کارآگاه‌بازی و پرورش خلاقیت در کودکان

به گزارش فناوری فرهنگی، نه شما اشتباه نمی‌کنید، فرزندانتان هر روز ساعت‌های طولانی را با انجام بازی‌های ویدیویی می‌گذرانند. بر اساس نتایج تحقیقاتی که در MIT‌ صورت گرفته است، دخترانی که در سال هشتم مشغول به تحصیل هستند در هر هفته حداقل 12 ساعت مشغول انجام بازی‌های کامپیوتری هستند. آمارها البته گویای آن است که وضعیت پسران در این زمینه وخیم‌تر است و هر پسر حداقل 23 ساعت در طول هفته را به انجام بازی‌های کامپیوتری می‌پردازد. از آنجایی که معمولا از یک‌سو والدین ترجیح می‌دهند فرزندانشان به جای نشستن یک‌جا و تلف کردن وقت چیزی یاد بگیرند و از سوی دیگر کودکان از بازی‌های کامپیوتری لذت می‌برند، می‌توان با تلفیق این دو به کودکان انجام بازی‌های کامپیوتری را توصیه کرد که با انجام آنها چیزی هم یاد بگیرند و خاصیت آموزشی داشته باشند.

البته بهترین بازی‌های آموزشی هم اگر بچه‌های شما با آنها بازی نکنند هیچ فایده‌ای ندارند؛ پس شما باید بازی کامپیوتری را به آنها توصیه کنید که در عین آموزشی بودن از آن خوششان بیاید و حاضر باشند با میل و انگیزه درونی آن را انتخاب کرده و بازی کنند. برنامه‌های آموزشی را فراموش کنید این برنامه‌ها برای بچه‌ها کسالت‌بار هستند پس با آنها کار نمی‌کنند، به جای آن بازی‌هایی را به بچه‌هایتان بدهید تا هم از آنها لذت ببرند هم دغدغه شما بابت مباحث آموزشی فرزندتان برطرف شود.

بازی Carmen Sandiego از ابتدای دهه 1980 میلادی مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان بوده است و هنوز هم خیلی از کودکان آن را دوست دارند. اصلا مگر کودکی پیدا می‌شود که کارآگاه بازی دوست نداشته باشد؟ این بازی به کودکان اجازه می‌دهد مسایل رمزآلود و سری را حل کنند و عطش کشف معما را که در ذات هر فرد هست در خود فرو نشانند. مسایل و معماهای این بازی قابلیت‌های تاریخ، جغرافیایی را پرورش می‌دهد و علاوه بر آن قابلیت حل مساله را در کودکان نیز تقویت می‌کند. همچنین به علت استفاده از زبان انگلیسی در بازی، Carmen Sandiego شکل مکملی برای آن دسته از بچه‌هایی دارد که کلاس زبان می‌روند. البته نسخه‌های جدیدتر این بازی محدود به دانستن زبان انگلیسی برای انجام بازی نیست و روی بهبود مهارت‌های ریاضی بچه‌ها هم کار می‌کند. برای مثال در یک شکل از این بازی کودکان باید اعداد را به ترتیب از کوچک به بزرگ در یک زمان در ستون‌های مقابل هم قرار دهند تا به مرحله بعد برسند.

منبع: ITanalyze.com

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد