تاثیرات مثبت انیمیشن بر کودکان

به گزارش فناوری فرهنگی، تاثیرات مثبت انیمیشن

کودکان بیشتر مشتاق تماشای چه برنامه ای از تلویزیون هستند؟ بی شک کارتون ها بزرگترین منابع تفریح و سرگرمی برای کودکان می باشند.

بچه ها به دلایل زیادی خواهان تماشای کارتون ها می باشند. آنها در انیمیشن ها انسان هایی را در شکل های بامزه یا عجیب با لباسهایی رنگارنگ می بینند. کودکان معمولا از سنین 3 تا 9 سالگی تماشای کارتون را آغاز می کنند.

در این دوران آنها ویژگی هایی از جمله ذهنیت رو به رشد، کنجکاوی و توانایی یادگیری سریع به وسیله مشاهده را دارا می باشند. و به همین دلیل کارتون ها به طور مستقیم بر ذهن و ماهیت آنها تاثیر می گذارند. در اینجا ما برخی از تاثیرات مثبت کارتون ها را در ذهن کودکان به اشتراک گذاشته ایم.

چرا بچه ها دوست دارند کارتون تماشا کنند؟

کودکان ذهنی بسیارکنجکاوی دارند و همیشه چیزی را برای یادگیری پیدا می کنند. در حقیقت آنها معمولا در خانه، مدرسه و مهدکودک و… وقت می گذرانند، در نتیجه آنها دیگر چیزهای غیر معمول یا خنده داری در اطرافشان نمی بینند زیرا بچه ها در آنجا معمولا  همه چیزهای جالب و سرگرم کننده را قبلا دیده یا پیدا کرده اند  و برای آنها تکراری شده است. بنابراین ترجیح می دهند که به تماشای برنامه های تلویزیون علی الخصوص کارتون ها بپردازند.

 

تاثیرات مثبت انیمیشن ها بر ذهن کودک

صدا، لباس، فعالیت ها و بسیاری موارد دیگر همه دلایلی هستند که کودک تمایل دارد که خود یه شخیت کارتونی باشد.

تماشای انیمیشن یا فیلم به عنوان دنیای خیالی پر از سرگرمی مورد توجه کودکان قرار گرفته است.

با وجود اینکه کارتون ها تنها شخصیت متحرک خیالی هستند  اما یک کودک به اندازه کافی دغدغه ای برای درک آن ندارد و تماشای انیمیشن همواره تاثیری بر ذهن آنها گذاشته و قطعا بر رفتار آنها اثر می گذارد.

پزشکان و کارشناسان روانشناسی همیشه توصیه می کنند والدین اجازه دهند کودکان کارتون را تماشا کنند، برخی از اثرات مثبت در زیر آمده است که مسلما بچه را بهتر و هوشمند تر می کند.

1.       در کاوش و مشاهده مفید است

البته شخصیت های انیمیشنی تخیلی هستند و دقیقا زندگی و عمل آنها در دنیای واقعی، حقیقی نیست، اما جدا از آن، پیام و قصد پشت پرده هر شخصیت کارتونی بر اساس واقعیت های زندگی است، و هیچ کس نمی تواند انکار کند که بچه ها نمی توانند از انیمیشن ها درس زیادی بگیرند.

کنجکاوی و هیجان از مشاهده هر چیزی در شخصیت های کارتونی اجازه می دهد تا بچه ها به مشاهده مواردی جدید در محیط اطرافشان بپردازند.

با کنجکاوی در دانستن تمام جنبه های زندگی حقیقی، کودکان می توانند دنیای واقعی را با دنیای خیالی آشنا کنند.

2.       ساختن کودکانی فعال و نابغه

 

بسیاری از شخصیت های کارتونی دانش آموز هستند و شخصیت شایسته ای را به عنوان الگو برای دختران و پسران دارند.

اگر نقش اصلی انیمیشن آزمایشگاه دکستر را دیده باشید ممکن است بخواهید شخصیت همچون او، نابغه داشته باشید.

او دانشمند است و همیشه به دنبال کشف اختراعات جدید می باشد، بنابراین اگر یک پسر کودک دوست دارد این پسر نابغه را در تلویزیون تماشا کند شاید او می خواهد همانند دکستر یک نابغه شود.

واقعت این است که دیدن بر ذهن یک کودک تاثیر به سزایی دارد.

3.       در حفظ سلامتی مفید است

اولین وظیفه کارتون ها این است که با انجام برخی فعالیت ها کودکان را به خنده وامی دارند که این دلیل موجهی بر این است که چرا کودکان این برنامه ها را تماشا می کنند.

تحقیقات ثابت کرده است که خنده شما را سالم تر نگه می دارد زیرا این فعالیت نوعی ورزش است که گردش خون را تنظیم می کند و این خود به تنهایی یکی از بزرگترین جنبه های تماشای کارتون است.

با نگاهی به شخصیت های کارتونی در می یا بیم که اکثر آنها دارای تناسب اندام مناسب و همچنین عادات خوب غذایی می باشند به طور مثال ملوان زبل که شخصیت مشهور انیمیشنی است اسفناج را به عنوان منبع سرشار از انرژی همواره مصرف می کند. جالب است بدانید که تعداد زیادی از بچه هایی که این ماده غذایی را دوست نداشته اند ذائقه خود را تغییر داده و حال ترجیح می دهند اسفناج و دیگر سبزیجات را مصرف کنند.

4.کمک به غلبه بر فشار و کاهش استرس

چه کسی تصور می کرد که شخصیت انیمیشنی ممکن است است احتمال حمله قلبی را کاهش دهد. چرا که این شخصیت ها تنش های زندگی ما را با خوشحالی و خاطرات خوب و صحنه های طنز آمیز از بین می برند. در واقع لبخند تولید اندورفین را در بدن افزایش داده که این امر برای قلب و مغز بسیار مناسب بوده و سبب سرکوب برخی بیماریهای عصبی و یا قلبی می شود.

در این زندگی پر سرو صدا هر کس به دنبال منبعی برای کاهش استرس خود می باشد که تماشای انیمیشن شاید یکی از این منابع باشد.

5.  مفید در یادگیری رنگ و فعالیت های بصری

از لحاظ علمی ثابت شده است، ذهن انسان در زمانی که برای یادگیری فعالیتی  از قدرت بصری استفاده می کند، به مراتب فعال تر شده و درصد یادگیری بالا می رود. ار این روی بسیاری از موسسات، سمینار و سخنرانی را به وسیله آموزش ویدیویی ارائه می دهند.

در سن کودکی، ذهن خالی است و همواره به چیزی که می بیند و می شنود واکنش نشان می دهد و از آن استقبال می کند، به همین دلیل است که مدارس هم آموزش بصری را ترجیح می دهند.

نکته این است که با تماشای انیمیشن ها یک کودک می تواند موارد مختلف را در یک زمان یاد بگیرد.

به طور مثال  وجود رنگ های مختلف در یک انیمیشن سبب می شود تا کودک تفاوت دررنگ ها را حس کرده، رنگ اصلی چیزهایی که در اطراف خود می بیند همچون آسمان، خورشید، دریا، درخت، گل و… را درک کرده، همچنین آنها را در نقاشی خود استفاده کند.

6. در یادگیری چیزهای جدید مفید است

بچه ها معمولا دوست ندارند کتاب بخوانند، زیرا کتاب برای آنها جالب توجه نیست. اما یک کودک  می تواند با تماشا پیام مورد نظر را دریافت کند، برای همین است که اغلب مدرسه ها امروزه ترجیح می دهند با یک ویدیو یا انیمیشن به دانش آموزان مطلب مورد نظرشان را آموزش دهند.

این روش با ترکیب سرگرمی در کنار یادگیری روش خوبی برای آموزش است.

7. تماشای انیمیشن کودک را وفادارتر می کند

 

در انیمیشن ها خانواده و دوستان وجود دارند که شخصیت اصلی اکثر مواقع با عزیزانش وفادار است و حقیقت را بیان می کند. پس اگر یک کودک در حال تماشای آن باشد قطعا بر روی ذهن آن تاثیر می گذارد.

ثابت شده است که کودک شروع به یادگیری می کند که همیشه به والدین خود حقیقت را بگوید.

8.تماشای انیمیشن استعداد کودکان را افزایش می دهد

 

کارتون معمولا حرکات موزون و آواز خواندن در نمایش است، و این لحظه است که کودک به طور خاص آن برنامه  را جالب  وجدید می بیند و در نهایت به دنبال یادگیری چیزهایی بدیع می رود.

9. تماشای کارتون تمایل کودکان به احترام به والدین و بزرگترها را افزایش می دهد

 

 

 


بچه ها با تماشای کارتون در می یابند که اکثر شخصیت های محبوبشان با خانواده با احترام برخورد می کنند، این باعث می شود که یک کودک برای انجام درخواست هایش از بزرگترها با احترام برخورد کرده و همواره به برادر یا خواهر بزرگتر، پدر و مادر و بزرگترها همچون شخصیت مورد علاقه اش مودبانه رفتار کند.

 

10. با مشاهده انیمیشن کودک  می تواند زبان و شیوه صحبت کردن را یاد بگیرد

یکی از اثرات مثبت و موثر تماشای کارتون این است که کودک نه تنها زبان مادری بلکه زبان خارجی را نیز یاد می گیرد. بسیاری از سریال های کارتونی در زبان های مختلف ترجمه شده اند که این امر یادگیری زبان کودک را تسهیل کرده وآن را افزایش می دهد و باعث می شود که به نحوه ای صحیح صحبت کنند.

 

نکته مهم این است که والدین باید تصمیم گیری مناسبی برای انتخاب بهترین انیمیشن برای تماشای کودکانشان  داشته باشند. زیرا با وجود اینکه بزرگترها می دانند که شخصیت های کارتونی صرفا یک انیمه تخیلی می باشند کودکان هیچ دانشی دراین خصوص ندارند که هیچ مرد عنکبوتی در دنیای واقعی نبوده که بتواند از ارتفاع زیاد بپرد و یا هیچ سوپر من یا قدرت فوق العاده ای وجود ندارد.

از همین روی کارشناسان مهم روانشناختی کودکان پیشنهاد می کنند که والدین مناسب ترین گزینه را برای تماشای کودکشان انتخاب کنند.

 

 

 

 

 

ازآنجایی که کودکان توانایی تشخیص خوب یا بد را ندارند و آنها هر آنچه می بینند را پیروی می کنند، والدین باید مقداری از زمان خود را در کنار فرزندشان گذرانده  و گاهی در کنار آنها به تماشای انیمیشن محبوبشان بنشینند و به تاثیر آن بر ذهن کودکشان توجه کنند.

این روش به والدین این امکان را می دهد که میزان تاثیر پذیری کودکان و همچنین بهبود پیوند با آنها را بدانند.

کودکان قلب مهربان همراه با ذهن بی گناهی دارند و پر از صداقت هستند و فقط نیاز به هدایت دارند.

 

 

نویسنده: الهام میرزایی

منبع: WWW. CARTOONDISTRICT.COM

این نوشته کامل ترجمه است

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد