بخش زیادی از اسباب بازی های داخلی استانداردسازی نشده اند

به گزارش فناوری فرهنگی، مریم نیری؛   رئیس کمیته استانداردسازی ایمنی خدمات کودکان ایران در نشست «نقش استاندارد درحوزه محصولات فرهنگی و استاندارد ایمنی ومحصولات کودک» که ۱۵ دی ماه در سومین دوره نمایشگاه جایزه فیروزه برگزار شد، با اشاره به آسیب ها و مشکلات استانداردسازی در حوزه اسباب بازی گفت: استانداردسازی اسباب بازی از سال ۸۲ مشمول مقررات اجباری شده است اما طبق تحقیقی از میان ۱۳۴ تولید کننده اسباب بازی در کانون پرورشی فکری، امروز با گذشت ۱۴ سال از آن زمان فقط ۲۴ اسباب بازی یعنی ۱۸ درصد از اسباب بازی های تولیدی، پروانه استاندارد دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: استفاده از ابزار قانونی دراستانداردسازی پرهزینه است به همین دلیل باید تلاش کنیم در این زمینه فرهنگسازی کنیم، در این میان اگر فرهنگ سازی در حوزه استانداردسازی انجام شود، اثربخش تر و ماندگارتر خواهد بود، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته استانداردسازی اجباری وجود ندارد.

نیری درباره اینکه چرا استانداردسازی اسباب بازی به خوبی صورت نمی گیرد، گفت: یکی از دلایل این است که  ما مشتریان وفاداری نسب به کالاهای بی کیفیت چینی هستیم، همچنین آسانی تولید اسباب بازی و وفور اسباب بازی های چینی در بازار ایران و عدم شناسایی تولیدکنندگان زیرزمینی این حوزه موجب تولید اسباب بازی هایی بدون استاندارد در سطح جامعه ما شده است.

رئیس کمیته استاندارد سازی ایمنی خدمات کودکان ایران با اشاره به استانداردهای ایمنی اسباب بازی برای کودکان افزود: استانداردهای ایمنی کودکان با رویکرد اسباب بازی در همه دنیا شامل ۴ رشته استاندارد اسباب بازی،  وسایل کودکان،  تجهیزات زمین بازی و شهربازی تدوین شده است و در ایران حوزه دیگری به نام استاندارد خدمات دهی به کودکان نیز افزوده شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه خدمات دهی به کودکان و بخش های دیگر تمام استانداردها به روز است و بر اساس تعریفی که در سطح بین المللی ارائه شده است، انسان از بدو تولد تا ۱۴ سالگی کودک حساب می شود به همین دلیل اهمیت دارد که اسباب بازی ها در این گروه سنی استاندارد سازی شود.

نیری با بیان اینکه استانداردسازی باید از فرآیند ساخت آغاز شود، یادآور شد: در این زمینه سازندگان باید ملزم شوند از ابتدا وسایل خود را استاندارد کنند و طراحی به گونه ای صورت گیرد که فرایند بازی اتفاقی برای کودک رخ دهد، البته در این طراحی باید رفتار طبیعی کودک را نیز در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه ایمنی از التزامات اسباب بازی است، گفت: در استاندارد اسباب بازی دو آزمون دوام داریم که یکی آزمون دوام در جعبه های اسباب بازی ودیگری  آزمون دوام اسباب بازی های دهانی است، در این زمینه نشانه گذاری در اسباب بازی یکی از موارد مهم در استانداردسازی است که باید نکاتی مانند گروه سنی، ماهیت، نحوه و نوع اسباب بازی بر روی بسته بندی مشخص شود.

در ادامه این نشست، عباس فلاح؛ کارشناس سازمان استاندارد نیز در سخنانی گفت: قانون جدید سازمان ملی استاندارد دوم دی ماه ابلاغ شد و آشنایی با سازمان ملی استاندارد و قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ملی در آن وجود دارد، در این میان همه دستگاه های اجرایی قوه مجریه مقید هستند که مقررات فنی مربوطه را با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی را تدوین، اجرا و نظارت کند.

وی با اشاره به وظایف و ماموریت های سازمان ملی استاندارد افزود: استاندارد سازی، ارزیابی انطباق، تایید صلاحیت و اندازه شناسی از وظایف سازمان ملی استاندارد است، زیرا استانداردها برای عضویت در سازمان تجارت جهانی الزامی است.

در ادامه این برنامه، سید جمال هادیان؛ سخنگوی سازمان ملی استاندارد نیز گفت: در حوزه فرهنگ وهنر، هنرهای تجسمی، سینما، نمایشی، موسیقی و دیگر هنرها ضعف داریم، در این میان می توانیم بگوییم فرهنگ و هنر ما به فرش شباهت دارد به طوری که اگر تار و پود فرهنگی مان استحکام نداشته باشد،   هیچ یک از هنرهایمان دوام نخواهد داشت.

هادیان خاطر نشان کرد: ما در فرهنگ عمومی دچار ضعف هستیم و در کاری که انجام می دهیم آن صبور نیستیم و اگر کالا یا خدماتی تولید می کنیم یا ناقص است یا به پایان نمی رسد و به همین دلیل استانداردهای لازم را دریافت نمی کنند، در حالی که استاندارد به این معنا است که کالا از بیشترین میزان کیفیت برخوردار باشد.

سومین نمایشگاه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی از ۱۳ تا ۱۷ دی ماه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو برپا است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد