نه! پاسخ نمیدهد!
این را فقط ما بلاگرهای فارسی نمیگوییم، بلکه بزرگترین و معتبرترین تولیدکنندههای محتوا در دنیا هم این روزها حس میکنند به اندازه انرژیای که برای مطالب ژرفشان وقت میگذارند، خواننده واقعی موشکاف و خوب ندارند.
مشکل از کجاست؟
بیشک یکی از مشکلات محبوبیت شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای ارتباطی است. این رسانهها بیشتر وقت فراغت کاربران را میگیرند و آنها را به مصرف مطالب بسیار کوتاه و سطحی، عادت میدهند.
کار به جایی رسیده است که خوانندههای بسیاری به وضوح اعلام میکنند که تمرکز خواندن مطالبی بیش از سه جمله را ندارند. تقصیری هم ندارند، چون سیستم عصبی آنها، عادت پیدا کرده که مرتب از مطلبی به مطلب دیگر پرش کند.
اما بالاخره رسانههایی که دغدغه تولید خبر و مطالب تحیلی دارند، باید چه کنند؟ آیا عقبنشینی کنند و کارکنانشان رو به کارهای دیگر بیاورند؟
نه شتاب نکنید! تصور نکنید که این معضل چیزی است که فقط ما با آن روبرو بودهایم. اگر به تاریخ بنگریم، میبینیم که پیشرفت فناوری، در بازههای زمانی گوناگون، شیوه مصزرف محتوا را توسط ما تغییر داده است.
زمانی رادیو، باعث شد که تمرکز مردم از رسانههای کاغذی منحرف شود. مردم به جای خرید صفحات موسیقی و روزنامه، به شیوه مدرنی رو به گوش دادن رادیو آوردند.
بعد از مدتی تلویزیون، رادیو را به چالش کشید. در میدان مبارزهای دیگر، سینما به صورت جدی توسط ویدئو و بعد از آن فرمت CDهای ویدئویی و DVD رو به انحطاط گذاشت.
بعد هم که میدانید، اینترنت آمد و کلا تعادل را به هم زد.
اما در همه این دورههای تاریخی، تولیدکنندههای محتوا تدریجا یاد گرفتند که بعد از یک دوره گذار، خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند. آنها به جای دشنام دادن به زمانه یا ناامیدی، سعی کردند که ذهنیات خود را فرمتهای جدید عرصه کنند و فرمولهای مدرنتری به سود مالی دست پیدا کنند.
هر کس که موفق به این تطابق شد، پیشرفت کرد و هر کس که بر لجات پای فشرد یا کند و بطئی عمل کرد، زیان دید.
با این مقدمه میرسیم، به شرایط حاضر.
اپل نیوز
چند روز پیش نسخه بتا یک iOS 9.1، منتشر شد. مهمترین چیز از دید شخصی من، اپلکیشن خبری اپل یا اپل نیوز بود.
در حال حاضر این اپلیکیشن با یک رابط کاربری خوب، مطالب ۵۰ رسانه بزرگ دنیا (که در میان آنها نیویورک تایمز، رویترز، بلومبرگ و CNN هم دیده میشود) را به صورت کامل به رؤیت کاربرانش میرساند.
اپل به این ترتیب در کنار توییتر و فیسبوک به یک قطب خبری مهم در دنیا تبدیل خواهد شد.
اپل نیوز را جدی بگیرید، چون با این اپلیکیشن به ناگاه میلیونها نفر در دنیا، به منبع خبری جدیای روی خواهند آورد.
سود ناشران در این میان چیست؟
در انتهای هر مقاله، آگهیهایی به نمایش خواهد شد. به این ترتیب تولیدکنندههای محتوا، بدون نیاز به بازایابی شخصی میتوانند به برنامه تبلیغی اپل یعنی iAds تکیه کنند، برنامهای که کاربران را به صورت هوشمند، هدف تبلیغات متناسب قرار خواهد داد.
اپل با این کار وارد یک عرصه جدید کاری خواهد شد و میتواند به یک توزیعکننده مهم خبر و محتوا تبدیل شود.
تحلیل شخصی: غولی که هنوز زاده نشده است!
به باور من با وجود انبوهی از اپلیکیشنهای گردآورنده خبر مانند فلیپبورد، زایت و پریسماتیک، شبکههای اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک و اپلیکیشن چت مانند تلگرام و علیرغم عرضه اپل نیوز، هنوز که هنوز است یک سامانه/اپلیکیشن تمامعیار در عرصه گردآوردن و توزیع خبر، هنوز ایجاد نشده است.
در واقع برای ایجاد چنین غولی ما باید همه خصوصیات مثبت سامانههای فعلی را کنار هم بچینیم و آنها را تقویت کنیم تا به خلق یک سیستم خبررسانی جهانگستر و تأثیرگذار نزدیک شویم.
ویژگیهایی مانند:
– جمع کردن خبر از منابع معتبر متعدد
– توانایی اقناع و چانهزنی با تولیدکننده بزرگ برای گرفتن محتوای کامل آنها، نمایش آن و پرداخت پول آگهی به آنها
– داشتن رابط گرافیکی بسیار خوب
– نمایش هوشمند اخبار بر اساس رفتار قبلی و سلیقههای کاربران
– تحلیل هوشمند و پیشرفته رفتار کاربران
– تبدیل کردن کاربران به پردازشگران جمعی اخبار، طوری که بر اساس کلیکها (تپها)، اسکرول کردن آنها و میزان اشتراک مطالب، درجه محبوبیت مطالب سنجیده شود و بعد بر اساس میزان استقبال کاربران از مطالب مختلف، مهمترین آنها نمایش داده شود.
– داشتن هوش ماشینی سرشار
– اجازه دادن کاربران برای تعامل با هم با لایک، کامنت و اشتراک مطالب
سامانهها و اپلیکیشنها فعلی، هر کدام فقط بخشی از ویژگیهای بالا را دارند. مثلا فلیپبورد با وجود داشتن یک رابط کاربری خوب و پوشش دادن تعداد بسیار زیادی از منابع خبری، به صورت ناقصی، تعامل کاربران با هم را ممکن میسازد و رابط کاربری آن، تشویقکننده تعاملهای اجتماعی نیست. به علاوه سیستم نمایش هوشمند آگهی ندارد و نمیتواند ناشران را منتفع سازد.
گوگل نیوز میتوانست زمانی با ادغام با گوگل ریدر، به نوعی به این هدف نزدیک شود. اما مدیران گوگل، این پتانسیل را تشخیص ندادند و با مشغول کردن خود با رؤیای واهی گوگل پلاس، فرصت را از دست دادند.
و حالا اپل نیوز متولد شده است که باز هم گمان نمیرود بتواند همه خصوصیات خوب بالا را، یکجا داشته باشد، اما همین حالا هم برتریهایی دارد که نمیتوان چشم از آن پوشید:
– وجود پیشفرض آن در همه آیدیوایسها
– سیستم نمایش آگهی هوشمند و پرداخت سود به ناشران و تولیدکنندههای محتوا
– به نمایش گذاشتن مطالب خوب و تماممتن از تعداد زیادی از منابع معتبر
منبع: یک پزشک