به گزارش فناوری فرهنگی،«مناطق آزاد بهزودی دارای برنامه توسعه گردشگری خواهد شد.» مدیر گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با اعلام این خبر گفت: در حال تدوین و نهایی کردن سند و نقشه راه برای گردشگری مناطق آزاد هستیم و این سند بهزودی نهایی خواهد شد.
علیرضا رحیمی که در نشست خبری برنامههای گردشگری مناطق آزاد برای نوروز 95 سخن میگفت، تشکیل شورای هماهنگی توسعه گردشگری را از دیگر اقدامات در هر کدام از مناطق آزاد برشمرد و توضیح داد: این شورا متشکل از سازمان هرکدام از مناطق آزاد، بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری، ذینفعان و دستگاههای مرتبط است. این شوراهای هماهنگی را با استفاده از تجارب موفق دیگر کشورها ایجاد کردهایم و بر این باوریم که این شورا اگر در سرزمین اصلی هم تشکیل شود و همه دستاندرکاران را دور یک میز جمع کند، میتواند به تحقق توسعه گردشگری کمک برساند.
وی همچنین از تدوین سند راهبردی در دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد خبر داد و اعلام کرد که یکی از 10محور اصلی این سند، بحث توسعه گردشگری است. به گفته رحیمی در این سند برای هرکدام از مناطق آزاد طرحها و اولویتهایی درنظر گرفته شده است؛ برای مثال برای چابهار ایجاد زیرساختها و خدمات و تسهیلات برای توسعه گردشگری دریایی و سواحل، برای اروند گردشگری حوزه بازار عراق و توریسم صنعتی و سلامت، در انزلی توسعه بهرهمندی از سواحل، برای ماکو استفاده از ظرفیت تردد مرزی، برای کیش ایجاد هاب هوایی و گسترش گردشگری دریایی و برای قشم ارتقای ژئوتوریسم و گردشگری دریایی در اولویت قرار گرفته است.
گردشگری، اولویت اول یا دوم مناطق آزاد
مدیر گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در ادامه با اشاره به اینکه این مناطق میتوانند بهعنوان الگوی توسعه سرزمین اصلی در هرکدام از حوزهها باشند، تصریح کرد: در عرصه گردشگری نیز میتوانیم کارها و اقداماتی را بهعنوان پایلوت در هر کدام از مناطق آزاد صورت دهیم و چنانچه به نتیجه مطلوب رسید در سرزمین اصلی نیز اجرایی شود.
رحیمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به این نتیجه رسیدهایم که گردشگری اگر مزیت اول مناطق نباشد، دست کم مزیت دوم هرکدام از آنها است، خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که در مناطق آزاد بر آن تاکید داریم، افزایش میزان رضایتمندی گردشگران است. این مقام مسوول اصل بهرهمندی از مشارکت جوامع محلی را از دیگر مباحث مورد پیگیری این دبیرخانه عنوان و خاطرنشان کرد: علاوه بر این در پی آن هستیم که بتوانیم آمار و ارقام گردشگران را به ثبت برسانیم تا در برنامهریزیها از آنها بهره بگیریم؛ این درحالی است که در حالحاضر تنها ارقام موثق موجود در گردشگری، تعداد مراکز اقامتی ماست و ما نیاز داریم تعداد گردشگران و عواید اقتصادی آنها برای مناطق آزاد را در دست داشته باشیم.
مشروح اقدامات نوروزی
علیرضا رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به برنامههای نوروزی مناطق آزاد گفت: نخستین کاری که ما در این زمینه انجام دادیم، آسیبشناسی رخدادهای نوروزی سالهای قبل بود، به این ترتیب بررسی کردیم که در سالهای قبل دچار چه چالشها و مسائل و بحرانهایی بودیم تا برای رفع آنها تلاش کنیم. مدیر گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با ذکر مثالی ادامه داد: «مثلا در برخی مناطق ازدحام در ورودیها را شاهد بودیم. همچنین معضل سرویسهای بهداشتی در سالهای گذشته طی ایام نوروز گریبانگیر گردشگران بوده که سعی در رفع هر کدام از آنها داشتهایم. به گفته این مقام مسوول ایجاد زمینه برای بازدید از جاذبههای غیرفعال و غیرقابل بازدید؛ آمادهسازی اماکن برای مواقع اضطرار نظیر بارندگیهای شدید، انجام نظرسنجی از گردشگران، ایجاد دفاتر اطلاعرسانی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، ذخیره سوخت در مناطقی که نسبت به مرکز دورتر هستند، ایجاد نمایشگاههای عرضه صنایعدستی، نظارت بر کیفیت ارائه خدمات و… از جمله اقدامات عملی پیش از نوروز برای بهبود کیفیت سفرهای نوروزی هستند.
ورود سرمایهگذاران خارجی در گردشگری مناطق آزاد
در همین حال رحیمی از تمایل سرمایهگذاران ایتالیایی، لهستانی، اماراتی، چینی و ژاپنی در مشارکت برای ساخت هتلها، راهاندازی خطوط هوایی و کشتیرانی خبر داد و افزود: تفاهمنامههای اولیه در دبیرخانه منعقد و سپس در خود مناطق تصمیم نهایی گرفته میشود.» به گفته مدیر گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، این مناطق همچنین براساس ظرفیتهایشان روی بازارهای مجاور خود کار میکنند؛ اروند روی بازار عراق، قشم و کیش روی کشورهای حاشیه خلیجفارس با تمرکز بر عمان و انزلی نیز روی کشورهای CIS (جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی) متمرکز شدهاند.
برنامه برای جذب گردشگران روس
رحیمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برنامه مناطق آزاد برای جذب گردشگران روس نیز توضیح داد: پس از آنکه روسها ترکیه را برای سفر تحریم کردند، اغلب دستاندرکاران به فکر جذب بازار 4 میلیونی روسهای مسافر به ترکیه بودند و این درحالی است که سالانه 51 میلیون روسی در دنیا سفر میکنند. از اینرو میتوان گفت که پیش از این نیز فرصت برای جذب گردشگران فراهم بود. وی که در نهایت پاسخ روشنی در خصوص تصمیم مناطق آزاد برای جذب گردشگران روسی به خبرنگاران نداد، تنها طی تحلیلی ذائقه گردشگران روسیهای را عنوان کرد و گفت که پیش از این در یکی دو سال گذشته در مذاکره با هیات روسها متوجه شدیم که آنها سفر به ترکیه را ارزانتر و راحتتر از ایران میدانند.
مدیر گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد همچنین درباره نظارت بر قیمت هتلها در ایام نوروز و علت گرانی سفر به این مناطق در مقایسه با کشورهای همسایه گفت: اصل این است که هزینه تمامشده سفر را کاهش دهیم اما برای این کار نخست لازم است قیمت هرکدام از مولفهها کاهش یابد. در خصوص قیمت هرکدام از این مولفهها در مناطق آزاد در شورای هماهنگی گردشگری تصمیمگیری و بحث و تبادلنظر میشود. وی تاکید کرد که برای کاهش هزینه سفر باید سعی داشته باشیم مانند برخی کشورهای دیگر از هزینه سوخت وسایل حملونقل بکاهیم و بتوانیم یارانههایی در حوزه سفر ایجاد کنیم
منبع: اقتصادخلاق