مجلس از تولیدکنندگان بومی اسباب‌بازی حمایت می‌کند

به گزارش فناوری فرهنگی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم معتقد است که باید غفلت‌های سی‌وچند سال گذشته را نسبت به موضوع اساسی اسباب‌بازی – که در ساختار شخصیت توحیدی کودکان ما نقش دارد – جبران کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری، حجت‌الاسلام احمد سالک، با اشاره به این‌که از نظر آموزشی ۷۵ درصد فراگیری از طریق چشم و فقط ۱۵ درصد آن از طریق گوش است، به اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: بنابراین اسباب‌بازی کودکان ‌و نوجوانان مهم‌ترین ابزاری است که اگر براساس اصول علمی، ریاضیات و مسایل مختلف تنظیم شود می‌تواند در اندیشه‌های آینده‌ کودکان نقش اساسی داشته باشد.

وی در تشریح این سخن خود گفت: کودک با چشم، دست و تمام حواسش با اسباب‌بازی بازی می‌کند. کودک آن‌چه که با اسباب‌بازی به او یاد بدهند را برای خودش الگو قرار می‌دهد. ما در این زمینه روایتی از امام علی(ع) داریم که می‌فرماید: علم در کودکی مثل نقش در سنگ است و پایدار می‌ماند. بنابراین اسباب‌بازی‌ای که مبنای تولیدش ارزشی باشد و به کودکان رشد فکری بدهد هم جایش خالی است و هم بسیار مهم و قابل حمایت است.

سالک که در حاشیه‌ی دومین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی سخن می‌گفت، در بخش دیگر سخنان خود اشاره کرد که مدیریت اسباب‌بازی در سطح کشور هم باید تعریف شود؛ یا تمرکز پیدا کند و یا غیرمتمرکز در قالب سیاست‌های کلان فرهنگی قرار بگیرد.

وی به ورود اسباب‌بازی‌های مختلف از کشورهای بیگانه اشاره کرده و گفت: الان اسباب‌بازی‌هایی با تفکراتی مغایر با فرهنگ ما در جامعه‌ رواج پیدا کرده، که مقابله با این نوع کالاهای فرهنگی وارداتی هم بحث فرهنگی است و هم باعث تقویت ظرفیت تولید اسباب‌بازی داخلی می‌شود.

این نماینده‌ مجلس تصریح کرد که کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند در بودجه‌ حمایتی‌اش از سرمایه‌گذاران و کسانی که مبتکر موضوع اسباب‌بازی در سطح کشور هستند پشتیبانی کند.

او توضیح داد که اصول این حمایت این‌طور است که قبل از این‌که بودجه در دستور کار دولت قرار بگیرد، سازمان‌های مرتبط مثل کانون پرورش فکری موضوع را در لایحه‌ی دولت قرار بدهند تا هم از ردیف‌های لایحه‌ دولت استفاده کنند و هم از بودجه‌ حمایتی مجلس. گزارش این بودجه‌ی حمایتی باید به کمیسیون بیاید، در کارگروه درباره‌ آن بحث کنیم و وارد جدول ۱۷ شود.

وی به دوره‌ی قبل و فعلی مجلس اشاره کرد و توضیح داد که بحث‌های کلان حمایت از این حوزه در دوره‌ی قبل مطرح شده، اما موضوع خاص اسباب‌بازی نه. برای دوره‌ جدید هم پیشنهاد می‌کنم که مسوولان کانون پرورش فکری درخواستی به کمیسیون فرهنگی بدهند و به کارگروه بیایند و بحث کنند تا موضوع در صحن علنی کمیسیون هم به بحث گذاشته شود.

بیش از ۶۰ تولیدکننده و طراح سرگرمی و اسباب‌بازی در دومین جشنواره با آخرین محصولات خود تا ۲۲ مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری خیابان حجاب حضور دارند.

این جشنواره با شعار «من هم بازی، تو هم بازی» در روز پایانی، از برترین طرح‌ها و تولیدات یک‌سال گذشته در حوزه‌ی سرگرمی و اسباب‌بازی تقدیر خواهد کرد.

بازی‌های سنتی ایرانی، یکی از بخش‌های جنبی جشنواره است که در آن، بازدیدکنندگان با راهنمایی مربیان و اعضای کانون، بازی‌های قدیمی را شناخته و می‌توانند در اجرای آن مشارکت کنند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد