به گزارش فناوری فرهنگی، استیو جابز را به جرأت میتوان محبوبترین چهره صنعت تکنولوژی به حساب آورد؛ کسی که میتوانست نیاز و سلیقه مردم را پیش از خودشان پیشبینی کرده و به این ترتیب محصولات پرطرفدار و انقلابی را تولید و عرضه کند. او در طول عمرش پیشگوییهای مختلفی درباره آینده دنیای تکنولوژی انجام داده بود؛ از فراگیر شدن اینترنت تا کاربردهای ماوس کامپیوتر. درست به همین دلیل است که جمله معروفی از او در این مورد هنوز هم در میان افراد مختلف نقلقول میشود: «بهترین راه برای پیشبینی آینده، ابداع آن است.»
مجله بیزینس اینسایدر به تازگی به بررسی پیشبینیهای درست استیو جابز از آینده صنعت تکنولوژی پرداخته است که در اینجا آنها را مرور میکنیم:
در خانه از کامپیوترها برای سرگرمی استفاده میکنیم: در سال ۱۹۸۵ استیو جابز در مصاحبهای گفته بود که استفاده از کامپیوترهای شخصی به خانهها هم میرسد. در آن زمان کامپیوترها اغلب تنها در شرکتها، مدارس و البته توسط تعداد معدودی که کسبوکارشان را از خانههایشان اداره میکردند، استفاده میشدند. بر اساس آمار US Census Bureau، در سال ۱۹۸۴ تنها ۸ درصد از خانوادههای آمریکایی یک کامپیوتر داشتند و این رقم تا سال ۲۰۱۵ به ۷۹ درصد رسید. همانطور که جابز پیشبینی کرده بود، کامپیوترها حالا به منبع سرگرمی میلیونها نفر تبدیل شدهاند و امکان تماشای فیلم و برنامههای تلویزیونی، انجام بازیهای ویدئویی یا حتی ارسال پیام به دوستان را فراهم میآورند.
از طریق کامپیوترها به شبکه ارتباطات جهانی متصل میشویم: در همان مصاحبه جابز توضیح داده بود که در آینده مهمترین دلیل افراد برای خرید یک کامپیوتر خانگی، اتصال به شبکه ارتباطات جهانی خواهد بود. او این اظهارنظر را درست چهار سال قبل از توسعه شبکه جهانی وب توسط «تیم برنرزلی» و پنج سال پیش از آن کرده بود که اولین صفحه وب بهصورت آنلاین پست شود.
اینترنت همه جا خواهد بود: جابز در مصاحبهای با مجله Wired در سال ۱۹۹۶ پیشبینی کرده بود که شبکه وب در آینده توسط کاربران سراسر دنیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. او گفته بود که احتمالاً از دوره اینترنت دایلآپ عبور خواهیم کرد و دسترسی عمومی به اینترنت فراهم میشود. حالا آمارها نشان میدهند که تا پایان ماه آوریل سالجاری میلادی حدود ۴/ ۴ میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی دارند و از آن استفاده میکنند. این میزان تقریباً برابر ۵۶ درصد از کل جمعیت جهان و ۸۱ درصد جمعیت کشورهای توسعهیافته است.
مجبور نخواهید بود فضای ذخیره خودتان را مدیریت کنید: از مدتها پیش همه ما شروع به ذخیره عکسها، ویدئوها و اطلاعاتمان روی کلاد اپل یا گوگل درایو کردیم. جابز روی نیاز به ارائه راهکارهایی برای توزیع درست فضای ذخیرهسازی برای کاربران، تاکید کرده بود. او در سال ۱۹۹۶ به مجله Wired گفته بود: «مدیریت فضای ذخیرهسازی در دنیای کامپیوترهای رومیزی، موضوع بسیار مهمی است و احتمالاً در آینده نیازی نخواهید داشت که فضای ذخیرهتان را مدیریت کنید. من واقعاً دیگر چیزی را ذخیره نمیکنم، در عوض از فضای ایمیل و وب استفاده میکنم تا مجبور به مدیریت فضای ذخیرهام نباشم. در حقیقت روش محبوبم برای یادآوری موضوعی به خودم، این است که برای خودم ایمیل بزنم. این فضای ذخیره من است.»
در آینده انگار کسی در یک جعبه نشسته و میتواند پیشبینی کند که چه چیزی میخواهید: جابز در مصاحبه با نیوزویک توضیح داده بود که کامپیوترها در آینده به عواملی تبدیل میشوند که علایق ما را یاد میگیرند، اطلاعات را ذخیره میکنند و با ما تعامل میکنند تا نیازهایمان را یاد بگیرند و در نهایت که به قول جابز به «دوست کوچکی درون جعبه» تبدیل شوند. حالا بعد از ۲۵ سال، دستیارهای صوتی دیجیتال مانند الکسا و سیری به اجزای جداییناپذیر زندگی میلیونها نفر از کاربرانشان تبدیل شدهاند.
مردم دیگر برای خرید به فروشگاهها نمیروند و این کار را از طریق وب انجام میدهند: جابز در سال ۱۹۹۵ در مراسم جوایز فناوری اطلاعات Computerworld درباره تأثیر دنیای وب در تجارت و بازرگانی صحبت و پیشبینی کرد که چطور اینترنت به استارتآپهای کوچک اجازه میدهد با کاهش هزینههای توزیع، با کسبوکارهای بزرگتر رقابت کرده و امکان فروش محصولات و خدمات بهصورت مستقیم به مشتریان را فراهم کنند. حالا امروز میلیونها شرکت در بستر اینترنت تجارت میکنند؛ از استارتآپهای کوچک گرفته تا غولهایی مانند آمازون. او در سال ۱۹۹۶ به مجله Wired گفته بود: «مردم دیگر برای خرید به فروشگاههای مختلف نمیروند، در عوض در اینترنت و دنیای وب بهدنبال محصول یا خدمات مورد نظرشان میگردند و از همان طریق آنها را میخرند. شرکتهای بزرگ اگر به این روند بیتوجهی کنند، حتماً آسیب میبینند.»
مردم آنقدر اطلاعات دریافت میکنند که توانایی تحلیل آن را ندارند: در سال ۱۹۹۶ وقتی کاربران هنوز درگیر ارسال و دریافت اولین ایمیلهایشان بودند، دریافت حجم عظیمی از اطلاعات بیش از آنکه بتوان آن را تحلیل کرد، بعید و دور از ذهن به نظر میرسید. با این حال اما استیو جابز در آن زمان و در مصاحبهاش با مجله Wired درباره این موضوع هشدار داده بود. حالا در سال ۲۰۱۹ حجم اطلاعات انتقالی آنقدر زیاد است که طبق آمار مؤسسه تحقیقاتی Deloitte، کاربران آمریکایی بهطور متوسط روزی ۵۲ بار گوشی موبایلشان را چک میکنند.
افراد در ۱۰ سالگی هم به تکنولوژیهای روز دسترسی دارند: یکی از عجیبترین و جالبترین پیشبینیهای جابز درباره دسترسی نوجوانان و جوانان به تکنولوژیهای روز بود؛ تکنولوژیهایی که زمانی تنها بزرگترها با صرف هزینههای زیاد میتوانستند به آنها دسترسی داشته باشند. او در مصاحبهای با مجله نیوزویک در این باره گفته بود: «در آینده شاید کسی در ۱۰ سالگی هم به یکی از این تکنولوژیهای جدید دسترسی پیدا کند؛ اتفاقی که این روزها شاید عجیب به نظر برسد.» برای اینکه ببینیم چقدر پیشبینی او درست بوده است، میتوانیم به گزارش مؤسسه مطالعاتی Influence Central استناد کنیم؛ گزارشی که نشان میدهد متوسط سن دسترسی افراد به اولین گوشی موبایلشان در آمریکا ۱۰ سال و سه ماهگی است.
منبع: ایسنا