به گزارش فنافر، آمارهای زیر نشاندهندهی رشد روزافزون شبکههای اجتماعی در جهان است. شبکههایی که هر روز بر تعداد کاربران و دامنه نفوذشان میافزایند، از نظر اقتصادی به سرعت رشد میکنند و بر فرهنگ، اقتصاد و حتی مسائل سیاسی در جهان اثرآفرینی میکنند.
- در سال ۲۰۱۳، تقریبا از هر ۴ نفر مردم جهان، یک نفر عضو شبکههای اجتماعی بودهاند.
- ۸۹ درصد از کاربران اینترنت که بین 18 تا 29 سال سن دارند، عضو شبکههای اجتماعی هستند.
- فیسبوک بیش از یک میلیارد و دویست میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
- تعداد کاربران فعال گوگل پلاس در ماه، بیش از 540 میلیون است.
- لینکداین توانسته بیش از ۱۸۷ میلیون متخصص را به شبکه اجتماعیاش جذب نماید.
- به طور میانگین ماهانه ۲۰۰ میلیون نفر در اینستاگرام، اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک میگذارند.
- برنامک چینی ویچت، تنها پس از گذشت دو سال از ارائهاش، توانسته ۴۰۰ میلیون مخاطب را به خود جلب کند.
اما خوب است مقداری به عقب برگردیم و از منظری دیگر به موضوع بنگریم:
بشر همواره به ایجاد ارتباط با همنوع خود علاقمند بوده است: انسانهای اولیه تلاش میکردند تا با استفاده از حکاکی بر دیوار غارها، پیام خود را به یکدیگر برسانند و یادگاری از خود برای آیندگان بر جای گذارند. بعدها با ابداع زبان گفتاری و نوشتاری، برقراری ارتباط آسانتر شد و انسانها میتوانستد به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اما بشر به همین مقدار بسنده نکرد؛ او در اندیشه برقراری ارتباط در فاصلههای دورتر بود. پیامرسانی با استفاده از آتش و دود، نگاشتن کتابها، ایجاد چاپارخانهها و شبکههای پستی اولیه همه نشان از تلاش بشر در ایجاد ارتباط داشت. با ابداع صنعت چاپ و پیشرفت صنعت حمل و نقل، این روند سرعت گرفت: هر پیام و مطلب میتوانست در تعداد وسیع نگاشته شده و به اقصی