به گزارش فناوری فرهنگی، یکی از پروژههای موردحمایت انجمن پژوهشهای هنر و علوم انسانی، بر پایهی پژوهشهای هنر و علوم انسانی که موفقیت تجاری داشته است، بازی ویدئویی Dear Esther تولیدشده توسط استودیوی توسعهی بازیهای ویدئویی، The Chinese Room است.
این بازی داستان اشباح، ابتدا به صورت یک پروژه پژوهشی دانشگاهی به وجود آمد و سرانجام به صورت یک محصول تجاری موفق در آمده است. محقق و طراح این بازی با نام دکتر دان پینچبک[۱] در اجرای پروژه خود، بهمنظور درگیر کردن مخاطب واقعی برای بحث دربارهی طبیعت روایت در بازیهای ویدئویی، این بازی را ساخته است[۲].
سرمایهی پشتیبان انجمن پژوهشهای هنر و علوم انسانی این امکان را فراهم کرد تا شرکت تأسیس شده بر اساس یک پروژهی تحقیقاتی تبدیل به یک شرکت با محصول کاملاً تجاری شود. نسخهی توسعه یافتهی جدید این بازی با سرمایهای بالغ بر ۵۵۰۰۰ دلار از سوی سازمان Indie Fund حمایت شد.
و در طی ۶ ساعت از زمان انتشار بالغ بر ۱۶۰۰۰ نسخه از آن به فروش رسید که شرایط بازپرداخت سرمایه حامیان مالی را برای توسعه گران فراهم کرد. آنچنانکه در ماه می سال ۲۰۱۲ چیزی فراتر از ۱۰۰۰۰۰ واحد از این محصول تجاری به فروش رسید.
پروفسور ریک ریلنس[۳] رئیس امور اجرایی انجمن پژوهشهای هنر و علوم انسانی در سالهای ۲۰۰۹-۲۰۱۵، اظهار کرد: «آنچنانکه ما در راهبرد اخیر خود، به اهمیت پژوهشهای علوم انسانی و هنر پرداختیم، با استفادهی کارآمد از سنت دیرینهی التزام به ایدههای کلیدی که سازندهی جهان معاصر هستند، پژوهشهای هنر و علوم انسانی نقش بسیار گستردهای در حیات جوامع دارند. فراخوان تجاریسازی هنرها و علوم انسانی این بنیاد این امکان را برای پژوهشگران فراهم کرد تا بر روی ظرفیت تجاری پژوهشی برتر که پایهی این پروژههاست سرمایهگذاری کنند».
تأثیر مطالعهی موارد خاص: بازی ویدئویی Dear Esther
بر پایهی گزارش انجامشده درباره تحول بازیها و رشد درک ما از صنعت بهعنوان نهاد همکار و شریک با دانشگاه و اثربخشی این همکاری در موفقیتهای تجاری و محصولات برنده جایزه؛ رویکرد نوآورانه نسبت به پژوهش داستانسرایی و ارتباط آن با طراحی بازیها، همراه با تأثیرات اقتصادی و فرهنگی در بخش ایجاد نوآورانه است.
این رویکرد نوآورانه سبب ایجاد دیدگاههای داستانی در طراحی بازیها میشود که بر کنش خلاقانه در صنعت بازی دارای تأثیر هستند. بهعنوان نتیجهی مستقیم پژوهش یک استودیو برای توسعهی بازیهای مستقل ایجاد میشود و دو عنوان بازی تجاری با فروش تجاری تقریباً ۱٫۶۵ میلیون پوند منتشر میشود.
اولین اثر منتشرشده، بازی ویدئویی Dear Esther دارای موفقیت اقتصادی گستردهای بود و همچنین برنده چندین نشان گواهی صنعتی شد و بهعنوان نمایندهی معتبر و مستقیم برای پیدایش نسب نوین بازی مورد ارجاع قرار میگرفت. پژوهش موردنظر توسط دکتر پینچبک، استاد بازیهای رایانهای در دانشگاه پورتسموت انگلستان، دانشکدهی فناوریهای نوآورانه بین سالهای ۲۰۰۷ – ۲۰۱۳ هدایت میشد.
او فقدان دادههای پژوهشی در زمینهی تجربهی بازیکن، وجوه روایی و طراحی بازیها را تشخیص داد. در سالهای ۸-۲۰۰۷ برنده گرنت پژوهشی نظری انجمن پژوهشهای هنر و علوم انسانی[۴] شد برای هدایت پژوهش درباره چگونگی کاربرد داستانسرایی در فضای مجازی و افزایش حس مجذوبیت و حضور شخصی شرکتکننده.
در مقابل پروژههای پیشین یعنی پروژههای دانشگاهی بر پایهی تحقیقات آزمایشگاهی، این پروژهی پژوهشی با ساخت بافت میدانی به بررسی تأثیر و تأثرات بازیکن، نقشی نوآورانهای در روششناسی پژوهش بازیها داشت. این پژوهش به بررسی سه «بازی[۵]Plug-ins” و یا«مودها[۶]» ی به کاررفته دربارهی موتور بازی[۷] تجاری موجود پرداخت که با اختصاص گرنت انجمن پژوهشهای هنر و علوم انسانی، توسط پژوهشگران ارتقا یافتهاند.
با در دسترس قرار گرفتن این بازیها به صورت دانلود رایگان بازخورد عمومی گروههای بازی مشخص شد و پیامد اصلی این پژوهش ارائه اولین نسخه مود با نام Dear Esther بود، این بازی اساس جدید در ارائهی طرحهای آزمایشی نوآورانه برای آزمودن محدودیتهای فضای روایی اول- شخص[۸] در طراحی بازهای سنتی را شکست.
بنابراین با حذف همهی عناصر بازی از موقعیتهای تثبیتشده در بازیهای اول- شخص، بازیکن این امکان را دارد تا در بازهی گستردهی بیسابقهای روایت شخصی خود را از میان ظرفیتهای بسیار زیاد چندپاره و داستانهای تصادفی تعیین کند.
با توجه به گزارش ارائه شده از فعالیت متقابل میان حامیان و پژوهشگران، پژوهش انجام شده در ردهی ادبیات دانشگاهی[۹] (آکادمیک) به چاپ رسید و یافتههای کلیدی و بازخورد بازیکنهای شرکتکننده در تجارت بازیهای مهم و صنایع منتج منتشر شد.
کاربرد روششناسیهای پژوهش کنشی[۱۰] بهطور ایده آل با ترغیب اشتغال مستقیم با صنعت بازی منطبق میشود، آنچنانکه نتیجهی آن در دانش کاربردی، قابلاجرا برای توسعهی فرآیندهای صنعت بازیهاست.
منبع: بردار