جرقه چاقی در کودکان با بازی‌های موبایلی

به گزارش فناوری فرهنگی، متخصص کودکان گفت: کودکان امروز یک سوم کودکان 20 سال گذشته هم فعالیت ندارند و همین موضوع رشد چاقی در کودکان را با رشد دو برابری مواجه کرده است.

دکتر عباس مومن زاده افزود: متاسفانه عده ای از والدین تنها به وزن هنگام تولد فرزند خود توجه دارند و پس از گذراندن دو سال اولیه زندگی کودک به نوعی از شرایط افزایش وزن کودک خود غافل می شوند.
وی ادامه داد: شرایط زندگی های امروزی؛ آپارتمان نشینی؛ کم تحرکی ها و بخصوص بازی های موبایلی در سنین 4 تا 8 سال اول زندگی موجب شده کودک تمایل برای فعالیت های بدنی را از دست دهد و جرقه چاقی در وی زده شود.
این فوق تخصص عفونی اطفال افزود: کودکی که در روز بیش از 2 ساعت موبایل به دست دارد حداقل کالری مواد غذایی دریافتی خود را نمی سوزاند و به همین دلیل است که در مراجعات والدین به مطب ها امروزه با تعداد زیادی کودک دارای اضافه وزن مواجه هستیم.
مومن زاده ادامه داد: جذابیت های این بازی ها کودک را از بازی های هوازی باز میدارد ضمن اینکه شرایط زندگی در آپارتمان هم موجب شده تحرک کودکان به کمترین حد ممکن برسد بنا براین اگر چاره ای برای این خطر اندیشیده نشود بزودی با نسلی مستعد دیابت و فشار خون مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان استفاده از تلفن همراه به حدی که در کشور ما معمول شده است رواج ندارد ادامه داد: کودک برای رشد سلول های مغزی خود روزانه باید بیش از 3 تا 4 ساعت بازی هوازی داشته باشد و اگر در منزل امکان آن وجود ندارد باید والدین به فکر بردن کودک به محیط آزادی همچون پارک ها باشند کما آنکه کمبود ویتامین دی در کودکان ما ناشی از خانه نشینی و پرهیز از نور آفتاب برای کودکان است.
وی در پایان با هشدار در خصوص بالا رفتن وزن کودکان ایرانی در 20 سال اخیر گفت: بهتر است الگوی زندگی کودکان تغییر کند و تا حد ممکن از غذاهای چرب و سرخ شده که موجب تغییر ذائقه کودکان است خودداری شود.

منبع: صداوسیما

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد