به گزارش فناوری فرهنگی، درآمد شرکتهای چینی بر خدمات ابری در سه ماهه دوم سال جاری به رکورد بالایی دست یافته است که به دلیل افزایش استفاده از ابزارهای کسبوکار آنلاین در دوره شیوع ویروس کرونا بوده است. طبق گزارشها درآمد شرکتهای ابری در چین در چند ماه گذشته با ۷۰ درصد رشد مواجه بوده است.
تحلیلگران میگویند این دستاورد با وجود اعمال محدودیتهای دولت چین بر شرکتهای فناوری خارجی و افزایش تنشهای تجاری با ایالات متحده آمریکا کسب شده و باعث شده بسیاری از ارائهدهندگان بزرگ ابر در جهان نتوانند در بازار چینی رقابت کنند.
شرکتهای چین ۴.۳ میلیارد دلار درآمد از خدمات ابر در نیمه اول سال ۲۰۲۰ کسب کردهاند که به گزارش موسسه تحقیقاتی Canalys نسبت به دوره مشابه در سال قبل، حدود افزایش ۷۰ درصدی داشته است.
بر اساس گزارش Canalys بخشی از این رشد به دلیل افزایش استفاده کسبوکارها از ابزارهای فناوری-اطلاعاتی آنلاین در بحران COVID-19 و دورکاری کارمندان از خانه بوده است. استفاده از پهنباند نیز در سراسر این کشور طی سالهای اخیر افزایش یافته است. Canalys همچنین در گزارش خود اشاره میکند که چین در ماه ژوئن حدود ۱۲.۴ درصد از بازار ابر جهانی را به خود اختصاص داد که نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۹ رشد ۹.۶ درصدی را تجربه کرده است. گروه علیبابا (Alibaba Group) که شرکت غولپیکر چینی است، حدود ۴۰ درصد از کل درآمد یکچهارم دوم سال را به خود اختصاص داده که تقریبا دو برابر نزدیکترین رقبایش تنست (Tencent) و شرکت فناوری هوآوی است.
راب اتکینسون، مدیر بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات (ITIF) که در واشنگتن قرار دارد، در این مورد میگوید: «بخشی از بازار ابر بهسرعت در چین در حال رشد است؛ چون استفاده از پهنباند شخصی و تجاری همچنان رشدی قابلتوجه و سریع دارد.» مدیران آمازون، مایکروسافت و دیگر ارائهدهندگان ابر آمریکایی از اعضای هیئتمدیره این بنیاد هستند.
شرکتهای چین ۴.۳ میلیارد دلار درآمد از خدمات ابر در نیمه اول سال ۲۰۲۰ کسب کردهاند که نسبت به دوره مشابه در سال قبل، حدود افزایش ۷۰ درصدی داشته است
اتکینسون توضیح میدهد که دولت چین فعالانه شرکتها را به سمت مدلهای کسب و کار دیجیتال سوق میدهد و این کار را با انتقال سیستمهای فناوری اطلاعات به ابر انجام میدهد. ارائهدهندگان بزرگ ابر در چین همچنین از سرمایهگذاریهای دولت در شهرهای کوچک و برنامههای درمانیمراقبتی هوشمند بهرهمند میشوند که باعث تقویت استفاده از فناوریهای دیجیتالی در خدمات عمومی میشود.
اتکینسون در اوایل ماه سپتامبر با استناد به رقابت شدید با چین از قانونگذاران فدرال درخواست کرد بودجههای دولتی را به فناوری R&D در آمریکا اختصاص دهند. رشد سریع ابر و درآمدهای ناشی از آن، ردپای علیبابا و تنسنت در بازار جهانی را مستحکم میسازد که دو ارائهدهنده بزرگ چین محسوب میشوند.
به گزارش موسسه تحقیقاتی و مشاوره گارتنر، بازار ابر جهانی در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۴۴.۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش ۳۷.۳ درصدی را تجربه کرده بود. بر اساس همین گزارش، خدمات ابر آمازون به نام Amazon Web Services ، در حدود ۴۵ درصد از بازار جهانی در سال ۲۰۱۹ را با درآمد حدودی ۲۰ میلیارد دلار به خود اختصاص داده بود و بعد از آمازون، Azure مایکروسافت ۱۷.۹ درصد سهم بازار را با درآمد تقریبی ۸ میلیارد دلار در اختیار داشت. گارتنر تخمین میزند که کسبوکار ابر علیبابا که در سال ۲۰۱۹، ۶۲ درصد افزایش نسبت به ۲۰۱۸ را تجربه کرده و ۹.۱ درصد از بازار جهانی را در اختیار گرفته بود، سومین ارائهدهنده بزرگ خدمات ابر است که پس از آمازون و مایکروسافت قرار دارد، اما از آلفابت که شرکت خدمات بر گوگل است، جلوتر است. تنست در همین دوره رشد خدمات ابر خود را تا بیش از صد درصد تجربه کرد و ۲.۸ درصد از سهم بازار را به چنگ آورد.
سید نگ (Sid Nag) معاون گارتنر میگوید «ارائهدهندگان چینی در نوعی بازار محافظتشده عملیاتشان را پیاده میکنند که به رشدشان کمک میکند». به نظر برای آمازون، مایکروسافت و گوگل دشوار است که در بازار چین که تحت نظارت مقررات است، رقابت کنند». نگ اضافه میکند که شرکتهای چینی در بیرون از بازار محلیان هم در حال توسعه هستند و این امر «به ارائهدهندگان آمریکای شمالی فشار خواهد آورد که شاهد فرسایش در بازار خواهند بود». اما لری کرولهو (Larry Carvalho) مدیر بخش تحقیقات International Data Corp. میگوید افزایش تنشها بین چین و ایالات متحده آمریکا رشد شرکتهای چینی را حداقل در حال حاضر محدود میکند. کرولهو توضیح میدهد «اساسیترین جنبه ملاحظات ژئوپلیتیک برای علیبابا خواهد بود که احتمالا به بازارهای بزرگتر و بیشتر دسترسی نداشته باشد؛ در حالی که علیبابا در چین بسیار موفق است، ممکن است نتواند تفاوت خاصی در مناطق دیگر ایجاد کند».
دولت ترامپ شرکتهای فناوری چینی از جمله تنسنت و هوآوری را با مجموعهای از محدودیتها و ممنوعیتهای تجاری و با اشاره به مسائل امنیت داده، هدف قرار داده است. مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۰ درباره برنامه حذف شرکتهای چینی از جمله ارائهدهندگان ابر از زیرساخت اینترنت چین و دیگر کشورها صحبت کرده بود. چین در واکنش به این مساله در ماه سپتامبر برنامه خود را درباره استانداردهای امنیت داده منتشر کرد. اتکینسون ابهام در روابط پکن و واشنگتن باعث شده بسیاری از شرکتهای امریکایی در کار با ارائهدهندگان چینی ابر جانب احتیاط را نگه دارند.
منبع: پیوست