به گزارش فناوری فرهنگی، اسباب بازی یکی از ضروریات برای رشد ذهنی کودکان محسوب می شود، اما آیا اینکه کودک کمدی پر از اسباب بازی داشته باشد بهتر است یا چند اسباب بازی محدود؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ داده می شود.
آیا اسباب بازی زیاد به یادگیری بهتر کودکان کمک می کند؟
براساس تحقیق جدید کودکانی که اسباببازیهای بیشماری دارند پریشانتر هستند و از بازی لذت نمیبرند. این تحقیق توسط محققان دانشگاه Toledo در اوهایو Ohio در ایالات متحده آمریکا با مشارکت ۳۶ کودک نوپا صورت گرفت. در این تحقیق به مدت نیم ساعت تا یک ساعت کودکان با چهار و یا شانزده اسباببازی در اتاق بازی کردند.
آنان دریافتند وقتی نوباوهها با اسباببازیهای کمتری بازی میکردند بسیار خلاقتر بودند. همچنین با افزایش دو برابری زمان بازی، استفاده از هر اسباببازی نیز افزایش یافت.
محققان نتیجه گرفتند والدین، مدارس و مهدکودکها باید اسباببازی کمتری در اختیار کودکان قرار داده و به طور مرتب آنها را تغییر دهند تا کودکان خلاقتر شوند.
محقق این تحقیق دکتر Carly Dauch اظهارکرد: “این مطالعه به منظور تعیین تاثیر تعداد اسباببازیها بر کودکان نوپا و کیفیت بازی صورت گرفته است.” اسباببازی بیشتر، که در این تحقق ۱۶ اسباببازی بود، با مدت زمان و عمق بازی تداخل ایجاد کرده و در نتیجه تعداد اسباببازی بیشتر منبع منحرفکننده خارجی ایجاد کرده است.
در دوران کودکی، کودکان رشد میکنند اما ممکن است تسلط کافی بر کنترل سطح بالاتری از توجه نداشته باشند، در نتیجه تمرکز آنان توسط عوامل محیطی منحرفکننده مختل میشود. نتایج این تحقیق نشان میدهد فراوانی اسباببازیها حواسپرتی ایجاد میکند.
وی گفت: کودک با مشاهده اسباببازی در یک لحظه تمامی جنبههای آن را درک نمیکند و با افزایش تعداد زیادتری اسباببازی وی فرصت کشف اسباببازیها را از دست خواهد داد.
هنگامی که کودکان اسباببازیهای بی شماری داشته باشند، به طور طبیعی از آنها کمتر مراقبت خواهند کرد و ارزش اسباببازی را درک نمیکنند، چون همیشه جایگزینی برای اسباببازی وجود خواهد داشت. تعداد اسباببازیهای کمتر باعث میشوند کودک با تدبیر بیشتر با آن بازی کند که نتیجه آن خلاقیت خواهد بود.
نتایج این تحقیق در نشریه Infant Behaviour and Development منتشر شده است.
منبع:سیمرغ