نمودار سیمیلار وب در مورد پرطرفدارترین پیامرسان ها در دنیا، سلطه پررنگ پیامرسان های فیسبوک را نشان میدهد. در این میان در چند کشور از جمله ایران، پیامرسان های دیگری سهم عمده بازار را دارا هستند. تلگرام تنها در کشورهای ایران و ازبکستان محبوبترین پیامرسان بین کاربران است.
نمودار ارائه شده در مورد پرطرفدارترین پیام رسانها، از طریق تحلیل داده های اندروید بدست آمده است. حتما مطلع هستید که اندروید دستگاه هوشمند شما تمام اطلاعات کاربری شما را جمع آوری میکند؛ شامل اینکه چه اپلیکیشنی را از چه زمانی تا چه زمانی استفاده کردهاید. با استفاده از این اطلاعات، سیمیلار وب مشخص کرده است که در هر کشوری اپلیکیشن های پیام رسانی بصورت متوسط به مدت چند دقیقه در روز، توسط کاربران استفاده شدهاند. در واقع این آمار بدون لحاظ کردن دستگاههای غیر اندرویدی بدست آمده است.
اگر به پایین نمودار دقت کنید، احتمالا همه اسامی آشنا هستند بجز “زالو(Zalo)”. زالو پیام رسان بومی ویتنام است که ابتدا در سال 2012 توسط شرکت VNG ویتنام عرضه شد. نسخه اول این اپلیکیشن مورد توجه مردم ویتنام قرار نگرفت ولی از آن زمان تا کنون این شرکت بهبودهای مداوم خوبی روی اپلیکیشن صورت داده و بدین ترتیب در حال حاضر زالو بیش از 50 میلیون کاربر دارد! در واقع ویتنام خلاف جهت اکثر کشورها، توانسته یک پیام رسان بومی داشته باشد که در رقابتی پایاپای بازار این کشور را از چنگ نمونه های مطرح بین المللی مثل واتس اپ، کاکائو، لاین و تلگرام حفظ کند. قابل توجه است که این پیامرسان بومی بدنبال گسترش بازار خود در بیرون از ویتنام هم نبوده و تا کنون تمرکز خود را بر روی مردم این کشور حفظ کرده است.
زمان عرضه پیام رسان زالو قابل توجه است. یک شرکت خصوصی و کاربلد ویتنامی در همان بحبوحه کار که هنوز پیام رسانها تازه پا به عرصه وجود گذاشته بودند، همزمان با دیگر بازیگران بین المللی نسخه بومی خود را عرضه کرد. با وجود شفاف نبودن مدل کسب و کار پیامرسان ها در اوایل عرضه زالو، این شرکت توسعه آن را منوط به کمک دولت نکرد. بلکه با وجود بازخورد اولیه منفی از طرف کاربران، راه را ادامه داد تا بدینجا رسید. نیازی نیست در این زمینه وضعیت کشور خودمان را برای مقایسه ذکر کنم!
با توجه به گسترش و پیشرفت زیاد سرویسهای پیامرسان خارجی در این سالها، دیگر نمیتوان با عرضه نمونه های اولیه مشابه داخلی، کاربران را به سمت سرویس های بومی جلب کرد. برای پر کردن فاصله ما با رقبای خارجی در زمینه توسعه محصول و عرضه به بازار، باید از نوآوری های بومی برای خلق مزیت رقابتی بهره برد. در موضوع پیامرسان ها، با وجود تأکید زیاد مسئولین رده بالای کشور به اهمیت موضوع، متاسفانه متصدیان چند پیام رسان داخلی، همچنان بیان میکنند که سازمانهای مختلف در زمینه ارائه سرویس های محلی بر روی این پیامرسانها و خلق مزیت رقابتی، همکاری کافی را صورت نمیدهند. بدین ترتیب دور از انتظار نیست که این فناوری نیز همانند بسیاری از سرویسهای فناوری اطلاعات در گذشته، تا مدتی دیگر و پیش از آن که محصولات بومی بتوانند سهم قابل ذکری از بازار را جذب کنند، به بلوغ کامل خود برسد. در آن زمان نیز هم ارزش فناوری بشدت کاهش یافته و هم گرفتن سهمی از این بازار بمراتب دشوارتر خواهد بود. امیدواریم که در سال “اقدام و عمل”، مسئولین دولتی و خصوصی علاوه بر تأکید به اهمیت پیامرسانها، به صورت عملی نیز به گسترش و رونق سالم آنها کمک کنند.
پ.ن.: برای آشنایی بیشتر با صنعت فناوری اطلاعات ویتنام و مشاهده درس آموخته هایی از توسعه سرویس های اینترنتی بومی در این کشور، می توانید مطلب درسهایی از CocCocرا مطالعه بفرمایید.
**مصطفی رادمرد
6 نظر
تعقيب: حداقل از زالوی ویتامیها درس بگیریم!! - عیارآنلاین
تعقيب: عملکرد دوگانه وزارت ارتباطات در قبال شبکههای اجتماعی و پیامرسانها +عکس - وبلاگ نویسی شمیم بلاگ
تعقيب: ازخودکفایی افتخارآفرین تا دیپلماسی التماسی - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
تعقيب: عملکرد دوگانه وزارت ارتباطات در قبال شبکههای اجتماعی و پیامرسانها +عکس - رسانه مردمی زنجان سحر | اخبار زنجان | زنجان
تعقيب: عملکرد دوگانه وزارت ارتباطات در قبال شبکههای اجتماعی و پیامرسانها +عکس - زنجان | استان زنجان | اخبار زنجان | سایت زنجان | زنجانت | zanjan
تعقيب: عملکرد دوگانه وزارت ارتباطات در قبال شبکههای اجتماعی و پیامرسانها + تصاویر | دانلود جدید | نکس وان جدید