نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بی‌هویت، بی‌برنامه

به گزارش فناوری فرهنگی، یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال امروز در حالی در مصلی تهران به طور رسمی گشایش یافت که مهمترین شاخصه برگزاری این رویداد شاید همانا ضرورت برگزار نشدن آن باشد.

این شاید یک ادعای بزرگ باشد که تشکیک در مفهوم رسانه های دیجیتال در ایران اکنون حتی برای متولیان این حوزه نیز شناخته نشده است. برای اثبات این مدعا کافیست سری کوتاه به نمایشگاهی که هم اکنون در مصلی برگزار شده است بزنید. ما در واقع در این نمایشگاه برای نمایش هیچ آمده ایم!! هیچی که در تکثر مفاهیم ارایه شده در این نمایشگاه نشان می دهد که مفهوم رسانه های دیجیتال هنوز برای متولیان این امر شناخته شده نیست. غرفه ای کتاب آموزش پخت حلوا به فروش گذاشته! غرفه ای دیگر سی دی های دزدی(بله دزدی از نظر محتوا) را به عنوان پکیج نرم افزار های مورد نیاز کامیپیوتر می فروشد و غرفه ای دیگر مانند هزاران نمایشگاه دیگری که در کشورمان برگزار می شود و پای ثابت آن ارایه سیم کارت رایگان است مردم را به صف کرده اند.به راستی مفهوم رسانه های دیجیتال چیست؟اصلا لزوم برگزاری نمایشگاهی از این دست چیست؟این دو سوال از آن جهت مهم به نظر می رسد که اکنون ترکیب رسانه + دیجیتال سردرگرمی را برای مخاطبان به وجود آورده است. آیا نمایشگاهی که همین هفته گذشته در مصلی به عنوان نمایشگاه مطبوعات برگزار شد و در آن بسیاری از رسانه های برخط حظور داشتند می تواند موید معنای رسانه های دیجیتال باشد یا نگاهی که هم اکنون دراین نمایشگاه حاکم است.

شکل گیری مرکزی به نام رسانه های دیجیتال و تفکیک آن از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شاید بدترین اتفاقی بود که می توانست برای این حوزه رخ دهد. در کشور کم دستگاهها و جریان های موازی برای موازی کاری وجود داشت گویا تنها مرکز رسانه های دیجیتال کم بود. اکنون این به هم ریختگی معنایی باعث شده است نمایشگاهی شکل بگیرد که شاید تعبیر درست شتر گاو پلنگ برای آن معنای بهتری باشد. نمایشگاهی که نه مرغ است که بپرد و نه شتر که لابد ببرد! نه خبری از مفهوم فعالیت در حوزه فضای مجازی در خصوص خدمات دهی در این حوزه و صنف در قالب بر خط برپا شده و نمایشگاه که بر اساس اسم آن باید رسانه هایی که دیجیتال هستند را پوشش دهد.

شاید بازنگری دوباره در خصوص وظایف و رسالت های این مرکز که در زمانی با اندیشه های نادرست شکل گرفت و امروز به اینجا رسیده است مهمترین دغدغه وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد وقتی او امروز با انبوهی از غرفه های خالی و انبوه تر غرفه های بی هویت در مراسم افتتاحیه روبرو شده است.

منبع: آی تی آنالیز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد