به گزارش فناوری فرهنگی،دبیر ستاد فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت تجاری سازی در فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، گفت: تاکنون 13 شرکت در حوزه صنعت فرهنگی، دانش بنیان شناخته شده اند و شناسایی 23 شرکت نیز در دست اقدام است.
دکتر “محمدحسین سجادی نیری” در گردهمایی مدیران حوزه تجاری سازی فناوری و اشتغال فارغ التحصیلان جهاددانشگاهی کشور در یزد در حال برگزاری است، پیرامون امکان و ضرورت تجاری سازی در فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی گفت: رویکردهای تجاری سازی به نگاههای مختلفی وجود دارد و براساس این نوع نگاهها تعریف میشود.
وی اضافه کرد: تمام فناوریهایی که محل اثرشان تنها انسان است را فناوری نرم میگویند و این موضوع وجه تمایز فناوریهای نرم با فناوریهای سخت محسوب میشود.
سجادی نیری همچنین صنایع فرهنگی را صنایعی خواند که به تولید محصولات با ماهیت فرهنگی میپردازند.
وی با بیان این که صنایع فرهنگی نیز به واسطه صنعت بودنشان نیازمند فناوری هستند، تاکید کرد: صنایع فرهنگی میتوانند فصل مشترک فرهنگ، فناوری و اقتصاد باشد.
وی در ادامه به اهم کارکردهای فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی نیز اشاره کرد و از آن جمله توسعه قدرت نرم، حراست از هویت ملی، توسعه اقتصادی و اجتماعی، تقویت نوآوری و خلاقیت در جامعه، اقدام فعال فرهنگی به جای انفعال فرهنگی، اشتغالزایی به ویژه برای رشتههای هنر و علوم انسانی، تقویت فرهنگهای محلی به عنوان منابع بی بدیل فرهنگی و غیره را برشمرد.
دبیر ستاد فناوریهای نرم ریاست جمهوری تاکید کرد: صنعت فرهنگی زمانی تاثیرگذاری خواهد داشت که فروش داشته باشد لذا توجه به این مقوله حائز اهمیت است.
وی در پایان با تشریح زیرشاخههای صنایع فرهنگی، به مزایای صنایع دانش بنیان فرهنگی از جمله استفاده از مزایای صندوق فناوری و شکوفایی و سایر امتیازات شرکتهای دانش بنیان و همچنین هزینه پایین ایجاد شغل در مقایسه با سایر حوزهها و گردش مالی بالا در کوتاه مدت اشاره کرد.
منبع: ایسنا