۱۶نماینده ایران در جشنواره جهانی بازیهای موبایلی/ پایان حاشیه‌ها؟

به گزارش فناوری فرهنگی،  «IMGA» یا جشنواره بین‌المللی بازی‌های موبایلی یکی از مهمترین رویدادهای مرتبط با بازی‌های دیجیتال در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود که در دومین دوره آن بازی‌سازان ایرانی حضوری پررنگ خواهند داشت.

مراسم اختتامیه دومین دوره این رویداد در حالی به‌زودی برگزار می‌شود که این جشنواره برای بازی‌سازان ایرانی حاشیه‌هایی هم به همراه داشته است؛ اوایل مهر ماه بود  که نامزدهای این دوره از جشنواره معرفی شد که ۱۶ بازی ایرانی نیز در بین آن‌ها بود. یک روز بعد تمامی ۱۶ بازی نامزد شده که برای رای‌گیری روی سایت جشنواره قرار داده شده بودند، به‌شکل عجیبی حذف شدند اما در نهایت با پیگیری‌های سریع بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، فردای همان روز تمامی ۱۶ بازی به لیست بازی‌های نامزد جشنواره برگشتند و همه چیز به روال عادی خود بازگشت.

در مجموع، در دومین IMGA خاورمیانه ۵۵ بازی نامزد شده‌اند که ۱۶ عدد از آن‌ها بازی‌های ایرانی هستند که این عدد، رقم بسیار قابل‌توجهی است. به‌همین دلیل بازی‌سازان ایران شانس بالایی در کسب جایزه از این جشنواره دارند.

مراسم اختتامیه این جشنواره ۱۱ نوامبر معادل ۲۰ آبان ماه در کشور اردن و شهر عمان برگزار می‌شود و باید دید آیا حواشی بازه اعلام نامزدهای حاضر در این رویداد به پایان رسیده یا در بازه اعلام نتایج قرار است شاهد صورت دیگری از این حواشی باشیم؟

در ادامه به معرفی مختصر ۱۶ بازی حاضر در این رویداد بین‌المللی می‌پردازیم.

۴Wheelers ساخته شده توسط استودیو اردیبهشت (Ordibehesht Studio):

بازی چهارچرخ یا ۴Wheelers یکی از نامزدهای دومین دوره IMGA خاورمیانه است که روی  خودروهای کوچک اسباب‌بازی و جذابیت آنها تمرکز کرده است. سبک تلفیقی بازی (مخلوطی از سبک مسابقه‌ای و نوبتی) باعث جذابیت دوچندان آن می‌شود.

در این بازی، کاربر می‌تواند ماشین خود را ساخته و شخصی‌سازی کند و سپس در مسابقاتی آنلاین، با یک حرف به‌رقابت بپردازد. زمانی که رقابت میان دو کاربر آنلاین آغاز می‌شود، اول نوبت به یکی از آنها داده می‌شود تا مسیر پیشروی خود را مشخص کند و تا حدی به جلو برود، سپس نوبت به دیگر کاربر داده می‌شود تا او نیز این کار را انجام دهد؛ با روند پیشروی این‌چنینی و سبک تلفیقی بازی، جذابیت‌های دیگری چون برخورد دو ماشین با یکدیگر و سپس به‌هم ریختن مسیر عادی پیشروی در جاده نیز برای کاربران به‌وجود خواهد آمد.

Ancients Revival ساخته شده توسط آناشید گیمز (Anashid Games):

احیای جنگجویان باستانی یا Ancients Revival توسط استودیو آناشید گیمز ساخته شده و در سبک مبارزه‌ نوبتی دنبال می‌شود که کاربران بازی‌های آنلاین را مورد هدف خود قرار داده است. بازی احیای جنگجویان باستانی تمرکز خود را روی نمایش قهرمانان و شخصیت‌های مبارز خود می‌گذارد که هر کدام دارای سبک مبارزه خاص خود و ویژگی‌های خاص خود هستند.

در این بازی، هر مبارز یا جنگجو می‌تواند به موجوی افسانه‌ای تبدیل شود و در مواقع ضروری یا بحرانی کمکی برای کاربر باشد. در این بازی، اگر کاربر علاقه‌مند به رقابت و نبرد باشد، می‌تواند به‌صورت آنلاین با تیم قهرمانان خود با دیگر کاربران به مبارزه و رقابت بپردازد؛ اما اگر کسی می‌خواهد با دیگر کاربران آنلاین به‌صورت عضوی از یک تیم بازی کند، چنین حالتی نیز در بازی وجود دارد و هر مبارز و هر کاربر، در نقشی خاص تحت یک تیم قرار می‌گیرد و معماها و چالش‌هایی را پشت سر می‌گذارد.

Around Mars ساخته شده توسط استودیو اپینو (Appinu Studio):

بازی اطراف مریخ یا Around Mars نیز یکی دیگر از ۱۶ بازی نامزد شده ایرانی است که توسط استودیو اپینو ساخته شده و در سبک بازی‌های تفننی ارایه شده است.

در این بازی کاربر می‌بایست تعداد سیارک‌ها یا سنگ‌های کهکشانی معین شده را با قدرت و سرعتی کافی به سمت جو مریخ پرتاب کند تا این اشیای کهکشانی باموفقیت در جو مریخ شناور شوند و با مریخ و دیگر اشیا موجود در مراحل برخورد نکنند. بازی اطراف مریخ، در بخش تک‌نفره خود بیش از ۱۰۰ مرحله جای داده است و همچنین حالت‌های بی‌نهایت و دونفره نیز در بازی قرار داده شده است.

Clown: Legendary Theater ساخته شده توسط گیم اوریجینز (Game Origins):

بازی دلقک: تئاتر افسانه‌ای یا Clown: Legendary Theater توسط گروه بازی‌سازی گیم اوریجینز در سبک پازل ساخته شده و در این بازی، کاربر دلقکی را روی صحنه نمایش می‌بیند که پانتومیم بازی‌ می‌کند و حرکاتی را ادا می‌کند تا کاربر حدس بزند دلقک چه چیزی را دارد بازی می‌کند.

کاربر با انتخاب حروف بعد از تماشای بازی دلقک و چیدن حروف درست در کنار یکدیگر، حدس خود را اعلام می‌کند و در بازی پیشروی می‌کند. بازی دلقک: تئاتر افسانه‌ای به کاربر اجازه‌ی شخصی‌سازی و خرید آیتم‌های متفاوتی چون لباس‌های متنوع برای دلقک را می‌دهد.

Live TV Tycoon ساخته شده توسط اسید گرین گیمز و سورنا گیمز ( Acid Green Games and Sourena Games):

بازی لایو تی‌وی تایکون یا Live TV Tycoon کاربر را در نقش مدیر یک شبکه تلویزیونی قرار می‌دهد و درواقع در سبک شبیه‌سازی/ تفننی دنبال می‌شود. در این بازی، هدف این است که کاربر به عنوان مدیر یک شبکه تلویزیونی، به‌بهترین نحو امور را اداره کند، برنامه بسازد و تلاش کند در رقابت تناتنگ با دیگر شبکه‌ها و مدیران آنها تبدیل به محبوب‌ترین و ثروت‌مندترین شبکه تلویزیونی شود.

در بخش‌های مختلفی که در بازی وجود دارد، کاربر می‌تواند برنامه‌های متنوعی بسازد و آن‌ها را برای پخش منظم در روز بچیند و زمان‌بندی کند، هر چه برنامه‌های بهتری ساخته شود که موردپسند تماشاگران و دیگر کاربران قرار گیرد، کاربر پاداش بیشتری دریافت می‌کند و می‌تواند کیفیت برنامه‌های خود را بهبود ببخشد، استودیوی ضبط را گسترش دهد و تعداد شبکه‌های خود را نیز بیشتر کند.

پسرخوانده Mafioso ساخته شده توسط استودیو پاییزان گیم (Paeezan Game Studio):

بازی پسرخوانده، در سبک مبارزه‌ای و نوبتی/ استراتژی توسط استودیو پاییزان گیم ساخته شده و یکی دیگر از بازی‌های برگزیده دومین IMGA خاورمیانه است. در این بازی، کاربر از میان شخصیت‌های موجود سه نفر را انتخاب کرده و یک تیم تشکیل می دهد تا با دیگر تیم‌ها رقابت کند.

هر تیم دوبار می‌تواند حمله کند (به‌صورت نوبتی) و هر شخصیت نیز سه قابلیت یا حالت حمله دارد. بازی پسرخوانده با تعداد و تنوع بالای شخصیت‌ها و قدرت‌های ویژه‌ی هر کدام که تمام آنها قابلیت ارتقا نیز دارند، به کاربر اجازه شخصی‌سازی تیم خود را نیز می‌دهد.

پرسیتی PerCity ساخته شده توسط ترند آن دیجیتال (Turned On Digital):

بازی پرسیتی، در سبک شبیه‌سازی کاربر را سازنده و مدیر یک شهر باستانی در ایران می‌کند و کاربر می‌بایست تامین‌کننده مواد لازم برای زندگی مردم در شهر خود باشد و به‌خوبی آنها را مدیریت کند.

کشاورزی، ساخت و ساز، دام‌پروری و دیگر موارد همگی در بازی پرسیتی می‌بایست توسط کاربر اجرا و مدیریت شوند تا سطح تمدن در بازی ارتقا یابد و رقابت کاربر با دیگر کاربران و سازندگان شهرها جذاب شود.

خروس جنگی Rooster Wars ساخته شده توسط مدریک (Medrick Fze):

بازی خروس‌جنگی نیز یکی از بازی‌های نامزد جشنواره IMGA در خارمیانه است که در سبک مبارزه‌ای توسط شرکت مدریک ساخته شده. در این بازی، کاربر بعد از شخصی‌سازی خروس جنگی خود می‌تواند در بخش تک‌نفره بازی مراحل مبارزه با دیگر خروس‌ها را پشت سر بگذارد، و یا می‌تواند به بخش آنلاین رفته و با دیگر کاربران به‌رقابت بپردازد.

لازم به ذکر است که این بازی در سبک مبارزه‌ای متنهی به‌صورت نوبتی دنبال می‌شود، یعنی هر کاربر حین مبارزه، یک بار حمله می‌کند و بار دیگر دفاع، و این روند تا پایان مسابقه ادامه دارد. تنوع شخصی‌سازی و آیتم‌های در دسترس برای این مهم در بازی بسیار زیاد است و کاربران می‌توانند با ایده‌آل‌ترین مبارز خود به بازی بپردازند.

 Shadow Racer ساخته شده توسط نوآ گیمز (Noa Games):

بازی شدو ریسر یا Shadow Racer ساخت نوآ گیمز در این دوره نامزد برترین بازی موبایلی شده است که در سبک مسابقه‌ای دنبال می‌شود.

در این بازی، کاربران می‌توانند خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند و در مسابقات آفلاین، بی‌نهایت، دزد و پلیس و رقابت‌های آنلاین شرکت کنند تا پاداش و تجربه کسب کنند و به شخصی‌سازی و قدرتمندتر کردن خودروی خود بپردازند. لازم ذکر است که تنوع جاده‌ها، آب و هوای مسیر مسابقات و تعداد و انواع خودروها در بازی Shadow Racer نیز در حد قابل‌قبولی قرار دارد.

 Spring Farm از شرکت مدریک (Medrick Fze):

بازی مزرعه بهاری یا Spring Farm نیز در سبک شبیه‌سازی توسط مدریک ساخته شده که کاربر را در نقش کشاورز و مالک یک مزرعه قرار می‌دهد. در این بازی، کاربر می‌بایست با اداره امور مزرعه مانند کشت، برداشت، ساخت و ساز و… امتیاز جمع کند تا در رقابت با دیگر کاربران عقب نیفتد. کاربر در این بازی می‌تواند مزرعه خود را بیشتر گسترش دهد و امتیازات خود را نیز چندبرابر کند.

 Super Sheep ساخته شده توسط اپینو (Appinu):

بازی فراگوسفند یا Super Sheep یکی دیگر از بازی‌های ساخته شده توسط اپینو است که نامزد دومین IMGA در خاورمیانه شده است. این بازی، در سبک تفننی ساخته شده که کاربر می‌بایست در آن از سقوط و مرگ یک گوسفند جلوگیری کند. گوسفند بعد از شروع بازی توسط کاربر از روی صخره‌ای می‌پرد و کاربر می‌بایست با ضربه زدن روی صفحه تلفن همراه خود زیر پای آن را پر کند و به پیشروی در بازی و کسب امتیاز ادامه دهد.

The Ballion ساخته شده توسط لکسیپ گیمز (Lexip Games):

بازی بالیون، یک بازی در سبک پازل است که کاربر می‌بایست نمادها و موجودات شبیه به هم در صفحه‌ای شطرنجی را کنار یکدیگر بچیند و امتیاز بگیرد. این بازی توسط لکسیپ گیمز ساخته شده و به کاربر اجازه می‌دهد رکورد خود را با دوستان خود و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارد و با کسب امتیاز بیشتر و رکوردزنی‌های بیشتر، به‌رقابت با دیگر کاربران بازی بپردازد.

قفس The Cage ساخته شده توسط منتال استودیو (Mental Studio):

بازی قفس، در سبک پلتفرمر ساخته شده و داستان رهایی یک سنجاب از قفسی که در آن توسط یک انسان اسیر شده را روایت می‌کند.

این بازی توسط منتال استودیو ساخته شده و کاربر را ناجی سنجاب داستان بازی می‌کند تا آن را از چالش‌ها و موانع روبرویش بگذراند و آزادی‌اش را به‌ارمغان بیاورد. چالش‌های راه کاربر در بازی قفس می‌توانند معماها، دشمن‌ها (انسان‌ها یا حیوان‌های بزرگ) و موانع قابل حمل باشند.

بدو دهقان بدو Run Dehghan Run  ساخته شده توسط تی‌توتم (TeeToTumEntertainment):

بازی بدو دهقان بدو، یک بازی پلتفرمر و تفننی است که میان ۱۶ بازی نامزد در IMGA این دوره است. بدو دهقان بدو، کاربر را در نقش ریزعلی قرار می‌دهد که برای نجات مردم روستایش که سوار بر قطار هستند، می‌بایست با قاطر خود مسیری را بپیماید.

کاربر طی پیشروی در بدو دهقان بدو، با موانع مختلفی روبرو می‌شود که برای عبور از آنها می‌بایست بپرد یا سرعت و محل سقوطش روی زمین بعد از پریدن را تنظیم کند. کاربر برای دوام آوردن در یک مرحله، می‌بایست در راه خود روشنایی را حفظ کند که توسط گلوله‌های خورشیدمانند این اتفاق می‌افتد.

نبرد اساطیر Battle of Legends ساخته شده توسط تریکسمن استودیوز (Trixmen Studios):

بازی نبرد اساطیر، در سبک استراتژی توسط تریکسمن استودیوز ساخته شده که در آن کاربر می‌تواند با انتخاب کارت‌های قهرمانان و اسطوره‌های ایرانی، به نبرد و نقشه‌ریزی برای آن بپردازد. در بازی نبرد اساطیر، کاربر با تیمی از کارت‌های اسطوره‌ها به نبرد آنلاین با تیم‌ها و قلعه‌های دیگر کاربران می‌رود.

با تجربه حملات و نبردهای بیشتر، امتیاز و تجربه کسب شده کاربر نیز بیشتر می‌شود می‌شود که می‌تواند از آنان برای بهبود قدرت اسطوره‌ها، قدرت حمله و دفاع خود بهره ببرد.

نجات قلعه Save Castle ساخته شده توسط دریم رین (Dream Rain):

بازی نجات قلعه، دنباله‌ای بر بازی سلحشوران ساخت تیم دریم رین است که در سبک تیراندازی از دید سوم شخص ساخته شده و کاربر را در نقش آرش کمانگیر قرار می‌دهد. داستان بازی روایت‌گر حیله‌ی جدید اهریمن است که دروازه‌ای از دنیای خودش در دنیای اهورا باز کرده و به لشکر خود دستور داده تا به سرزمین اهورا حمله کنند و کاربر در نقش آرش کمانگیر، محافظ سرزمین اهورا، ظاهر می‌شود تا با موجودات اهریمنی مبارزه کند.

در نقش آرش کمانگیر، کاربر با هدف‌گیری دشمنانی که از دور درحال پیشروی هستند آنها را از پا درمی‌آورد و امتیاز دریافت می‌کند که درنهایت تمامی این امتیازات، برای بهبود قدرت‌های آرش کمانگیر قابل استفاده هستند تا پیشروی در بازی و مراحل آن جذاب‌تر و آسان‌تر شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد