گامهای صنعتی شدن انیمیشن در ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، انیمیشن اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است. پویایی و پولساز بودن صنعت انیمیشن بر هیچکس پوشیده نیست و کشورهایی مانند چین، کره و ژاپن نیز با ساخت سریال های موفق انیمیشن بتدریج میان دیگر کشورهای جهان جایگاه خود را پیدا کردند و حتی آثار آنها مثل سری انیمیشن فوتبالیست ها در ایران با استقبال بسیاری روبه رو شد. نکته بسیار مهم آنکه چرا ایران هنوز نتوانسته آنگونه که شایسته استعداد جوانان ایرانی است، این صنعت پویا و پولساز را به گردش درآورد و در میان کشورهای دنیا به جایگاه شایسته ای برسد؟ از گذر این بحث شاید بررسی چند نمونه موفق شرکتهای انیمیشن سازی در دنیا و نهایتاً بیان مشکلات حال حاضر ایران بتوان به این سؤال جواب داد.
درسهایی
که از موفقیت پیکسار

پیکسار در سال ۱۹۷۹ راه اندازی شد و در سال ۱۹۸۶ توسط خالق داستان اسباب بازی ها خریداری شد و کار خود را به صورت مستقل آغاز کرد. در سال ۱۹۹۵ این شرکت با انیمیشن معروف و موفق داستان اسباب بازی ها پله پرتاب خود را انتخاب کرد. پیکسار با ساخت این انیمیشن در آمریکا ۱۹۳ میلیون دلار و در دنیا ۳۶۳ میلیون دلار فروش کرد یعنی در مجموع ۵۵۴ میلیون دلار فروش کرد در سال ۲۰۰۳ پیکسار با ساخت انیمیشن درجست و جوی نمو بیش از ۹۳۰ میلیون دلار فروش کرد.

یکی از نوآورهای پیکسار ارائه نمونه آزمایشی از کار خود و در نتیجه ی آن گرفتن  باز خورد از مخاطبان است. همچنین پیکسار برای تولید محتوا تیم تحقیق و توسعه خود را به محیط های مناسب با آن محتوا می فرستند تا بتوانند محتوای جذاب با انتقال حس های واقعی بسازند. در راستای بیان روش هایی که پیکسار انتخاب کرد تا پله های پیشرفت را طی کند باید گفت این شرکت برای تبلیغات از تمام ابزارهای در دسترس استفاده می کند و در واقع محصول خود را با تبلیغات بسیار گسترده وارد بازار می کند. همچنین یکی از مهمترین درسهایی که تیم های انیمیشن سازی در ایران می توانند از پیکسار بگیرند توجه به نیروی انسانی درون سازمان است. با استفاده از بکارگیری افراد با پیش زمینه های کاری و تحصیلی و تفکرهای خلاقانه و تشویق آنها به ارائه نظرات می توان خلاقیت کارمندان را شکوفا کرد.

صنعت انیمیشن سازی ژاپن

انیمیشن چینیصنعت انیمیشن ژاپن در سال ۱۹۱۷ کار خود را آغاز کرد. یکی از راه هایی که به صنعت انیمیشن ژاپن کمک کرد، تولید انیمیشن برای روابط عمومی ها و کمپین های تبلیغاتی مؤسسات دولتی بود. کمپانی انیمیشن سازی اوکاوا تیمی تحقیقاتی را به آمریکا فرستادند و از چند کارشناس دعوت کردند که به عنوان استاد به ژاپن  سفر کنند، در نتیجه آنها می توانستند خط تولید سیستم کمپانی دیزنی را در ژاپن راه اندازی کنند. کمپانی، کارمندان جدیدی استخدام کرد و به مهارتهای آنها احترام گذاشت، تا بدین ترتیب یک خط و مشی برای جهانی شدن را طی کنند. در حال حاضر صنعت انیمیشن سازی ژاپن نیز یکی از صنعت های پرسود برای این کشور محسوب می شود. برای برآورد درآمدزایی خیره کننده چشم بادامی ها از صنعت انیمیشن کافی است بدانید تنها یک انیمیشن ژاپنی به نام Pokemon ، ۲ هزار میلیارد ین درآمد داشته است. این درحالی است که درآمد سالانه یکی بزرگترین کمپانی های خودرو سازی جهان یعنی تویوتا ۲۳ هزار میلیارد ین است.
صنعت
انیمیشن در ایران و کارهایی که باید صورت بگیرد

تولید انیمیشن در ایران به گونه های مختلفی تقسیم می شود:

۱-  انیمیشن هایی که برای تلویزیون ساخته می شوند ( کوتاه، نیمه بلند و سریال)

۲- انیمیشن هایی که برای  اهداف تبلیغاتی ساخته می شوند.

۳- انیمیشن هایی مخصوص ارسال به  جشنوارها

۴- انیمیشن های  بلند و سینمایی

قبل از انقلاب نیز انیمیشن در ایران تولید می شده اما از سال ۱۳۷۰ به بعد که کامپیوتر به کمک تولید انیمیشن آمد، گروه های کوچک و بزرگ زیادی رو به تولید انیمیشن آورده اند. در این چند سال انیمیشن تلویزیونی بیشترین رشد را از نظر کمی داشته است. البته هنوز جای گلایه وجود دارد که چرا اغلب انیمیشن های تولید شده در داخل کشور که برای کودکان ساخته می شوند، کیفیت مطلوبی ندارند و مانند آثار خارجی جذابیت ندارند که بدون شک در دراز مدت این کیفیت نامطلوب باعث دلزدگی مخاطب نسبت به انیمیشن ایرانی می شود.

به گزارش زومیت به نقل از آقای عظیمی خالق انیمیشن  سینمایی تهران ۱۵۰۰ انیمیشن ایران زمانی صنعتی می شود که:

1ـ استادان آموزشگاه‌ها مفاهیم انیمیشن را خوب درک کرده باشند.

2ـ در هنرستانها برای آموزش انیمیشن از استادان مجرب استفاده شود و در گرفتن هنرجوی با استعداد سختگیری شود.

3ـ باید دانشگاه‌های کشور ما از تجربه آموزش انیمیشن در کشورهای پیشرفته بهره ببرند.

4ـ به استودیوهای معتبر ایرانی وام اختصاص یابد و ارگانهای مرتبط از آنها حمایت کنند.

5‌ ـ در رأس ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با انیمیشن از مدیران کارآزموده و دلسوز استفاده شود و به تیم های انیمیشن سازی زمان داده شود تا ایده‌های خود را عملی کنند.

6ـ پارک های آموزش هنرهای دیجیتال با یک ساز و کار مشخص در تمام کشور راه اندازی شود و در تمام استانها استعداد یابی صورت گیرد.

7 ـ باید سفارش ساخت فیلم و انیمیشن با موضوعات بین اللملی به استودیوهای قوی داده شود تا بدین ترتیب با ایجاد رقابت در بازارهای بین اللملی تیم های متخصص و قوی کشور دیده شوند.

8 ـ اعزام  هنرمندان توانمند برای شرکت در جشنواره‌ها و کلاس‌های آموزشی خارج از کشور قطعا می تواند باعث رشد تیم های انیمیشن سازی شود.

9ـ نظارت کامل، کارشناسانه و سختگیرانه از سوی ناظران حرفه‌ای بر کیفیت تولیدات داخلی امری بسیار مهم است.

10ـ در روند صنعتی شدن انیمیشن سازی،  عِرق ملی، دلسوزی، احساس مسئولیت و ایمان و اعتقاد به کارهای محوله بین عوامل تولید یک مجموعه باید فرهنگ‌سازی شود.

از مشکلات مهم بر سر راه صنعت انیمیشن در ایران استفاده از افراد ناکار آمد به عنوان مدیر است و همچنین نبود چشم انداز در صنعت انیمیشن باعث شده است که در هر دوره ای به صورت سلیقه ای به مبحثی پرداخته شود و بدون نتیجه گیری خاص با عوض شدن مدیریت و افراد، برنامه ریزی ها نیز تغییر کند، بدون آنکه به هدف مشخصی رسیده باشند، یکی دیگر از مشکلات مهم در انیمیشن ایران نبود فیلمنامه قوی و با محتوی و در عین حال مخاطب پسند است. در انیمیشن وقتی فیلمنامه دچار مشکل باشد قطعاً آن انیمیشن مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

 مسئله مهم دیگر این است که فرهنگ کار تیمی در ایران ضعیف است و چون اساساً انیمیشن سازی کاری است که در آن افراد با تخصص های مختلف باید در کنار یکدیگر به صورت تیمی کار کنند، این مسئله می تواند در روند تولید کار تأثیر گذار باشد. برای رسیدن به راندمان مطلوب و تولید کار با کیفیت باید مدیریت صحیح افراد با تخصص های مختلف را  به صورت یک تیم یکپارچه در کنار یکدیگر سازمان دهی کند به طوری که کار هر شخص تکمیل گکننده کار دیگر اعضای گروه باشد.

به عنوان آخرین نکته، از علل عمده ای که ما در ایران کارهای خوب می بینیم ولی به ندرت شاهد کارهای موفق و ماندگار هستیم، ارتباط نداشتن با مخاطب و عدم بازخورد  گرفتن آن تولیدات در جامعه است. یکی از دلایلی که تولیدات داخل جذابیت ندارد، عدم مطالعه و تحقیق در زمان ایده پردازی و طرح اولیه داستان است.

در پایان باید گفت که شرکت های موفق انیمیشن سازی دارای مؤلفه ها و مشخصه هایی هستند که اگر در ایران به آن نکات دقت شود و در انیمیشن سازی آن نکات مورد توجه قرار گیرد، انیمیشن در ایران نیز به صورت صنعتی پویا و پولساز مطرح خواهد شد.

نویسنده: سید میلاد علیزاده

منابع:
  1. خبرگزاری اقتصاد ایران
  2. تبیان
  3. مشرق
  4. فنافر
  5. زومیت

کانال-1-300x74

 

3 نظر

  1. مشکل اساسی انیمیشن کشورمون نبودن اساتید مجربه من کارشناسی انیمیشن خوندم یه استاد درس حسابی نداشتیم که بدونه انیمیشن چیه!!!!

     
  2. با سلام

    من سعی دارم انیمیشن بسازم اما نمی توانم . به خاطر اینکه نمی دانم باید از چه سازمانی کمک بگیرم. چندین بار سعی کردم با برنامه ها انیمه بسازم اما موفق نشدم . شاید به همین دلیل انیمیشن های ایران خیلی کم است و موفقیت چندان زیادی ندارد. من دوره های آموزشی کمی برای نوجوانان در تهران دیده ام . کسانی که علاقه و استعداد دارند نمی توانند انیمیشن بسازند …. متاسفانه ……………………………….. !!!!

     

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد