دولت وامی به پیام‌رسانهای بومی نداده است/چرا مردم به داخلی‌ها اعتماد ندارند؟

به گزارش فناوری فرهنگی، راهکار‌ها و چالشهای حمایت از پیام‌رسانهای داخلی با حضور مدیرعامل “سروش” و عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

محمد خورشاد در این برنامه با بیان اینکه “بعد از رفع فیلتر تلگرام نمودار رشد کاربران ما کمتر شد”، اظهار کرد: با این حال همچنان استقبال از ما بالاست و 11 برابر توانی که تخمین زده بودیم، دانلود و چت بر بستر این پیام‌رسان داخلی داشته‌ایم.

مدیرعامل سروش با تأکید بر اینکه هنوز پرداختی به پیام‌رسان‌های داخلی از منظر حمایتی صورت نگرفته است، گفت: با این حال روند رشد کاربران پیام‌رسانهای داخلی ادامه دارد و به‌عنوان مثال تعداد کاربران پیام‌رسان سروش بیش از سه میلیون شده است.

وی درباره مقوله حفظ حریم خصوصی و اعتماد که بعضاً گفته می‌شود مردم به پیام‌رسانهای داخلی ندارند هم گفت: قطعاً حریم خصوصی و مسئله حس اعتماد مردم برای کار با یک پیام‌رسان حائز اهمیت است اما زمانی که خود وزیر ارتباطات اذعان می‌کند مردم به پیام‌رسانهای داخلی اعتماد ندارند، موضوعی خوشایند نیست.

زمانبر بودن دریافت مجوزهای مالی و تراکنشی

خورشاد به مقوله پولهای مجازی هم که قرار است تلگرام روی بستر خود راه‌اندازی کند، اشاره داشت و تأکید کرد: اگر در این باره فکر و چاره نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم؛ در حال حاضر پروسه دریافت مجوزهای تراکنشهای مالی به‌اندازه‌ای زمانبر است که اگر داخلیها بخواهند اقدام کنند، شاید رقیب خارجی بدون هیچ مجوزی این سرویس و خدمات را ارائه دهد و بازار را به‌سمت خود بکشاند.

مدیر پیام‌رسان سروش افزود: ما در حوزه تجارت الکترونیک همیشه به‌دنبال راه‌حل کوتاه‌مدت هستیم در حالی که باید کسب‌وکار در فضای مجازی پیام‌رسانهای داخلی رونق بگیرد.

او با ابراز اینکه “باید به‌روی زیرساختها کار کنیم”، یادآور شد: برای رونق فضای کسب‌وکار، تکنولوژی در کشور باید وجود داشته باشد و دولت از آن صنعت حمایت کند.

خورشاد با اشاره به اینکه در ارائه مجوز‌های پیام‌رسانها باید تسریع صورت گیرد؛ گفت: خدمات تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک باید به چرخه اقتصاد کمک کنند.

راهکار ایجاد اعتماد برای فعالیت در پیام‌رسانهای داخلی

خسرو سلجوقی؛ عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات هم که در این برنامه حضور داشت با تأکید بر اینکه “اگر هنگام ورود تلگرام به کشور اجازه ورود چند پیام‌رسان دیگر را هم می‌دادیم اکنون تلگرام آن‌قدر مورد استقبال قرار نمی‌گرفت”، اظهار کرد: هنوز هم دیر نشده و باید این انحصار را از بین برد تا رقابت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه “امروز اعتماد و سرمایه‌گذاری در جامعه نسبت به پیام‌رسانهای داخلی وجود ندارد و شاید یکی از دلایل این موضوع تفاوت در نوع فناوری و توان داخلی ماست”، تصریح کرد: مردم باید تهدید مجازی را احساس کنند که در حال وقوع است لذا باید به پیام‌رسانهای داخلی میدان داد.

وی تأکید کرد: برای اینکه مردم به پیام‌رسانهای داخلی اعتماد کنند باید روی نقاط قوت آنها متمرکز شد؛ البته سه رفتار متفاوت برای حمایت از پیام‌رسانهای زیر سه میلیون، سه تا پنج میلیون و بالای پنج میلیون نفر توسط حاکمیت در نظر گرفته شده است که بر این اساس پیام‌رسان زیر پنج میلیون نفر را جزء پیام‌رسانهای متوسط حساب می‌کند.

سلجوقی به مقوله اعتمادسازی پرداخت و ابراز کرد: وقتی زمانی یک قاضی وبلاگی را حتی به‌مدت یک ساعت تعطیل می‌کرد و عملاً به کار آن پایان می‌داد، نباید انتظار داشته باشیم که اعتماد برای فعالیت راحت در بسترهای داخلی وجود داشته باشد که شاید در این زمینه نیازمند بازنگری قوانین قضایی که دیر به دیر بروزرسانی می‌شوند، باشیم.

او با اظهار اینکه “باید واقعیتهای دنیای فناوری را بپذیریم”، خاطرنشان کرد: باید گردش مالی در پیام‌رسانهای داخلی وجود داشته باشد تا به حمایت از آنها بپردازیم؛ لذا در بخش وام وجوه اداره‌شده پیش‌بینی کردیم به کسانی که در داخل کشور به این گردش مالی کمک کنند بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

عدم‌قناعت پیام‌رسانهای خارجی به حد و حدود

همچنین در این برنامه رضا تقی‌پور؛ عضو شورای عالی فضای مجازی و احسان قاضی‌زاده؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به‌شکل تلفنی روی خط آمدند و درباره موضوع برنامه به اظهارنظر پرداختند.

تقی‌پور با بیان اینکه تاکنون اراده جدی برای حمایت از پیام‌رسانهای داخلی از سوی دولت دیده نشده است و با این اقدامات معمول نمی‌توان با این مسئله رقابت کرد، اظهار کرد: وامهایی با سود کم در اختیار فعالان قرار نگرفته است در حالی که در برخی کشور‌ها از جمله کره جنوبی وامهایی با سود 0.5 درصد در اختیار حوزه صنایع و دانش فنی این کشور‌ها قرار می‌گیرد.

این عضو شورای عالی فضای مجازی اشاره‌ای به حریم خصوصی کاربران در پیام‌رسانها داشت و تصریح کرد: چرا اطلاعات حریم شخصی مردم باید در اختیار پیام‌رسان خارجی که تحت حمایت رژیم صهیونیستی است، قرار گیرد؟! حریم شخصی شهروندان باید در داخل کشور حفظ شود کما اینکه استقبال خوبی هم از سوی مردم نسبت به پیام‌رسانهای داخلی شده است.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: در مورد تهدیدات نرم‌افزار‌های خارجی در اتفاقات اخیر مردم دیدند که اگر این نرم‌افزار‌ها مهار نشوند، به هیچ حد و مرزی قانع نیستند به‌طوری که نحوه اقدامات تروریستی و آتش زدن مساجد را آموزش می‌دادند.

او گفت: اعتمادسازی را باید از مسئولان شروع کرد تا تسلط ما بر حفظ حریم خصوصی مردم بیشتر شود.

عدم‌ارائه پیشنهاد بودجه‌ای از سوی وزارت ارتباطات برای حمایت از پیام‌رسانهای داخلی

احسان قاضی‌زاده؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در راستای حمایت از پیام‌رسانهای داخلی گفت: بیش از ١٧� نفر از نمایندگان مجلس خطاب به سران سه قوه به حمایت از پیام‌رسانهای داخلی و خروج از انحصار پیام‌رسانهای خارجی تأکید کرده‌اند که تحقق این امر نیازمند تدبیر دولت است.

وی ادامه داد: بودجه‌بندی و تعرفه ترجیحی در حوزه اینترنت باید در قالب پیشنهاد دولت به مجلس باشد و مجلس این اراده را به‌صورت جدی دنبال می‌کند. درآمد اپراتور‌های ما در دو سال گذشته از یک پیام‌رسان خارجی حدود ۵� � تا ٧� � میلیارد تومان در سال بوده که این درآمد می‌تواند در حوزه پیام‌رسانهای داخلی سرریز شود.

قاضی‌زاده گفت: پیام‌رسانهای داخلی باید مخاطب‌محور باشند و کیفیت و عملکرد مناسب در آنها لحاظ شود اما تاکنون هیچ پیشنهاد بودجه‌ای از سوی وزارت ارتباطات به مجلس داده نشده است.

او همچنین خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری روی پیام‌رسانهای داخلی می‌تواند حس اعتماد به‌وجود آورد.

بخشهایی از این میزگرد به‌شرح فیلم زیر است که از میان صحبتها استخراج شده است:

 

منبع: تسنیم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد