فناوریهای فرهنگی“، معمولاً بر مبنای ”صنایع فرهنگی“ تعریف میشوند. ”فناوری فرهنگی“، فناوری است که عمدهترین کاربرد آن، در ”صنایع فرهنگی“ است. بنابراین برای تعریف ”فناوری فرهنگی“، باید“صنایع فرهنگی“ را تعریف کنیم.
ســازمانهای بینالمللی نظیر UNIDO، UNESCO وWIPO، هــر یک تعـاریف مختلفی از ”صنایع فرهنگی“ دارند. ولی تعریف کلی آنها به این جمله بر می¬گردد:
«تولید نظاممند کالاها و خدماتی که ماهیتاً فرهنگی هستند و بر افراد جامعه اثر فرهنگی میگذارند».
به عبارت دیگر، ”صنایع فرهنگی” گونهای از صنعت هستند که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی میپردازند که ماهیت فرهنگی دارند و مخاطب آنها جنبههای فرهنگی فرد و جامعه است. این صنایع دانشبنیان هستند و قابلیت زیادی برای ایجاد شغل دارند. از آنجایی که تولید فرآوردههای فرهنگی بر خلاقیت، مهارت و استعداد فردی استوار است، صنایع فرهنگی را صنایع خلاق نیز مینامند.