به گزارش فناوری فرهنگی،در همین حال، توسعه دهندگان هم رغبت بیشتری به تولید محتوا برای موبایل های هوشمند نشان می دهند؛ چرا که می توان با صرف هزینه و وقتی کم، درآمدی قابل توجه کسب کرد. بنابراین جای تعجب ندارد که تجارت گیمینگ روی موبایل در دو سال گذشته، ارزشی بیشتر از تجارت گیمینگ روی پی سی و کنسول های خانگی یافته باشد.
بنابر آمار به دست آمده از سوی دو شرکت تحقیقاتی App Annie و IDC، بازی های موبایل ارزشی معادل 34.8 میلیارد دلار در سراسر جهان یافته اند، این در حالیست که بازی های پی سی و مک با 29 میلیارد دلار در رده دوم قرار دارند. بعد از همه این ها نیز، بازی های کنسولی با ارزش 18.5 میلیارد دلار، در جایگاه سوم قرار گرفته اند. ضمنا بازی های کنسول های دستی، که روزی از رقبای جدی گیمینگ موبایل محسوب می شدند، حالا تنها 3 میلیارد دلار می ارزند.
در مجموع، به نظر می رسد که مردم مبلغی معادل 85.4 میلیارد دلار در سال را صرف بازی های ویدیویی می کنند که رقمی حیرت انگیز به شمار می رود. در دیگر بخش های تحلیل دو شرکت مورد اشاره، گفته شده که تقریبا 38 درصد از مجموع دانلودهای گوگل پلی و اپ استور اپل، متعلق به بازی های ویدیویی هستند و البته گیمرها وقت بیشتری به تجربه عناوین iOS نسبت به عناوین گوگل پلی اختصاص می دهند.
اگر بخواهیم به صورت خلاصه در مورد بازی های ویدیویی نیز صحبت کنیم، باید گفت که عنوان کلش آو کلنز استودیوی Supercell و نیز Monster Strike استودیوی Mixi، به ترتیب سودده ترین عناوین iOS و گوگل پلی در سال 2015 بوده اند.
نکته جالب توجه اینست که بسیاری از کمپانی های نام آشنای صنعت گیمینگ، در میان برترین توسعه دهندگان پلتفرم موبایل به چشم نمی خورند. در واقع کمپانی هایی نظیر Tencent، اکتیویژن بلیزارد، کپکام و الکترونیک آرتز اگرچه نسبت به ساخت بازی روی موبایل تمایل نشان داده اند اما هم چنان این حوزه را جدی نمی گیرند.
دلیل این امر آن است که بازی های موبایل، سودی معادل فرنچایزهای کلان بودجه مانند Call of Duty و Grand Theft Auto به همراه نمی آورند. اما با در نظرگیری مقیاس عناوین موبایل، بازی هایی چون کلش آو کلنز، Monster Strike و Puzzle & Dragons به راحتی عناوین کلان بودجه صنعت بازی را کنار می زنند.
در نهایت با همه این اوصاف، کنسول های بازی هم چنان از لحاظ میزان هزینه مخاطبان در جایگاه نخست قرار دارند و هر کنسول گیمر به صورت میانگین، 5 برابر بیشتر از موبایل گیمرها برای عناوین دلخواه خود هزینه می کند. کنسول گیمینگ رشدی غیرقابل توقف در مناطق آمریکای شمالی و اروپای غربی دارد، در حالی که گیمینگ روی موبایل، پی سی و مک بیشتر در آسیا متمرکز است.
منبع: دیجیاتو