خراش اسباب بازی های وارداتی بر سلامت کودکان

به گزارش فناوری فرهنگی، بازی به شکل عام برای همه سنین لازم و ضروری است. با این وجود کودکان و خردسالان بیش از همه بازی کردن را دوست دارند و ساعات طولانی روز خود را به کار با اسباب بازی ها اختصاص می دهند، اما نکته اینجاست که اغلب اسباب بازی های موجود در کشور وارداتی است و استانداردهای لازم سلامت کودک را ندارد.

در بین اسباب بازی های وارداتی نیز ۹۵درصد آنها در چین تولید و به شیوه های قانونی یا غیرقانونی به کشور وارد می شوند. در مورد اسباب بازی های قانونی، شورایی با عنوان نظارت و ارزیابی تمام جزییات را زیر نظر می گیرد تا کالاهای بازی با معیارهای عرفی و کیفی جامعه سازگار باشند.

محمد حسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  می گوید: «این شورا وظیفه دارد اسباب بازی ها را به لحاظ فرهنگی، هویتی و ارزشی ارزیابی کند تا از سلامت ساختاری، اخلاقی و اجتماعی آنها مطمئن شود.»

او در عین حال به واردات غیرقانونی و تاثیرات مخرب عروسک باربی به عنوان یک اسباب بازی پرطرفدار اشاره کرده و عنوان می کند: «این عروسک نماد عریان گری، مصرف گرایی و در یک کلام فرهنگ غربی است و تاکنون اثرات مخرب فرهنگی، اجتماعی و جسمی زیادی به جوامع تحمیل کرده است.»

به گفته این مقام مسئول، «در این خصوص برخی کشورها بررسی های مفصلی در رابطه با عروسک های باربی انجام داده و همگی به مخرب بودن آن اذعان کرده اند؛ کودکان و نوجوانان برای آنکه به اندامی شبیه باربی دست یابند، رژیم های غذایی سخت می گیرند و دچار سوءتغذیه می شوند؛ همچنین گزارش هایی از تاثیر باربی بر افزایش خودکشی، ترک تحصیل و روابط نامشروع در کودکان و نوجوانان آسیا و اروپا منتشر شده است.»

مواد بازیافتی و سمی در اسباب بازی های قاچاق

کیفیت اسباب بازی های وارداتی موضوع دیگری است که باید به آن توجه جدی شود. دکتر حسین رستگار، مدیرکل آزمایشگاه‌ های مرجع سازمان غذا و دارو به سلامت آنلاین می گوید: «این سازمان مسئولیت نظارت بر سلامت اسباب بازی ها را برعهده دارد و کیفیت آنها را به لحاظ مواد رنگی و ریسک بیماری زایی بررسی می کند. اگر صحت ارزیابی ها تایید شود برچسب ایمنی به اسباب بازی تعلق می گیرد تا مردم با اطمینان بیشتری آنها را خریداری کنند، در غیر این صورت اسباب بازی فاقد صلاحیت های بهداشتی است و باید از خرید آن اجتناب شود.»

اغلب اسباب بازی های قاچاق موجود در بازار حاوی مواد بازیافتی آلوده و رنگ های سمی هستند که جا دارد خانواده ها برای پیشگیری از بروز بیماری، اینگونه اقلام را هرگز خریداری نکنند.

اسباب بازی هایی خطرناک تر از زباله های بیمارستانی!

از یک دهه قبل حساسیت های جهانی به پدیده اسباب بازی های خطرناک بیش از هر زمان دیگری معطوف شد، چرا که با سلامت و جان کاربران آنها ارتباط داشت. بسیاری از دولت ها در این زمینه قوانین سخت گیرانه ای اتخاذ کردند و برخی دیگر محدودیت هایی را برای ورود اسباب بازی های تولید شرق آسیا قائل شدند.

مجید کامرانی، فعال صنعت اسباب بازی به سلامت آنلاین می گوید: «تولید اسباب بازی با پلاستیک‌های مرغوب مستلزم بکارگیری مواد اولیه با کیفیت بالا است که این امر باعث افزایش قیمت تمام شده می شود. متاسفانه این روزها نه تنها در بازار ایران که در بازارهای جهانی، ردپای تولیدات نامرغوب و زیرزمینی به وفور دیده می شود. این کالاها عمدتا از مواد بازیافتی خطرناک نظیر پلیمرهای آغشته به عناصر شیمیایی و ضایعات بیمارستانی تولید می شوند، اما مصرف کننده صرفا به دلیل قیمت کمتر آنها را خریداری می کند.»

او در ادامه به آزمون های کیفی اسباب بازی در ایران و جهان اشاره کرده و توضیح می دهد: «وزارت بهداشت دولت یازدهم اهتمام ویژه ای به مقوله کیفیت و سلامت اسباب بازی ها داشته و به روش های مختلفی آنها را در مبادی ورودی و پیش از عرضه به بازار آنالیز می کند. متاسفانه حجم انبوهی از این کالاها نیز به صورت قاچاق وارد شده و در بازارهای خرد و کلان کشور عرضه می شوند. گزارش های معتبرترین آزمایشگاه های جهان نشان می دهد این قبیل اسباب بازی ها به آلاینده های زیادی همچون سرب آغشته هستند.»

از سال ۲۰۰۸ قانون بهبود ایمنی اسباب بازی در بسیاری از کشورها به اجرا در آمده است که به موجب آن سطح سرب موجود در وسایل بازی کودکان نباید از ۱۰۰واحد بیشتر باشد اما گزارش کمیسیون امنیت و ایمنی کودک در آمریکا نشان می دهد سطح سرب موجود در اسباب بازی های تولید شرق آسیا و هند گاهی از ۹۸۰واحد عبور می کند که بسیار خطرناک است

محدویت سنی اسباب بازی ها را دست کم نگیرید

اسباب بازی ها می توانند مسبب مخاطرات ثانویه هم باشند. در این رابطه می توان به وسایلی مانند اسلحۀ بازی، ماشین ها و هواگردهای الکتریکی و سوختی، وسایل پرتاب شونده نظیر دارت و تیروکمان همچنین وسایل متحرک نظیر اسکیت ها و اسکوترها اشاره کرد.

این اسباب بازی ها در صورت بی توجهی کودکان و نوجوانان به صورت، چشم ها، دست و پا و سر آنها آسیب جدی رسانده و حتی  می تواندبه مرگ منجر شود. کارشناسان ایمنی توصیه می کنند قبل از خرید باید به برچسب «گروه یا محدودیت سنی» اسباب بازی توجه شده و بکارگیری آنها در حضور والدین یا مربی انجام شود. در برخی اسباب بازی ها مکانیکی مانند اسکیت ها، اسکوترها و هواگردها استفاده از لباس ایمنی به ویژه کلاه و عینک الزامی است.

مریم امرالهی، کارشناس تربیت کودک می گوید: «مخاطرات ناشی از اسباب بازی علاوه بر خانه در فضاهای آموزشی نظیر مهدهای کودک و مدارس، سلامت کودکان را تهدید می کند. حال آنکه طبق قانون استفاده از اسباب بازی های بسیار کوچک، مکانیکی و الکتریکی در مکان های آموزشی ممنوع است.»

او خاطرنشان می کند: «برای فضاهای آموزشی اسباب بازی های خلاقانه ای طراحی شده است که به تقویت هوش و قابلیت های حسی و حرکتی کودکان منجر می شود و می توان از آنها در خانه هم استفاده کرد.»

ایمن ترین اسباب بازی ها در یک نگاه

۱. وسایل بازی و مجسمه های چوبی سبک یا عروسک های ساخته شده از پارچه پنبه ای یا پشم استریل شده «غیرآلرژی زا»

۲. اسباب بازی های ساخته شده از پلاستیک خالص بهداشتی

۳. وسایل بازی کاغذی و مقوایی مانند پازل ها «تولید شده با کاغذ مرغوب»

۴. لگوهای ساخت خانه یا اشیاء متناسب با سن کودک

۵. سرگرمی های توپی شامل توپ های اسفنجی یا پرشده با هوای غیرفشرده

منبع:قم نیوز

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد