تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر تمایلات بزهکارانه و انحراف کودکان و نوجوانان گیم‌نتی

به گزارش فناوری فرهنگی، هدف از پژوهش پیش‌رو این است که تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیم‌نتی و رابطه آن با بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت مورد بررسی قرار گیرد که برای بررسی این رابطه از روش میدانی و توزیع پرسشنامه استفاده‌ شده است. این پرسشنامه‌‌ها بین 65 نفر از کودکان و نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت اصفهان و به همان تعداد بین کودکان و نوجوانان غیر بزهکار که این بازی‌ها را انجام داده بودند توزیع شد و نهایتاً از نرم‌افزار spss و رگرسیون لجستیک برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها استفاده شد. بر اساس تحلیل‌های به ‌دست ‌آمده رابطه این بازی‌ها با تمایلات بزهکارانه کودکان و نوجوانان گیم‌نتی معنادار و مرتبط بود. در واقع می‌توان گفت این بازی‌ها منجر به بزهکاری پنهان در بین کودکان و نوجوانان شده بود هرچند این متغیر (بازی‌های رایانه‌ای) در بزهکاری کودکان و نوجوانان کانون اصلاح و تربیت عامل مهمی به شمار نمی‌آمد که شاید یکی از دلایل آن محدودیت‌های پژوهش بود که بچه‌های کانون، وقت محدودی (کمتر از یک ساعت) را صرف انجام این بازی‌ها کرده بودند درحالی‌که بچه‌های گیم‌نت ساعات زیادی را صرف انجام این بازی‌ها می‌کردند؛ بنابراین فرضیه تأثیر بازی‌ها بر بزهکاری کودکان را زمانی می‌توان رد شده و غیرقابل استناد دانست که بدون محدودیت پژوهش و بین گروه بزهکاری که ساعات زیادی را صرف انجام بازی‌های خشن می‌کنند بررسی و تحلیل کرد.

کلیدواژه‌ها: بازی‌های رایانه‌ای؛ بزهکاری؛ تمایلات بزهکارانه؛ کودکان و نوجوانان

نویسنده:

مهدی زکوی: عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور

فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات – دوره 18، شماره 38، پیاپی 70، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. 

 

منبع:فارس

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد