تحلیل بازی اعتیاد‌آور POKEMON GO

به گزارش فناوری فرهنگی، اگر تا به حال، فیسبوک و توییتر و اینستاگرام فقط وقت و تمرکز ما را در اختیار داشتند و مدیریت می‌کردند، حالا بازی پوکیمون انتخاب و تعیین موقعیت مطلوب جغرافیایی کاربران را هم در اختیار دارد!

یادداشت دکتر علی اصغر محکی، استاد دانشگاه های تهران در خصوص بازی پوکیمون.

فایل ویدئویی نیز توضیحی مختصر است پیرامون این بازی اعتیادآور.

اخیرا جنون بازی “پوکیمون” pokemon go ساخت شرکت “نینتندو” دنیا را فرا گرفته است. طبق اعلام “فوربس” روزانه ۲۰ میلیون کاربر از این برنامه استفاده می کنند و فقط طی دو روز، هفت و نیم میلیارد سود برای شرکت طراح این برنامه داشته است!
الگوی بازی این است که شرکت برای بعضی مکان ها آواتار مجازی تعریف می‌کند و مثلا وقتی کاربر میرود به خیابان سهروردی دم فلان کافی‌شاپ، توی دوربین موبایلش که روی این بازی تنظیم شده، چند تا “پوکیمون” شکار می‌کند و امتیاز می‌گیرد. بنابراین منبعد علاوه بر کلی موبایل به دست که مثل دیوانه ها سلفی میگیرن یا تو تلگرام غرق هستند، زامبی‌هایی را خواهیم دید که دوربین را گرفته اند به سمت ما و در حالی که به ریش بی‌خبری ما می‌خندند و دارند پوکیمونی را که جلوی ما نشسته (و ما نمیبینیم) را شکار میکنند، اجازه می‌دهند تا ما هم به ریش جنونشون بخندیم!
این ایده خلاقانه برای شرکت سازنده اش این مزیت را دارد که در ازای گرفتن پول خوب از فلان مرکز تجاری یا فروشگاه (که دنبال مشتری و اجتماع آدمها هستند)، در حوالی آن نقطه، کلی حیوونک پوکیمون طراحی کنند و حتی به منزوی ترین نقاط آدم بفرستند! (موارد قتل و سرقت از طریق کشاندن کاربرها به نقاط خلوت هم گزارش شده و پلیس کشورهای دیگر در این خصوص به کاربران هشدار داده اند).
چیزی که در مورد این بازی می تواند تامل برانگیز باشد، این است که در حالی که خیلی کشورها قدرت استحصال ثروت از داشته‌های موجود را ندارند، یه شرکت از « هیچ»، ثروت می‌سازد تا ثابت کند منابع انسانی خلاق، به مراتب از منابع فسیلی و معدنی باارزش ترند.
نکته قابل تامل دیگر، گسترده تر شدن قدرت بازی دادن دنیای مجازی است. یعنی اگر تا به حال، فیسبوک و توییتر و اینستاگرام فقط وقت و تمرکز ما را در اختیار داشتند و مدیریت می‌کردند، حالا این بازی انتخاب و تعیین موقعیت مطلوب جغرافیایی کاربران را هم در اختیار دارد!

اربران را هم در اختیار دارد!

Video Player

منبع:راه‌بردی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد