تاثیر فیلم های انیمیشن بر محیط زیست

به گزارش فناوری فرهنگی، موفقیت جهانی انیمیشن زیبای «در جستجوی نمو» محصول سال 2003 شرکت پیکسار به ضرر ماهی‌ها تمام شد زیرا برخلاف نیت سازندگان این انیمیشن، تقاضا برای خریداری و نگهداری از ماهی‌ها، ‌به ویژه دلقک‌ماهی‌ها در جهان افزایش پیدا کرد. درحالی که داستان فیلم اسارت نمو و تلاش وی برای آزادی از چنگ انسان‌ها است.

فیلم کارتونی هپی فیت یا «خوش‌قدم» پاسخی به خالی از ماهی شدن دریاها و اقیانوس‌ها و صید بی‌رویه آبزیان توسط انسان‌ها و همچنین معضل زباله‌های پلاستیکی در دریاها است. «مامبل» پنگوئن امپراتور و قهرمان فیلم “خوش‌قدم” بالاخره موفق می‌شود انسان‌ها را متوجه کمبود مواد غذایی در قطب جنوب کند. فیلم «خوش‌قدم» در سال 2006 برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شد.

 

فیلم انیمیشن «ریو» محصول سال 2001 نیز بر حفاظت از حیوانات در حال انقراض تاکید دارد. در این فیلم دو طوطی از نژاد «مکائو اسپیکس» که بومی برزیل هستند، برای بقای نسل خود در مقابل قاچاقچیان حیوانات کمیاب تلاش می‌کنند.

در تلاشی دیگر برای جلب توجه بشر به گونه‌های درحال انقراض، به نسخه جدید فیلم کتاب جنگل که در سال 2016 ساخته شد، یک مهمان ناخوانده افزوده شد که در داستان و فیلم‌ اصلی وجود ندارد؛ موجودی به نام “پانگولین” به پیشنهاد و توصیه متخصصان باغ وحش لس آنجلس وارد داستان فیلم شد تا به این جانور توجه بیشتری شود. نسل این جاندار پولک‌پوست که به “مورچه‌خوار پولک‌‌دار” نیز شهرت دارد، در خطر انقراض است. جالب اینکه با حضور پانگولین در فیلم “کتاب جنگل” گزارش‌های رسانه‌ای در مورد نحوه زندگی و خطراتی که نسل این جاندار را تهدید می‌کند افزایش بی‌سابقه‌ای یافت.

و در نهایت،‌ فیلم «پاندای کونگ‌فوکار» محصول سال 2008 خرس‌های زیبای پاندا را در جهان به شهرت رساند. نسل این جانور به شدت در معرض تهدید انقراض قرار دارد اگرچه این جاندار پس از اژدها به نماد کشور چین تبدیل شده‌است و این کشور تلاش زیادی در حفظ و نگهداری از پانداها دارد.

منبع: خانه انیمیشن

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد