به گزارش فناوری فرهنگی،سینمای ایران در شرایطی برای ورود به بازارهای تازه اقتصادی دورخیز کرده که هنوز برخی پیشنیازهای بدیهی نظیر کنترل و حفاظت از حقوق تولیدکنندگان آثار سینمایی جدی گرفته نشده و اتفاقاً در این زمینه، رویکردهای تازهای برای بهره برداری حداکثری از دانلود غیرمجاز فیلمهای سینمایی در پیش گرفته شده است.
بازار سینمای خانگی و همچنین ویدیوکلوپ اینترنتی در حالی به موضوع روز بدل شده و حتی بر سر مالکیتش نیز بحث در گرفته که هنوز پیشنیازهای حداقلی برای ورود به عرضه فیلمهای سینمایی در بسترهای تازه وجود ندارد و بعید به نظر میرسد تا کنترل جدی در این زمینه رخ ندهد، بتوان درباره بازارهای تازه عرضه فیلمهای سینمایی در ایران سخن گفت.
در کشورهای توسعه یافته، زمانی در حوزه سینما از عرضه سنتی (دی وی دی) عبور و بازارهای تازه آنلاین را ایجاد نمودهاند که بستر سنتی عرضه این محصولات حفظ شده و به حداکثر ظرفیت خود رسیده بوده و بر همین اساس کمپانیهایی که برخی از آنها با عرضه ویدیو بر روی لوح فشرده شروع کردند و همچنان در این بازار پرچمدار هستند، در فضای آنلاین نیز اقدام به عرضه آثار سینمایی کردند که «نتفلیکس / Netflix» از جمله این شرکتهاست.
این در حالی است که در ایران، متوسط تیراژ فیلمها در سالهای اخیر از پانصد تا هفتصدهزار نسخه به صد تا سیصد هزار نسخه رسیده و با وجود این تیراژ اندک (در قیاس با جمعیت ایران)، کمتر شنیده میشود که فیلمی به تیراژ دوم برسد و در واقع دی وی دی ارزان قیمت اکثر فیلمهای سینمایی حتی سیصدهزار مشتری نیز ندارد.
منبع: تابناک