بودجه ۱۵میلیاردی انیمیشن صرف زیرساخت‌ها شود

به گزارش فناوری فرهنگی، امیر سحرخیز؛ رئیس هیات‌مدیره صنف انیمیشن، تاکید کرد بهتر است ۱۵میلیارد که در لایحه بودجه برای انیمیشن در نظر گرفته شده صرف زیرساخت‌ها شود زیرا با این بودجه نمی‌توان تولید انبوه داشت.

امیر سحرخیز؛ رئیس هیات‌مدیره صنف انیمیشن، درباره اختصاص بودجه ۱۵میلیاردوصدمیلیون تومانی در سال۹۷ برای صنعتی‌شدن انیمیشن گفت: در سال۹۴ نیز بودجه‌ای چهارمیلیارد تومانی برای انیمیشن در نظر گرفته شده بود که این بودجه برای تولید ۹ فیلم انیمیشن و مجموعه تلویزیونی اختصاص داده شد که بعید می‌دانم این آثار تا امروز تولید شده باشد.

وی با ابراز خرسندی از این‌که چنین افزایش بودجه‌ای برای انیمیشن دیده شده است، ادامه داد: مسئله مهمی است که در لایحه بودجه، انیمیشن دیده شده است و این دیده شدن به‌صورت تفکیک‌شده و با افزایش بودجه همراه است. همچنین در بند مجزای لایحه بودجه آمده است که بودجه ۱۵میلیاردتومانی برای کمک به صنعتی شدن انیمیشن در نظر گرفته می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره صنف انیمیشن توضیح داد: مسئله این است که پیش از این نیز چنین بودجه‌هایی به انیمیشن اختصاص داده شده، اما راه به جایی نبرده است. برای به نتیجه رسیدن بودجه‌ای که برای صنعتی شدن انیمیشن در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد تنها یک راه وجود دارد و آن هم تولید انبوه انیمیشن است؛ زیرا صنعتی شدن وابسته به تولید انبوه است.

وی با اشاره به این‌که بیشتر تولیدات در نهادهای متولی به آثار کوتاه منتهی می‌شود، بیان کرد: بخشی از نهادهایی که متولی تولید انیمیشن در وزارت ارشاد هستند به تولید انبوه انیمیشن نمی‌پردازند و بیشتر دست به تولید آثار کوتاه می‌زنند که در این زمینه هم موفق هستند اما اگر قرار باشد این بودجه ۱۵میلیارد تومانی صرف تولید انیمیشن‌های سینمایی شود شاید تنها بتوان سه اثر تولید کرد که این تعداد کمکی به صنعتی شدن انیمیشن در کشورمان نمی‌کند.

این انیماتور ادامه داد: من هیچ تصوری ندارم که وزارت ارشاد این بودجه را در کدام یک از نهادهای خود صرف تولید انیمیشن می‌کند زیرا در حال حاضر هیچ متولی دولتی برای سیاست‌گذاری و تولید انیمیشن وجود ندارد.

سحرخیز در پایان گفت: معتقدم باید بخشی از این بودجه صرف ایجاد زیرساخت مناسب در حوزه انیمیشن شود که از آن جمله می‌توان به تجهیز و راه‌اندازی استودیوها اشاره کرد. مسئله دیگر این است که بودجه‌‌هایی از این دست معمولا روی کاغذ می‌آیند اما تبدیل به پول نمی‌شوند. به هر حال امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه سریع‌تر برنامه خود برای صنعتی شدن انیمیشن را ارائه دهد.

منبع: صبا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد