الگوی Fractional ownership

به گزارش فناوری فرهنگی، در این الگو، فرض بر این است که یک مشتری، به یک دارایی یا زیرساخت یا محصول نیاز دارد اما میزان استفاده از آن در طول یک مدت معین، متغیر است و در صورت خرید آن، همیشه بخشی از ظرفیت استفاده از آن خالی خواهد ماند. معروف­ترین نمونۀ این نوع محصول، فضای ذخیره ­سازی داده برای کسب ­وکارهای اینترنتی است. مثلاً وقتی یک کسب­ وکار (مثل دیجی­ کالا) برای نگهداری داده­ های وبسایت خود یک سرور 500 گیگابایتی خریداری می­ کند، بسته به حجم صفحات و میزان بازدید، میزان استفاده از فضای سرور متغیر خواهد بود و در زمان‌هایی که این میزان، کمتر از 500 گیگابایت باشد، بقیۀ فضا بلا استفاده خواهد ماند، در حالیکه هزینۀ آن پرداخت شده است. بر اساس این نیاز، تکنولوژی ابری توسعه یافته است که در آن، هر وبسایت، در هر لحظه، به میزان مورد نیاز از فضای ذخیره سازی ارائه شده استفاده نموده و به همان میزان پول پرداخت می­کند. نمونه­ هایی از این الگو، عبارتند از:

– ارائۀ فضاهای میزبانی ابری

– ارائۀ خدمات اجارۀ اتومبیل به صورت اشتراکی: شرکت­ هایی مثل Car go (متعلق به کمپانی دایملر آلمان) و DriveNow (متعلق به کمپانی بی­ ام ­دبلیو آلمان) خدمات موسوم به اشتراک خودرو ارائه می­دهند، تعدادی خودرو در سطح شهر در محل­های مشخصی پارک شده که مشتریان، از طریق یک اپلیکیشن، به محض درخواست خودرو، به نزدیک­ترین خودروی پارک شده هدایت می­شوند و پس از استفاده از خودرو، دوباره آن را در جایی دیگر پارک می­کنند. در این مدل، مشتریان به جای خرید یک خودرو و یا اجاره­ی تمام وقت خودرو و یا گرفتن خودروی دربست (راننده در اختیار) قادر هستند دقیقاً به میزان استفاده­ ی خود، هزینه اجاره پرداخت کنند.

منبع: تلگراف

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد