رسوخ فناوری در کالای ایرانی/ نقش صادرات در اعتماد به محصولات بومی

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر سعید سرکار  در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» اظهار داشت: یکی از زمینه هایی که می تواند در راستای تحقق این شعار موثر باشد افزایش کیفیت محصولات در هر زمینه ای از جمله حوزه نانو است تا بدین واسطه اعتماد عمومی به عنوان یک سرمایه اجتماعی به وجود بیاید.

سرکار افزود: خوشبختانه فناوری نانو در تمام حوزه های صنعتی تأثیرگذار بوده است که این موضوع می تواند در کیفیت و کارایی محصولات نهایی مورد استفاده توسط صنایع و مردم موثر باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی با تأکیدبر اینکه فناوری نانو به خودی خود منشأ ابداعات و اختراعات جدید است، گفت: این تکنولوژی قابل رسوخ در تمام صنایع است که می تواند روند تولید محصولات را ارتقاء دهد.

وی خاطرنشان کرد: طی فعالیت هایی که چند سال اخیر در زمینه نانو شده است، شکوفایی رخ داده که می توان آن را در صنایع مختلف دید.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ادامه داد: فناوری نانو در ۱۰ صنعت رسوخ پیدا کرده و کیفیت محصولات در صنایع  خودرو، محصولات کشاورزی، دارو، بایوسنسورها، نفت و پتروشیمی، آب و محیط زیست و غیره ارتقاء یافته است؛ در واقع هیچ صنعتی وجود ندارد که فناوری نانو در آن تأثیرگذار نباشد.

سرکار تصریح کرد: مطمئن هستیم با ورود هر چه بیشتر این فناوری در صنایع موجود، شاهد تحول در محصولات ایرانی خواهیم بود؛ ما برنامه های گسترده ای در این زمینه داریم.

وی با تأکید بر اینکه صادرات کالای ایرانی نقش مهمی در اعتماد به محصولات بومی دارد، گفت: اگر بخواهیم اقتصادمان را شکوفا کنیم باید بتوانیم محصولات ایرانی ارتقاء یافته خودمان را صادر کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی تأکید کرد: از این رو نیاز است سیاستگذاران به موضوع توسعه طرح تکنولوژی در محصولات ایرانی توجه کنند زیرا فناوری های نوین مخصوصاً نانو، تأثیر شگرفی در توسعه اقتصاد کشور دارد اما سیاستگذاران آنطور که باید به این موضوع توجه ندارند.

سرکار اظهار داشت: بی اعتنایی به این موضوع با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در کشور برای تولید کالاهای ایرانی با فناوری های نوین، آینده ما را تحت تأثیر قرار می دهند.

وی عنوان کرد: این پتانسیل در همه فناوری ها خصوصاً نانو وجود دارد که به کالاهای ایرانی مورد استفاده تبدیل شود اما این موضوع نیازمند توجه سیاستگذاران کشور است.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، آینده، اقتصاد و اقتدار ما با تمرکز بر فناوری های نوین ساخته می شود که نیازمند توجه است.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد