به گزارش فناوری فرهنگی،با نگاهی به تاریخ پر فراز و نشیب هنر-صنعت مد در مییابیم که این عرصه تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته و در هر مقطع تاریخی جهان به الگویی مشخص از پوشش روی آورده است.
افراد و برندهای تأثیرگذار بسیاری مسئولیت تولید مد و لباس را در سطح جهانی بر عهده گرفتند و با صادرات آن دست به جریانسازی زدند. رخدادهای سیاسی و اقتصادی جهان هم نقش بسزایی در روند تولید مد داشته و گفتمان نوینی را در مقاطع تاریخی به زبان فشن رقم زده است.
به عنوان مثال با ورود آمریکا به دهه ۸۰ روح آزادیخواهی نیز کم کم محو شد. ملت به خاطر بیثباتی اقتصادی لباس خوب نمیپوشیدند و اعتقاد خود به ساختارهای کشور را از دست داده بودند که باعث شده بود یک گفتمان جدید سیاسی توسط رئیس جمهور وقت رونالد ریگان شکل بگیرد. همینطور که آمریکاییها مشتاق دیدن دوباره بزرگی کشورشان بودند، تولیدکننده لباسهای جین لوی اشتراوس یکی از نام های مشهور در فرهنگ آمریکا پا به میدان گذاشت و وظیفه فراهم کردن لباسهای تیم المپیک آمریکا را به عهده گرفت که با نمایان کردن شعار “بزرگ بودن فرهنگ غربی” سعی در برانگیختن غرور ملی داشت. البته این موضوع اتفاقی هم نبود چرا که تیم آمریکا همان لباسی را بر تن داشت که در آن سال رئیس جمهوری منتخبشان که دست برقضا یک هنرپیشه هالیوودی بود، پوشیده بود.
با ذکر این مثال درخواهیم یافت که لباس تا چه اندازه تحت تأثیر وقایع تاریخی بوده و از سویی دیگر این عرصه چگونه توانسته است در طول تاریخ فرصتهایی را برای معرفی ایدئولوژی ابرقدرتهای جهانی ایجاد کند.
غرض از طرح این مسئله نیم نگاهی به جدیدترین مجموعههای برندهای مطرح جهان است که تحولات هنر – صنعت مد را در مسیر پوشیدگی قرار داده و لازم است به واکاوی در ارتباط با چرایی و دلایل توجه به این الگوهایی پوششی در جهان داشته باشیم.
در ادامه تصاویری از کالکشن پاییز 2019 برند گوچی را ببیند که مصداقی بر تحولات هنر صنعت مد در مسیر پوشیدگی است:
منبع: اقتصادبرتر