جشنواره “بازی، همبازی، اسباب بازی” در استان اصفهان برگزار می‌شود

به گزارش فناوری فرهنگی، حجت‌الاسلام‌ محمد قطبی در جشنواره نقاشی صداقت و راستی با اشاره به دلایل برتری هنرهای تجسمی اظهار داشت: من در یک مقاله 16 دلیل مقایسه بین هنرتجسمی و سینما و موسیقی را ذکر و اثبات کردم، هنرتجسمی یک سر و گردن از مابقی هنرها بالاتر است و بدون تردید سکویی که هنر تجسمی روی آن ایستاده از همه بالاتر خواهد بود.

وی افزود: سینما درحال حرکت است و ما نشسته فیلم‌ تماشا می‌کنیم اما هنر تجسمی قامت برافراشته و ایستاده و بیننده باید برای دیدن آن اقدام‌ کند. در حوزه سینما برترین فیلم‌ها قابلیت بیش از 20 بار دیده شدن را ندارند اما یک تصویر قابلیت تازگی و خستگی‌ناپذیری را دارد که با هر بار تماشا تکراری نمی‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: سینما از هزاران تکنیک ‌ترکیبی برای انتقال مفهوم‌ استفاده می‌کند اما در هنر تجسمی موضوعی مانند معراج را که دارای قصه‌ای طولانی است در یک قاب به مخاطب عرضه می‌شود. هنر تجسمی؛ هنر محیط و هنری زنده است و پیرامون انسان قرار دارد.

وی با بیان اینکه هنرتجسمی قدیمی‌ترین نوع هنر است و از عصر پاره سنگی بوده و تا پایان تاریخ هم خواهد بود، گفت: هنرتجسمی هنری است که در آن، خوانش متن با چشم‌ انسان ممکن خواهد بود و این بهترین و بالاترین سطح نفوذ در وجود انسان است چراکه شما آنچه را می‌بینید در ذهن خود تداعی می‌کنید و این کار ارزش هنرتجسمی را نشان می‌دهد.

قطبی از برگزاری جشنواره‌ای دیگر با موضوعی جدید خبر داد و تصریح کرد: به سبب استقبال خوب هنرمندان و متولین فرهنگی از این جشنواره برآن شدیم جشنواره‌ای دیگر با موضوع بازی، همبازی، اسباب بازی را برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قصد داشتیم هنرمندان را در رده سنی، درجه هنری، ایده، تکنیک آزاد بگذاریم و تنها محدودیت موضوع صداقت و راستی بود که گذاشتیم و در شاید در جشنواره بعدی در کنار موضوع هنرهای تجسمی، پوسترسازی نیز با همین شرایط اضافه شود.

حاشیه‌های پرمحتواتر از متن یک جشنواره

داور بخش تخصصی نقاشی جشنواره با بیان اینکه در جشنواره نقاشی راستی و صداقت، هنرمندان از طیف کم‌تجربه و پرتجربه حضور داشتند که امری قابل ستایش و تقدیر است، گفت: در این جشنواره‌ها همه افرادی که شرکت کردند منتظر داوری هستند اما آنچه مورد اهمیت است استمرار این جشنواره‌ها برای کیفیت بهتر است.

وی افزود: عموما برگزاری چنین جشنواره‌ و سمینارهایی حاشیه‌های پرمحتواتر از متن دارند که آشنایی جمع و تبادل تجربه‌ها از جمله آن است. جشنواره‌های موضوعی یکی از اهداف اصلی حوزه خنر در فرهنگ و تمدن اسلامی است اما این موضوع صداقت و راستی بسیار سخت و سنگین است.

اصغر جوانی تصریح کرد: هر شخص و رسانه‌ای میزان ظرفیت و استعدادی مشخص دارد اگر شما در این جشنواره در حوزه موضوع احساس عدم توفیق بالا در تولید آثار خود را داشتید، ناامید نشوید چراکه این مورد عدم‌ توانایی شما را نشان نمی‌دهد بلکه سنگینی موضوع باعث آن شده است.

وی افزود: برخی مضامین و محتوا در حوزه سینما با یک درجه عیار می‌یابد و برخی دیگر از مضامین در حوزه موسیقی یا غیره اما رسانه تجسمی نقاشی و تصویر استعداد کمتری برای بیان برخی موضوعات دارد.

خط شکنی سازمان تبلیغات اسلامی در جشنواره‌های هنری مدرن

داور بخش فرهنگی آثار جشنواره نقاشی صداقت و راستی گفت: ویژگی خاص این جشنواره جمع شدن هنرمندان مختلف از سنین پایین راهنمایی و دبستان تا سن بالای 60 سال کنار یکدیگر بود.

احسان مشکلانی با اشاره به اهمیت وجود جشنواره‌های موضوعی در کشور گفت: فقدان جشنواره‌های موضوعی که بتوان با فکر قبلی و پژوهش اثری را خلق کرد یکی از نقاط ضعف است که با برگزاری این جشنواره‌ها از بین می‌رود.

وی افزود: تقریباً در اکثر جشنواره‌ها در حوزه هنر همیشه موضوعات آزاد بوده و به نظر می‌رسد جای این بخش که موضوعی اعلام شده سپس درباره آن فکر و پژوهش شود و احساسات‌مان را در راستای آن جهت‌دهی کنیم، خالی است.

داور بخش فرهنگی جشنواره با اشاره به آثار استاد فرشچیان بیان کرد: تابلوی ظهر عاشورای فرشچیان مصداق این نظر است که ایشان روی موضوع فکر و احساساتشان را در قالب این هنر جهت‌دهی و خلق کردند.

وی با بیان اینکه استاد بدرالسماء در این راستا پیشگام بودند، گفت: باید خودمان را به این سمت عادت دهیم تا مانند شکسپیر زمانی که اثری خلق کردیم بتوانیم به لحاظ فرهنگی مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم.

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد