به گزارش فناوری فرهنگی،البته شرکت دو خط عملیاتی دارد؛ یکی برای تولید و دیگری برای بستهبندی. بستهبندی در این حرفه خودش یک صنعت است و تاثیر زیادی بر فروش و جلب نظر خریدار دارد. وی در مورد طراحی و الگوبرداری برای نمونههای تولیدی میافزاید: ابتدا این کار را خودمان انجام میدادیم ولی اکنون امکانش نیست، چون طرحها و الگوهای مناسبی در دست نداریم و تهیه آنها، هم زمانبر است و هم پرهزینه. به همین دلیل مجبوریم از مدلهای آماده خارجی استفاده کنیم.
حیاتی درباره تنوع و تعداد محصولات قابل عرضه شرکت میگوید: در حال حاضر ۱۳ قلم بازی فکری و آموزشی در دست تولید داریم که این تعداد میتواند به بیش از ۳۰مدل برسد. وسایل تولیدی ما از ۲۲قطعه شروع میشود تا ۱۷۱۰ قطعه. البته تعداد و حجم تولیدی ما ثابت نیست و بنا به درخواست مشتری، نیاز بازار و صد البته تامین مواد اولیه متغیر است و نمیتوان آمار دقیق و درستی داشت.
داستان تکراری هزینهها
حیاتی مثل همه فعالان بازار و تولیدکنندگان از گرانی زیاد و هزینههای بالای تولید شاکی است. فقط ۷۰درصد نقدینگی شرکت برای تامین مواد اولیه هزینه میشود. مقدار فروش سال به سال کمتر شده و تقریبا از دو سال پیش تا به امروز نصف شده است. شرایط بازار را هم که بهتر از من میدانید؛ بدتر از بد شده و هیچ چشمانداز روشنی در کوتاهمدت ندارد. تسهیلات بانکی هم مسیر اداری طولانی دارد و با بهرههای بالای ۲۸درصد صرف نمیکند که سراغش برویم چون در مدت کوتاهی موعد سررسیدفرامیرسد، در حالی که هنوز جنس ما فروش نرفته.
مسئله دیگر ورود اجناس خارجی بهخصوص چینی و تایوانی است که با قیمتهای پایینتر وارد و توزیع میشوند. مشکل دیگر نبود تبلیغات و معرفی کالاهاست که آنقدر گران تمام میشود که اصلا نمیشود سراغش رفت. برای سال جدید قصد داریم با بهرهگیری از فضای مجازی و ظرفیتهای بالای شبکههای اجتماعی برای تبلیغات و فروش استفاده کنیم. البته سایت شرکت فعال است و قرار بر این است که فروش آنلاین و بازاریابی اینترنتی را هم عملیاتی کنیم. این باعث میشود کمتر از قافله جا بمانیم و تا حد امکان برای فروش تولیدات فرهنگی- آموزشی تبلیغات و معرفی داشته باشیم.
شروع کار
عمده کار ما وارداتی است؛ البته نه فقط ما، بلکه خیلی از فعالان این رشته همین کار را میکنند. هزینههای بالای تولید و دشواری تهیه مواد اولیه برای تولیدات آموزشی، کار را برای همه سخت کرده است. برای یک پارت مواد اولیه (که شامل استیل، آهنربا و پلاستیک ABS است) بیش از ۳۰۰میلیون تومان هزینه دارد.در کنار این باید به فکر بستهبندی هم بود. فضای موردنیاز برای شروع فعالیت تولیدی که حالت کارگاهی و نیمه صنعتی داشته باشد چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰مترمربع است.
تهیه ماشینآلات و ابزار لازم هم بستگی به نوع و حجم کار دارد که ممکن است تولید یک محصول مکانیزه نباشد و بهصورت دستی و محدود باشد. وجود انبار برای دپوی کالاها ضروری است. در تولیدی ما ۴نفر انباردار هستند و با پرسنل خط تولید و کادر اداری و عوامل پخش و توزیع ۱۶نفر مشغول به کارند. برای شروع کار در این حرفه با حجم کم دستکم ۵۰ تا ۶۰میلیون تومان باید کنار بگذارید.
فرصتها و تهدیدها
حیاتی با اشاره به قاچاق گسترده و وجود اجناس نامرغوب اضافه میکند: بهخاطر توان پایین واحدهای تولیدی و همچنین فروش کم، بازار مملو از کالاهای بیکیفیت شده است. در همین سبزهمیدان بیشتر اسباببازیها از مواد دست چندم و بازیافتی ساخته میشود که برای سلامتی کودک بسیار مضر و خطرناک است اما به خاطر قیمت پایین طالب دارد. تعرفه ۴۰درصدی هم راهگشا نیست و باید حمایتهای جدی و دائمی از تولیدکننده صورت گیرد. در این سالها هیچ تماسی ار طرف اتحادیه یا سایر نهادهای دستاندرکار گرفته نشده است. نظارت که باشد جلوی خیلی از سوءاستفادهها گرفته میشود.
تسهیلات بانکی مناسب با بازپرداخت درازمدت یکی از این حمایتهاست، به شرطی که مقطعی نباشد.بستر برای فعالیت تا اندازهای مهیاست، ولی بدون هیچ توجه و پیگیری. این کار یکی از تجارتهای پرسود و زودبازده است و کشورهای صاحبنام مثل چین، تایوان، ایتالیا و سوییس سالانه سرمایهگذاریهای فراوانی در این زمینه انجام میدهند. چرا ما باید غایب باشیم و فقط تماشاگر کارهای دیگران باشیم؟ اسباببازی یکی از نیازهای فرهنگی کودکان جامعه است که فعالیت در آن تبلور اقتصادی به خود میگیرد و از نظر اشتغالزایی و برندینگ حائز اهمیت است.
بازار اسباببازی در ایران
منبع:تی نیوز