چرا نوشت افزارهای ایرانی نتوانسته اند نبض بازار را در دست بگیرند؟

سالهای زیادی است که شخصیتهایی همچون بن تن، باب اسفنجی، مرد عنکبوتی و… در غالب نوشت افزار و کیف مدارس همبازی کودکان و فرزندان ما شده اند و در این میان نبود چشم انداز و سازو کار صحیح و مشخص برای تغییر فضای ایجاد شده کاملا محسوس است. خوشبختانه امسال در حرکتی تحسین برانگیز با دعوت از تعدادی از تولید کنندگان نوشت افزار داخلی و گرد آوری آنان در نمایشگاه ایران نوشت حرکت و جریان مناسبی در راستای توانمند سازی تولید کنندگان در بازارهای داخلی صورت گ رفت.

بر اساس آمارها سهم ایران از بازار میلیاردی نوشت افزار کمتر از پنج درصد است و اکنون این بازار در تسخیر تولیدات کشورهای خارجی مانند چین ، ترکیه، اندونزی، امارات و… می باشد. در این میان 75 درصد نوشت افزار از چین وارد می شود. بر اساس آمار گمرک در چهار ماه نخست سال جاری بیش از 73 تُن مداد نوکی وارد کشور شده است که ارزش دلاری این میزان واردات 518 هزار دلار و ارزش ریالی آن بیش از یک میلیارد و 577 میلیون تومان بوده است. هم چنین در این مدت بیش از 505 تن خودکار به کشور وارد شده است که ارزش دلاری آن برابر دو میلیارد و 423 هزار دلار و ارزش ریالی آن بیش از هفت میلیارد تومان در گمرک به ثبت رسیده است.

در داخل کشور برخی اقلام نوشت افزار مانند دفتر، مداد، پاک‌کن و… با کیفیت بسیار بالا تولید می شوند، اما متاسفانه کمبود نقدینگی و وام‌های بانکی با بهره بالا باعث افزایش هزینه های تولیدات داخلی و کاهش قدرت رقابت با تولیدات خارجی شده است. بنابراین یکی از راه‌کارهای رونق صنعت نوشت افزار حمایت از تولیدکنندگان با در اختیار قرار دادن وام‌های کم بهره بانکی خواهد بود، که ضمن کاهش هزینه های تولید ، قدرت رقابت پذیری تولیدکنندگان در بازارهای داخلی را افزایش می دهد. در همین راستا افزایش واردات نوشت افزارهای ارزان و بی کیفیت کشورهای خارجی مانند چین ضربه ی سنگینی به صنعت نوشت افزار داخلی محسوب می شود. مواد اولیه و ظرفیت برای تولید نوشت افزار در داخل کشور به اندازه کافی وجود دارد، اما واردات بی رویه و غیر ضروری نوشت افزار باعث صدمه دیدن این صنعت در داخل کشور شده است. در همین راستا از جمله دلایل دیگر پایین بودن فروش نوشت افزار داخلی قیمت بالای آن و در پاره ای از مواقع کیفیت نامناسب و نبود طراحی و رنگ آمیزی جذاب برای کودکان می باشد.

به موازات نکاتی که بیان شد یکی از برجسته ترین فاکتورها در انتخاب نوشت افزار توسط کودکان ، شخصیتهای درج شده بر روی نوشت افزارها است. در واقع غول های رسانه ای دنیا با شخصیت پردازی و خلق آثار انیمیشنی ، کارکترهای انیمیشنی خود را در دل بچه ها جا کرده اند و علاوه بر صفحه ی تلویزیون ، در نوشت افزار ها هم حضور جدی و فعال دارند و به این ترتیب در یک زنجیره‌ی کاملا به هم پیوسته کارکترهای خلق شده‌ی انیمیشنی این بار توسط کیف، کتاب، دفتر، مداد و… به خانه های ما وارد می شوند. از گذر این بحث باید دقت کرد که در فروش نوشت افزار مسئله مهمی مانند معرفی شدن کارکتر و شخصیت پردازی انیمیشنی نیز تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت، بنابراین در داخل نیز باید ابتدا با ساخت انیمیشنهای جذاب و خلق کارکترهای خوب و مناسب، با کودکان ارتباط برقرار کرد و سپس در یک زنجیره ی تامین به هم پیوسته ، تولید کنندگان نوشت افزار را به سمتی سوق داد که در نوشت افزارهای تولیدی خود از آن کارکترها استفاده کنند تا بدین ترتیب فرهنگ بومی ، ایرانی اسلامی توسط انیمیشن و نوشت افزار به کودکان ما معرفی شود.

 خوشبختانه امسال در یک حرکت منسجم با گردآوری 50 تولید کننده‌ی نوشت افزار در نمایشگاه ایران نوشت سعی بر آن شده است تا با استفاده از کارکترهای محبوب انیمیشن های ایرانی، نوشت افزار هایی با فرهنگ ایرانی اسلامی در دست کودکان قرار گیرد. در این نمایشگاه تعداد 100 طرح جدید از نمادهای ایرانی اسلامی که توسط انیمیشن ها و کارکترهای آن به کودکان معرفی شده بودند، شرکت داشتند. در نوشتار بعدی توضیحات تکمیلی در مورد نمایشگاه ایران نوشت خواهیم آورد.

نویسنده: سید میلاد علیزاده

منابع:
  1. باشگاه خبرنگاران جوان
 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد