به گزارش فناوری فرهنگی، علی محمد رجبی، مدرس و مؤلف کتب در این زمینه، درباره رویدادها و اتفاقات پیرامون کرونا ویروس و مهمتر از رخدادهای پسا کرونا میگوید:
کووید -۱۹ چنان با قدرت و ویرانگر در حال جولان دادن و یکه تازی در دنیاست که متفکرین و آینده پژوهان را مجبور کرده تا به پسا کرونا بیاندیشند. دامنه تحولات پیش بینی شده به حدی گسترده خواهد بود که اگر در روزهای کرونایی آماده آن نشویم طوفانهای اقتصادی و اجتماعی کرونا میتواند جوامع گوناگون را در هم بشکند و آنها را به گسست و متلاشی شدن سوق دهد.
روزهای کرونایی ایران و بسیاری کشورهای دنیا تا همین جا تأثیرات زیادی بر سبک زندگی و الگو رفتار مردم گذاشته است، خانه نشینی و استفاده از فضای مجازی برای سرگرمی، آموزش راه دور، دورکاری، خرید مایحتاج و کسب خبر، تنها گام اول این تغییرات بود. برنامههای تولیدی برخط در اینستاگرام، کنسرتهای برخط و حالا خبر اکران برخط فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا قبل از نمایش در سالنهای سینما نشان میدهند که دامنه تغییرات در حال گسترش است.
این تغییرات به همین جا ختم نخواهند شد، دولت، دستگاههای حاکمیتی و خدماتی بیشتر از این نمیتوانند به دلیل خطرات شیوع کرونا به خانه نشینی ادامه بدهند و از سوی دیگر به دلیل عدم کنترل کامل ویروس امکان عادی سازی ترددها و اجرای کارها مانند گذشته لااقل تا ماهها وجود ندارد، اینجاست که به زودی شاهد خواهیم بود که دامنه تغییرات به حاکمیت، دولت و بخش خصوصی هم خواهد رسید.
هویت دیجیتال و زندگی دوم یا second life زودتر از آنچه تصور میکردیم رسمیت پیدا میکند و این زندگی مجازی به دنبال خود حکمرانی فضای مجازی و حکومتداری مجازی را تحمیل خواهد کرد.
پس یکی از آمادگیهای ضروری برای پسا کرونا، کسب آمادگی و قوت در فضای مجازی است. رهبر معظم انقلاب در بیانات نوروزی سال ۹۹ فرمودند: «قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همهی دنیا؛ و یک عدّهای همهی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش میبرند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است.»
اما قدرتمندی کشور در فضای مجازی چگونه میتواند باشد و مؤلفه اصلی آن چیست؟ و میبایست به کدام ابعاد توجه کرد؟
شاید بتوان افزایش قدرت اعمال حاکمیت در فضای مجازی را مهمترین مؤلفه قوت در فضای مجازی دانست. اعمال قدرت در فضای مجازی میتواند حداقل دارای ۵ بعد باشد؛
1- قدرت برقراری ارتباط پایدار در هر شرایط،
2- قدرت صیانت از افکار عمومی،
3- قدرت تأمین نیازهای خدماتی،
4- قدرت اعمال قوانین داخلی،
5- قدرت تحمیل اراده بر دشمن.
ابعاد کسب قدرت در فضای مجازی
با کسب قوت در این ۵ بعد میتوانیم علاوه بر تأمین نیازهای اساسی کشور برای حکمرانی و حکومت داری، نیازهای روزمره مردم را پاسخ دهیم، جامعه را از تلاطمهای القایی دشمن حفظ کنیم و در جهان بهم ریخته پساکرونا به صورت فعال در ایجاد نظم جدید جهانی نقش آفرین باشیم.
برای تحقق این هدف و بهره گیری درست از فضای مجازی در مسیر پیشرفت ایران و تمدن سازی اسلامی و افزایش اثر گذاری فضای مجازی بر تحقق آرمانهای تمدن ساز ایرانی-اسلامی و تداوم آنها در دوران پسا کرونا ۶ گام ضروری مینماید:
گام اول- پیاده سازی هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات با نگاه حداکثری به آن.
گام دوم- بازطراحی و اجرای سریع مدل حکومت داری مجازی و توسعه خدمات مبتنی بر فضای مجازی
گام سوم- تقویت تاب آوری فرهنگی کاربران و تاب آوری زیرساختی فضای مجازی کشور
گام چهارم- تقویت قدرت محتوا سازی و انتشار محتوا در فضای مجازی در چهارچوب سبک زندگی ایرانی – اسلامی
گام پنجم- تقویت قدرت نفوذ محتوا و خدمات توسعه داده شده بر پایه فرهنگ و اصول ایرانی- اسلامی و جذب کاربران از حوزه فرهنگ نوروز، حوزه فرهنگ شیعه و حوزه فرهنگ جهان اسلام
گام ششم- تقویت قدرت تأثیر گذاری بین المللی تولیدات محتوایی و خدماتی کشور در فضای مجازی بر پایه ارائه الگو جهانی مبتنی بر عدالت و برابری اسلامی
پیش بینیهای انجام شده در خصوص جهان پسا کرونا، دنیایی را ترسیم میکند که در آن ساختارهای نظم جهانی بهم خورده و کشورها مانند روزهای پس از جنگ جهانی دوم، آماده باز تعریف ساختارهای خود در قالب نظم جدید این بار متکی به فضای مجازی هستند. در این وضعیت اگر ایران عزیز بتواند با تکیه بر جوانان با انگیزه و دانشمند، توان و ظرفیتهای در اختیار، به کار گرفتن مؤلفههای قدرت و استفاده از پایههای فکری و تمدنی عظیم خود، قدرتمند شدن در فضای مجازی را دنبال کند، بی شک میتواند در ابتدای گام دوم انقلاب در جهان پساکرونا به عنوان یکی از ارکان ایجاد نظم جدید جهانی حضور یابد.
منبع:مهر