا بیش از 30 محصول دیگر که همه در ابتدای فعالیت کاری ما صورت گرفت. تا زمانی که این‌گونه حرکت‌ها استمرار نداشته باشند و در زمینه تولید انیمیشن از حضور تیم‌های حرفه‌ای، خلاق و صاحب ذوق استفاده نشود نمی‌توان امیدوار بود که این چرخه به حرکت خود ادامه دهد.»

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی را برای تولید شخصیت‌های بومی دارید، گفت: «سعی داریم تا در حوزه داستان طنز و توسط شهرام شفیعی از نویسنده‌های مطرح طنز کشور چندین شخصیت را تحت عنوان قصه‌های آتی و آنی به‌وجود آوریم. در این زمینه هم فکر‌های خوبی صورت گرفته است. با توجه به تصویرگری‌های بسیار حرفه‌ای که روی آنها صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک آنها را روانه بازار می‌کنیم که امیدواریم مقبول کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنها قرار بگیرد.»

معاون هنری حوزه هنری کودک و نوجوان، سهم ایران را از درآمد بالای چهار هزار میلیارد تومانی فروش اسباب بازی و لوازم بازی تنها کمتر از 10 درصد خواند و خاطرنشان کرد: «بسیاری از شرکت‌های معتبر جهانی و شرکت‌های چینی در این حوزه با برنامه‌ریزی و شناخت ذائقه مخاطبان سعی کردند تا به برندسازی بپردازند و این نه‌تنها از نظر مادی به ضرر کشور است بلکه باعث می‌شود بچه‌های ما با تصاویری که بعضی از آنها خیلی هم زیبنده نیست، روبه‌رو شوند. به همین خاطر باید ما و سایر نهادها با یک فکر و کار حساب شده و استفاده از دانش نسل جوان که بسیاری در حوزه تولید انیمیشن نیز بااستعداد هستند، در راستای گسترش تولیدات ایرانی و متناسب با ذائقه و ارزش‌های اسلامی قدم برداریم.»

وی تولید انیمیشن را در مقایسه با گونه‌های دیگر ادبی و هنری بسیار پرهزینه خواند ولی تاثیرگذاری آنها را در میان مردم بسیار چشمگیر خواند و بیان داشت: «نگاه به اقتصاد کارهای تولید شده در حوزه انیمیشن نشان می‌دهد که ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار پایین است و دلیل این موضوع را می‌توان، ارزش افزوده‌ای که در این حوزه وجود دارد، عنوان کرد. به‌عنوان مثال برای تماشای یک فیلم در این رده‌ سنی نوجوان به همراه پدر ومادر خود به سینما می‌رود که این می‌تواند درآمدزایی فروش را دو برابر کند و اقتصاد در حوزه کودک را سرپا نگه دارد.»

وی دو محور انقلاب و دفاع مقدس را ازجمله محورهای اساسی کاری حوزه هنری کودک و نوجوان خواند و اظهار داشت: «سعی کردیم با تقویت بخش ادبیات و استفاده از نویسنده‌های مطرح کشور برای تالیف این‌گونه آثار به نوعی با گام‌های قدرتمندتری در حوزه‌های سینما و تئاتر وارد شویم چون به هر حال تولید اثر خوب در این حوزه‌ها بیش از همه نیازمند متون و داستان‌های خوب است که ما با توجه به این مهم تاکنون 40 عنوان اثر را در انتشارات سوره مهر چاپ کردیم. حتی نگاه به بهترین آثار جهان ازجمله «بن تن» هم نشان می‌دهد که شخصیت اصلی آن از یک پاورقی روزنامه شکل گرفته است.»

وی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های نظامی برای تولید خاطره‌ها و کتاب‌های متناسب با شرایط سنی کودک و نوجوان را در راستای ترویج فرهنگ ارزشی برشمارد و عنوان کرد: «در این زمینه تفاهمنامه‌ای را با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امضا کردیم که در نظر داریم تا 12 خاطره از فرماندهان نیروی دریایی ارتش را به چاپ برسانیم و امیدواریم تا آذرماه و همزمان با هفته نیروی دریایی منتشر شوند.»

معاون هنری حوزه هنری کودک و نوجوان در خاتمه اعلام داشت: «در نظر داریم تا به‌زودی کارگاه فیلمنامه‌نویسی را با حضور اساتید مجرب این حوزه برگزار کنیم. همچنین انتشار فراخوان دریافت فیلمنامه با موضوع کودک و نوجوان یکی دیگر از برنامه‌هایی است که بعد از دسته‌بندی و انتخاب آثار برتر به حمایت از آنها برای تولید فیلم اقدام می‌کنیم.»

منبع: فرهیختگان

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد