بومی‌سازی فناوری شبکه‌های نرم افزار محور

به گزارش فناوری فرهنگی، مرکز تحقیقات مخابرات ایران، بومی سازی فناوری شبکه‌های نرم افزار محور (SDN) را به عنوان زیرساخت بسیاری از فناوری‌های نوین مخابراتی مانند نسل پنجم موبایل و اینترنت اشیا، آغاز کرد.

پروژه پژوهشی تدوین نقشه راه و نیازمندی‌ها و ارائه برنامه اجرایی بومی سازی فناوری SDN با هدف شناخت بهتر فناوری شبکه‌های نرم افزار محور و استخراج نقشه راه برای عملیاتی شدن،  در گروه ارتباطات ثابت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده است.

با توجه به تحول در فناوری‌های شبکه و مرکز ثقل بودن شبکه ارتباطی در نقل و انتقال داده‌ها، همگام نشدن با این تحول، واگذاری بستر شبکه های ارتباطی کشور به شرکتها و برندهای خارجی را به همراه دارد. براین اساس همگام شدن با روند فناوری، علاوه بر آنکه موجب حفظ امنیت و استقلال شبکه داخلی (خودگردانی) می‌شود، صادرات این فناوری به بازار کشورهای در حال توسعه را نیز رقم خواهد زد.

با این حال، عدم وجود یک راه حل درست به نحوی که ابهامات را بر طرف کند، آماده نبودن محصولات SDN جهت جایگزینی، سردرگمی در خصوص توسعه شبکه‌ها با SDN، فقدان آموزش و عدم سازگاری و یکپارچگی کنترلرها از جمله مسائلی هستند که عدم توجه به آنها می‌تواند چالش برانگیز باشد. براین اساس این پروژه در پژوهشگاه ICT تدوین شده است.

در شبکه‌های امروزی، امکان نوآوری و اجرا کردن ایده‌های جدید به دلیل استفاده از شبکه‌های IP سنتی در زیرساخت اینترنت، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و پردازش و مسیریابی در این شبکه‌ها به عملکردی که توسط تجهیزات شرکت‌های سازنده دارند، محدود است.

محدودیت فناوری‌های شبکه‌های کنونی، پیچیدگی‌های منتهی به کاهش درآمد، فقدان مقیاس‌پذیری و وابستگی به فروشنده، از جمله مسائلی است که شبکه‌های فعلی با آن مواجه هستند و لذا راه‌حلی که در این زمینه‌ها ارائه شده، بکارگیری مفهومی به نام شبکه‌های نرم‌افزار محور (SDN) است که ایده اصلی آن، جداسازی قسمت‌های کنترلی از قسمت‌های ارسال داده است و در نتیجه این راهکار، می‌توان شبکه را برنامه‌پذیر کرد.

فناوری SDN، زیرساخت یا مکمل بسیاری از فناوری‌های نوین مخابراتی مانند نسل چهارم و پنجم موبایل، سرویس‌های ابری، اینترنت اشیاء یا IOT  و داده‌های بزرگ نیز بوده و برای دستیابی به این فناوری‌ها، قاعدتا نیاز به زیرساخت خاص، است.

منبع: خبرگزاری مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد