توجه به رویکردهای ایرانی-اسلامی در تولیدات اسباب‌بازی

به گزارش فناوری فرهنگی،مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در جشنواره اسباب‌بازی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، پیش‌بینی شده است؛ در این کارگاه‌ها استاندارد‌های یک اسباب‌بازی مناسب از جهت ایجاد خلاقیت و بعد آموزشی آن با رویکرد فرهنگ ایرانی-اسلامی بررسی می‌شود.

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در مقوله اسباب‌بازی و پرداختن به آن، کانون تا چه حد به این دغدغه پرداخته است و آیا توانسته نیاز کودکان را در این زمینه برطرف کند؟ اظهار کرد: مقوله اسباب‌بازی‌ به‌دلیل اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی‌اش یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: اسباب‌بازی کالایی فرهنگی، آموزشی و محصولی برای پرورش فکر و خلاقیت است، لذا تلاش ما این است که در قالب تفریح و سرگرمی اسباب‌بازی‌های سازنده را در اختیار فرزندان قرار دهیم و مهارت‌های زندگی را به آنها بیاموزیم و با استفاده از اسباب‌بازی به پرورش خلاقیت کودکان کمک کنیم.

در تولید اسباب‌بازی بحث ایرانی-‌اسلامی را فراموش نکنیم
حاجیان‌زاده بیان کرد: برخی از اسباب‌بازی‌ها مصادیق تهاجم فرهنگی به شمار می‌روند که به ترویج خشونت، مفاسد اخلاقی و ترویج سبک زندگی غربی می‌پردازندکه ما معتقدیم در نوع اسباب‌بازی‌ها نباید سرگرمی‌ها و بازی‌های سنتی ایرانی-اسلامی را فراموش کنیم چرا که در آن سرگرمی‌ها و بازی‌ها تحرک و تلاش جسمی وجود داشته و روابط اجتماعی و گروهی به وضوح مشاهده می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت نابسامان ورود اسباب‌بازی‌های غربی به کشور چگونه کنترل می‌شود، گفت: کانون در حوزه اسباب‌بازی شورایی را تحت عنوان شورای نظارت بر اسباب‌بازی دارد که در این شورا به طرح‌های مناسب و موسساتی که تولیدات مناسب اسباب‌بازی داشته باشند، مجوز استاندارد داده می‌شود. همچنین توسط این شورا از واردکنندگان اسباب‌بازی‌های غیر‌مجاز به کشور در مزرها و گمرک جلوگیری می‌شود.

توجه به رویکردهای ایرانی-اسلامی در تولیدات اسباب‌بازی
حاجیان‌زاده با اشاره به برگزاری جشنواره ملی اسباب‌بازی در کانون با توجه به دغدغه رهبر معظم انقلاب، گفت: در جشنواره اسباب‌بازی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی، پیش‌بینی شده است. در این کارگاه‌ها استاندارد‌های یک اسباب‌بازی مناسب از جهت ایجاد خلاقیت و بعد آموزشی آن با رویکرد فرهنگ ایرانی-اسلامی بررسی می‌شود که قطعا استاندارد‌هایی را ارائه خواهیم داد و از برترین‌ها تقدیر می‌کنیم.

حمایت‌های مادی و معنوی از طراحان و تولیدکنندگان
وی به حمایت‌های مادی و معنوی از طراحان و تولیدکنندگان و ایجاد ارتباط بین این دو قشر اشاره کرد و توضیح داد: ضمن ایجاد شبکه مناسب‌تر داخلی و بین المللی برای توزیع اسباب‌بازی‌های مناسب، برای مصرف‌کنندگان در زمینه استفاده از اسباب‌بازی‌های مناسب و پرهیز از گسترش فرهنگ، بیگانه اقدامات اساسی انجام خواهیم داد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سوال که آمار تولیدات کانون در حوزه اسباب‌بازی ایرانی و اسلامی چه میزان است، گفت: از اسباب‌بازی‌هایی که سالم و برای بچه‌ها سازنده باشد آمار دقیقی نداریم؛ اما نفس این کار توسط شواری نظارت در حال اتفاق افتادن است و به اسباب‌بازی‌هایی که سازنده و سالم باشند، هولوگرام داده شده و مردم با استفاده از هولوگرام مربوطه می‌توانند این اسباب‌بازی‌ها را شناسایی و به راحتی خریداری کنند.

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد