“شاد” حریف پیام‌رسان‌ها و ابزارهای آنلاین نشد

به گزارش فناوری فرهنگی، از زمان شیوع کرونا در کشور از اسفند سال گذشته و تعطیلی تمامی مراکز آموزش، آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفت و البته از همان زمان اتصال به شبکه شاد یا آموزش آنلاین دانش‌آموزان، با مشکلات زیادی همراه بود؛ گلایه خانواده‌ها، معلم‌ها و دانش‌آموزان برای چالش‌های اتصال به این برنامه یک سمت این ماجرا و ناتوانی در تامین سخت‌افزار مورد نیاز برای اتصال به شبکه آموزش مجازی طرف دیگر ماجراست.

محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به‌تازگی درباره ارائه اینترنت رایگان به مدارس گفت: روزانه سه میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش و پرورش از طرف دولت پرداخت می‌شود، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در زمان اوج مصرف از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند و ۸.۵ میلیون نفر روزانه از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند. اینترنت رایگان را برای همه دانش‌آموزان و معلمان رسمی و غیررسمی ارایه دادیم، نیاز هر یک از کاربران در ماه حدود هفت گیگابایت است اما حدود ۲۰ گیگابایت برای هر معلم طی سه ماه ارایه دادیم.

در حالی که بسیاری از معلمان، به واسطه مشکلاتی که شاد دارد، آموزش را از طریق شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های دیگر دنبال می‌کنند، محسن حاجی میرزایی – وزیر آموزش و پرورش – اعلام کرد برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و آنها اجازه ندارند از دیگر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به اینکه اگر مدرسه‌ای از اپلیکیشن دیگری استفاده کند باید پاسخگوی آموزش و پرورش باشد؟ گفت که قطعا اگر اعلام شود حتما رسیدگی خواهد شد. همچنین آذری جهرمی همچنین آماری منتشر کرد که مطابق آن، بیش از ۱۱ میلیون دانش‌آموز عضو شاد هستند.

با وجود این، ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در حالی صورت می‌گیرد که در کنار تمام مشکلاتی که شاد دارد، با توجه به یک نظرسنجی‌ که وزیر ارتباطات چندی پیش در صفحه اینستاگرام از کاربران خود پرسیده بود، اینکه آیا کاربران برای آموزش مجازی از اپلیکیشن شاد استفاده می‌کنند یا سایر پیام‌رسان‌ها،  کاربران ۲۷ درصد به شاد رای داده و ۷۳ درصد گزینه سایر ابزارها را انتخاب کردند.

آنطور که وزیر آموزش و پرورش می‌گوید، آمار استفاده و پیوستن به شاد روز به روز در حال افزایش است و مسائل و مشکلاتش کاهش می‌یابد، برخی از این مشکلات به زیرساخت‌های فنی مربوط می‌شود که شناسایی شده به اعتقاد او، شاد هر هفته با شاد هفته قبل متفاوت خواهد بود و خدمات بهتر و هموارتری را ارائه خواهد کرد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد شاد با وجود ویژگی رایگان بودن، هنوز هم نواقصی دارد که کفه ترازو را به سمت استفاده از سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پایین برده است، باید دید رفع این نواقص چه اندازه زمان می‌برد و استفاده از شاد چه زمانی می‌تواند به اندازه‌ای همه‌گیر شود که دیگر نیازی به استفاده از سایر ابزارها نباشد که هزینه‌های بالایی هم برای دانش‌آموزان و هم معلمان دارد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد