به گزارش فناوری فرهنگی، امروزه صنایع فرهنگی و خلاق در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. انگلستان سیاستهای صنایع خلاق را برای پیشرو شدن در این صنایع مشخص مینماید. کره جنوبی شعار فرهنگی انتخاب نموده و با محصولات فرهنگی خود موج کرهای را راه میاندازد، و استرالیا نیز صنایع فرهنگی و خلاق را پیشران توسعه خود قرار میدهد. با وجود پتانسیلهای موجود در کشور، سهم ایران از بازار وسیع این صنایع در دنیا بسیار کم است به گونهای که در بسیاری از حوزهها ایرانیان تنها مصرفکنندگان محصولات مبتنی بر صنایع خلاق هستند(خصوصاً در حوزههای فناورانه این صنایع مانند پویانمایی و بازیهای رایانهای ). با این وجود چندی است شور و شوق بسیاری در کارآفرینی و نوآوری در این صنایع در کشور مشاهده میشود به گونهای که از یکسو بازیها و پویانماییهای ایرانی به تدریج جای خود را میان مخاطبان میگشانید و از سوی دیگر نهادهای حمایتگری مانند ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ، و مراکز حمایت از کارآفرینی در قالب مراکز نوآوری و مراکز شکوفایی یکی یکی شکل گرفته و مورد توجه قرار میگیرند. لذا در این گزارش هدف، بررسی صنایع خلاق به ویژه از منظر سهمی است که میتواند در ارزش افزایی اقتصادی دنیا داشته باشد. متن کامل قسمت دوم این گزارش را میتوانید از لینک زیر مطالعه نمایید.
بررسی جایگاه صنایع خلاق در ایران و جهان
منبع:آریابازار