مسیر «فاز» بر عکس مدارس است/ قدر نوجوانان استارت آپی را بدانیم

به گزارش فناوری فرهنگی، پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه فرهنگ فناوری و اقتصاد دانش بنیان است.  به عنوان داور مرحله پنجم مستندمسابقه فاز در این برنامه حاضر شد که به ارزیابی طرح های ارائه شده از سوی شرکت کنندگان برای اجرای آن در سطح جامعه می پرداخت. این مسابقه نوجوانانه چند هفته ای هست که از تلویزیون پخش می شود و محصول مرکز اوج کودک و نوجوان است. در همین خصوص و مسئله کارآفرینی در نوجوانان و ربط آن با برنامه فاز با او گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

پرویز کرمی در خصوص مواجهه با نوجوان ها در برنامه فاز می گوید: من خوشبختانه ارتباط با نوجوان ها را از پیش داشته ام و دارم چون مسئولیتم به نحوی است که در راستای ترویج فرهنگ اقتصاد دانش بنیان و علم فناوری در جامعه، در برنامه هایی که به حوزه نوجوانان هم مربوط است شرکت می کنم و با آنها مواجهه و همکاری مشترک را داریم. اما می توانیم بگوییم برنامه فاز در نوع خودش در این سالها یک کار نو آورانه است و یک کاری بود که معاونت علمی ریاست جمهوری هم که به دنبال جا انداختن و عمومی کردن این موضوع کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان یا نوآوری و کارآفرینی اجتماعی است آن را پیگیری کرده است.

اهمیت کار جمعی و گروهی

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تشکر از شبکه دو برای پخش این برنامه می گوید: فاز در قالب ریلیتی شو یکی از برنامه های خوبی است که در این حوزه شکل گرفته و امیدوارم که این نوع برنامه ها و این سبک و گونه در صدا وسیمای ما و شبکه های مختلف ادامه پیدا کند چرا که توانمندی و خلاقیت و اعتماد به نفس و شرکت در موضوعات اجتماعی، تفکر جمعی و کار گروهی و تیم سازی در این حوزه برای نوجوانان آموزش داده می شود.

پرویز کرمی درباره دلیل اهمیت مسابقه ای مانند فاز می افزاید: بچه ها می آیند در این حوزه ها قرار می گیرند و خودشان را محک می زنند. اینگونه در کنار یک برنامه خوب و موفقی که تلویزیون برای فرهنگ سازی و آموزش در این حوزه نمایش می دهد، از آن طرف هم این روحیه کار جمعی و گروهی مجددا در جامعه مطرح و آموزش داده می شود. از این منظر فکر می کنم دوستان و همکارانی که در فاز گرد هم آمده اند و این برنامه را پیش می برند از این منظر کار موفقی را شروع کرده اند و من آرزوی موفقیت بیشتر برای آنها دارم.

نوجوان و اقتصاد دانش بنیان

کرمی درباره مسیری که طی شد تا به عنوان داور جلوی دوربین برنامه فاز ظاهر شود می افزاید: تقریبا همان اوایل کار و قبل از شروع این پروژه طی ارتباطی که با دوستان مرکز اوج کودک و نوجوان و آقای دخانچی و کاوه داشتیم و صحبت می کردیم درباره شکل گیری برنامه با من طرح موضوع شد و در این مسیر همفکری داشتیم و پیشنهاداتی هم دادم. در جایی هم دوستان از بنده دعوت کردند برای حضور در برنامه و بنده با کمال میل پذیرفتم و چون می دانیم کاری که این دوستان انجام می دهند در راستای شرح وظایف و مسئولیتی که من به عهده دارم است با جان و دل قبول کردم که با این گروه همکاری داشته باشم.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ فناوری و اقتصاد دانش بنیان درباره ارتباط این مسابقه نوجوانانه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می گوید: یکی از کارهایی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه کلان خود در کشور پیگیری می کند موضوع همگانی کردن، تقویت، ترویج و فرهنگ سازی علم و فناوری در جامعه است. خصوصا با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان که  برنامه فاز در همین راستا قرار می گیرد و از این منظر برای ما در معاونت ارزشمند است.

طرح های نوجوانانه از ضروریات امروز جامعه

دکتر پرویز کرمی درباره سطح کار و کیفیت طرح های نوجوانان در این برنامه معتقد است: به عنوان شروع و ابتدای کار و برنامه اول از این نوع و ژانر انصافا بچه ها کارهای خوبی ارائه کردند. البته حتما کار این بچه ها باید از نظر فنی، تکنیکی و حرفه ای پخته تر بشود. اما در صنف و سطح دانش آموزان نوجوان با ایده هایی خیلی خوب مواجه شدیم. طرح هایی که الان مورد نیاز جامعه است را در میان ایده های بچه ها می بینیم. خیلی از مواردی که من در فاز پنج با آن مواجه شدم نکاتی است که در در واقع جزو ضروریات جامعه است. چه در حوزه کارآفرینی اجتماعی و چه در حوزه رفع نیاز و چه در حوزه فرهنگ سازی. اما اینکه این نوجوان ها چقدر در این حوزه آموزش ببینند و چقدر بتوانند طرح ها و ایده هایی که دارند را به مرحله عملیاتی و اجرایی برسانند فکر می کنم در اوایل راه هستند و البته نیازمند این هستند که این ایده را در طول زندگی و مسیر خودشان هم می توانند ادامه بدهند.

امیدوارم این نوجوانان از فضای استارت آپی خارج نشوند

وی در این خصوص تاکید می کند:  ما در فضای استارت آپی جامعه این را می گوییم که هرکس در این حوزه وارد شد حتی اگر شکست بخورد که امکانش هم در طرح های کارآفرینی هست اما از این حوزه خارج نمیشود چرا که فوت و فن، داشته ها، لوازم و الزامات کار را یاد می گیرد، آموزش می بیند و افرادی هم که در این حوزه وارد شدند می توانیم بگوییم به نوعی آغشته این کار می شوند و در این کار می مانند. من امیدوارم که این بچه ها چه دخترها و چه پسرهایی که در این حوزه وارد شده اند در کنار جذابیت هایی که یک برنامه تلویزیونی برای آنها داشته روی ایده هایی که داده اند در آینده در مسیر زندگی شان در فکر تیم سازی و ایجاد یک شرکت دانش بنیان یا استارت آپی یا یک کاری در زمینه خدمات اجتماعی عام المنفعه را در طول مسیر زندگی شان داشته باشند و پلکانی برای کسب تجربه و موفقیت ها در زندگی شان بشود.

نیاز به کار ترکیبی داریم

دبیر ستاد توسعه فرهنگ فناوری و اقتصاد دانش بنیان درخصوص نسبت امروز فضای نظام آموزشی با نیازهای اینچنین پاسخ داد: اگر صادقانه بگویم متاسفانه نظام آموزش و پرورش ما از این منظر دچار یک سری نقضان ها و کمبودهایی است. چه در بحث آموزش و پرورش و به خصوص آموزش متوسطه و چه در آموزش عالی و دانشگاه ها ما آنجا هم این مشکلات را داریم که دانشگاه های ما که باید دانشگاه های نسل سه و چهار باشند و دانشجو چیزی را تحصیل کند و آموزش بببند و روی چیزی مطالعه و پژوهش کند که در نهایت رفع نیازی از جامعه، صنعت و خدمات و غیره باشد اما ما چنین چیزی را نمی بینیم چون در وضعیت مطلوب و بهینه قرار ندارد. در موضوع آموزش و پرورش هم همینطور است. آموزش و پرورش باید کودکان ما را به سمت انسان هایی خلاق ، شاداب به خود متکی و دارای اعتماد به نفس سوق بدهد اما آن چیزی که باید در قالب تعلیم و تربیت باشد متاسفانه نیست و باید از طریق برنامه های مختلف تلاش کنیم که در این حوزه یک کار ترکیبی صورت بگیرد نا نقصان های موجود در نظام آموزش و پرورش را رفع کنیم.

مسیر فاز برعکس مدارس

وی درباره زمینه سازی بروز استعداد و خلاقیت می افزاید: خیلی از افراد وقتی در برنامه هایی مانند مسابقه فاز شرکت می کنند، خلاقیت ها، استعدادهایشان بروز و ظهور پیدا می کند و ممکن است در یک وضعیت آموزشی در مدرسه و کلاسی قرار بگیرد که اثر عکس پیدا کند و چه بسا سرکوب بشود. لذا من فکر می کنم نه فقط در اینجا که همه باید قدر آن را بدانیم و تلاش کنیم از مسائلی که در طول زندگی ما پیش می آید برای بروز و ظهور خلاقیت ها، استعدادها و توانایی های فردی استفاده کنیم که در نهایت همه اینها می تواند یک جامعه را به سمت صلاح و فلاح نزدیک و رستگار کند.

چه چیز بهتر از سرگرمی در راستای اعتماد افزایی

ما سالهای گذشته برنامه های مشابه تلویزیونی در زمینه پیوند با نوجوان و کارآفرینی داشته ایم اما فاز برنامه متنوعی است و درباره اکنون که صحبت می کنیم جای خالی این برنامه ها در تلویزیون احساس می شود و باید اینگونه برنامه ها که حالت تعاملی دارد و برای تلویزیون  آموزش همگانی و جامعه خوب است بیشتر بشود. چون یکی از وظایف تلویزیون سرگرمی است اما چه چیز بهتر از اینکه ما سرگرمی را در راستای اعتماد افزایی و امید افزایی نوجوانان داشته باشیم و آموزش اجتماعی و تربیتی و فرهنگ سازی را هم انجام بدهیم و به نظرم فاز همه این نقش ها را در کنار هم دارد و بچه ها در مراحل مختلف همه این مراحل را از نزدیک و واقعی درک می کنند.

حذف شده ها، فرهنگ ساز هستند

برای من حذف نوجوانان خیلی سخت و دشوار بود اما یادمان باشد خود این بچه ها و گروه هایی که حذف می شوند برای مخاطبان نقش فرهنگ سازانی را دارند که نشان می دهند اولا زندگی بالا و پایین دارد و کسانی که حذف یا رد می شوند دنیا برایشان به پایان نمی رسد و دوباره شروع می کنند. الان در ریلیتی شو های مطرح دنیا بخشی داریم که مربوط به حذف شده ها و شکست خورده ها است که می آیند تجربه خود را آموزش و توضیح می دهند پس شکست هم جزیی از بازی، مسابقه و زندگی است.

منبع: نسیم آنلاین

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد