به گزارش فناوری فرهنگی،اقتصاد خلاق بخش مهمی از اقتصاد بریتانیا است که در سال های اخیر رشد زیادی داشته است. این پیشرفت ها نشان از اهمیت استعدادهای خلاق در منطقه دارد. سازمان ها، نهادها و مؤسسات مختلفی بریتانیا را در این مسیر یاری میکنند که از مهمترین آنها میتوان به نستا، بنیاد نوآوری بریتانیا، اشاره کرد. الگوها و سیاست هایی که این نهاد برای توسعه صنایع و اقتصاد خلاق بریتانیا در پیش گرفته، در کنار پروژه ها و مطالعات متعددی که پیوسته با موضوع اقتصاد و صنایع خلاق انجام میدهد، باعث شده تا نقش نستا را در اعتلای این بخش از اقتصاد در منطقه پررنگ و کلیدی بدانیم. هدف از نگارش این گزارش، معرفی این مؤسسه و نگاهی به فعالیتهای گسترده و متنوعی است که نستا جهت نیل به این هدف بزرگ در پیش گرفته است.
نستا
نستا بنیاد نوآوری بریتانیا و مؤسسه مستقلی است که برای ارتقای ظرفیتهای نوآوری در این منطقه فعالیت میکند. این مؤسسه ازطریق ترکیبی از برنامههای عملی، سرمایه گذاری و اعطای کمک های مالی بلاعوض، مطالعه و پژوهش و تشکیل شبکه هایی که نوآوری را در بخش های مختلف ترویج میدهند به افراد و نهادها کمک میکند تا ایدههای نو و بدیعی ارائه داده و آنها را عملی کنند. نستا بهصورت غیرمستقیم زیر نظر وزارت فرهنگ، ورزش و رسانه بریتانیا فعالیت می کند.
تاریخچه
نستای سابق (NESTA) که نهاد ملی تأمین مالی جهت علوم، فناوری و هنر بود در سال 1998 در بریتانیا بنیان نهاده شد. در اکتبر سال 2010 دولت بریتانیا اعلام کرد که تصمیم دارد جایگاه نستا را از یک نهاد دولتی غیروزارتی و اجرایی به یک مؤسسهی مستقل تغییر دهد. با عملی شدن این تصمیم در آوریل سال 2012 ، نستا نام خود را از NESTA به Nesta تغییر شکل داده و به مؤسسهای مستقل تبدیل شد.
گستره جهانی فعالیتها
نستا در مقیاس جهانی مراکز فعالی دارد که در نقشه زیر حدود 80 مرکز، به تناسب سطح همکاری دولتهایشان با رنگ های مجزا (آبی در سطح محلی، سبز در سطح منطقهای، قرمز در سطح ملی و زرد در سطح بین المللی) نمایش داده شدهاند. برخی از مراکز مشهور، همانند مایندلَب دانمارک، دهه دوم فعالیت خود را می گذرانند، درحالیکه، حدود یک سوم مراکزی که در تصویر می بینید در کمتر از دو سال گذشته بنیان نهاده شدهاند. علاوه بر مراکز نستا در برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه، بلژیک، پرتغال، هلند، آلمان، بریتانیا و … در سطوح مختلف، مراکزی را نیز در مناطق کشورهای شمال و جنوب شرق آسیا و خاورمیانه همانند سنگاپور (هم در سطح ملی و هم در سطح بینالمللی)، مالزی (در سطح ملی)، دبی (در سطح بین المللی) و نیز کره جنوبی (در سطح محلی) تأسیس کرده است.
حوزههای فعالیت
نستا، با فعالیت در زمینه هایی عملی، در شکل گیری آیندهای بهتر و شکوفاتر نقش دارد که در ادامه به این زمینهها و کاری که نستا در هر زمینه انجام میدهد اشاره کوتاهی خواهیم داشت:
- بکارگیری شهروندان در خدمات عمومی (شعار: می خواهیم راههای جدیدی برای کمک کردن مردم به دیگران پیدا کنیم): هر شغلیا نقشی در اجتماع می تواند در نوع خود به مردم و افراد در جامعه کمک کند، مانند اعضای انجمن های مدارسیا افسرهای ویژه پلیس. ولی، یک فرد بیش از این هم می تواند به جامعه خود خدمت کند. موقعیت هایی مانند حمایت و نگهداری از بیماران خاص یا کمک به افراد بیکار جهت تقویت مهارت هایشان و بازگشت به کار که می توان با بکارگیری افراد جامعه و درگیر کردن آنها در چنین مسائلی، خدمات عمومی را در جامعه تقویت کرد. به بیانی ساده تر، هدف نستا از فعالیت در این زمینه به جای ارائه خدمات عمومی به مردم، ارائه خدمات عمومی توسط مردم می باشد.
- رسانه و هنرهای دیجیتالی (شعار: می خواهیم راههای جدیدی جهت کمک به شکوفایی صنایع خلاق خود پیدا کنیم): هنر و فعالیت های هنری نقش بسیار مهمی در رشد و رونق اقتصادی بریتانیا ایفا می کنند. در سال های اخیر نهادهای هنری جو، نسبتاً، آرامی را به همراه میزان ثابت تقاضا از سوی مشتریان و سرمایه گذاری عمومی، نسبتاً، محفوظی تجربه کردهاند که البته، این رویه رو به تغییر و تحول است. انقلاب دیجیتالی عصر حاضر، تنگناهای بودجهای و متقاضیانی که در حال تغییر، نستا را بر آن داشت که در چنین شرایطی به دنبال راههای جدیدی برای دوام و رونق نهادهای فرهنگی و هنری باشد.
- آینده نگری (شعار: میخواهیم به افراد ایده و انگیزه شکل دادن به آینده را بدهیم): ایده هایی که امروز شکل می گیرند در سال ها و دهه های آتی دنیا را متحول خواهند کرد. ولی، اغلب اوقات، صحبت از آینده به گیر کردن در افق هایی محدود می انجامد. نستا با فعالیت در این زمینه قصد الهام بخشیدن به افراد جهت کمک به شکل گیری دنیایی بهتر را دارد. کارهایی که در این زمینه صورت می گیرند ایده هایی ناب و متعالی را در تکنولوژی متبادر می سازند که می توانند کیفیت زندگی را تا حدود زیادی ارتقاء بخشند.
- نوآوری دولت (شعار: جهت حفظ کیفیت و مرتبط بودن خدمات عمومی خود نیاز به ایدههای جدید داریم): دولت های ملی و محلی در برخی از نوآوری های عظیم اجتماعیِ عصر حاضر پیشتاز بودهاند. ولی با وجود چنین تغییرات و پیشرفت های شگرفی، قابلیت ها و ایده های نو و بدیع برای حل مشکلات و مسائل مورد نیاز است. هنگامیکه جمعیت افزایش یافته و منابع بودجه هم محدودتر گردند، خدمات عمومی به نقطه بحران نزدیک می شوند. نستا به دنبال کشف راه های جدیدی است که دولت، خدمات خود را از محوریت اختیار مردمبه سمت فناوری های دیجیتالی سوق دهد.
- کهنسالی و سلامت (شعار: می خواهیم خدمات سلامت خود را مردم-محور کنیم): خدمات سلامت بریتانیا در شرایط بحران قرار دارد. نظام کشور در تلاش برای دست و پنجه نرم کردن با تقاضاهای جمعیت سالخورده و افزایش شمار بیماران خاص می باشد. در این راستا، هدف نستا تأثیر بر سیستم سلامت جهت رسیدگی به این تقاضاها می باشد. چنین سیستمی درست زمانیکه مردم بدان نیاز دارند به کمک آنها می شتابد و افرادی را که تجربه های مشابه در این زمینه دارند را با هم پیوند می دهد تا به یکدیگر کمک کنند.
- سرمایه گذاری اثربخش (شعار: می خواهیم در سازمان هایی سرمایهگذاری کنیم که در کنار بازگشت سرمایهای که دارند، تأثیر اجتماعی مثبتی نیز برجای می گذارند): قدرت ابتکار و نوآوری باید در جهت خدمت به آحاد جامعه و با هدف حل مشکلات اجتماعی مهار گردد. نستا با سرمایه گذاری در فعالیت ها و مشارکت های اجتماعی و نوآوری های فراگیر و جامعی که کارآفرینان برجسته انجام می دهند، به این امر کمک می کند. همچنین، با تمرکز روی سه بخش اصلی آموزش، کهنسالی و جوامع پایدار، و با مطالعات و حمایت هایی که در این زمینه می نماید در ایجاد بخشِ پویای سرمایه گذاری اثربخش در بریتانیا نقش مثبتی را ایفا می نماید.
- سیاست ابتکار (شعار: می خواهیم بریتانیا را به مکان بهتری تبدیل کنیم): اهمیت نوآوری و ابتکار بر کسی پوشیده نیست. سال ها پژوهش نشان داده است که ابتکارو نوآوری مهمترین انگیزه و محرک رونق و شکوفایی بلندمدت است و از مشاغل بهتر گرفته تا خدمات و زیرساخت پیشرفته تر، مزایای بی شماری دارد. ولی بسیاری از سیستم هایی که از نوآوری حمایت می نمایند، درست عمل نمی کنند. افرادی که ایده های بدیع و تحول آفرین دارند با موانع بی شماری مواجه خواهند شد. نستا با فعالیت خود در زمینه سیاست ابتکار و نوآوری، به بیان روشهای مواجهه و رفع این موانع می پردازد.
- الگوهای جدید برای رشد اقتصادی فراگیر (شعار: می خواهیم اقتصاد آینده را شکل دهیم): جهان توسعه یافته امروز با چالش اقتصادی مضاعفی روبرو است. میزان رشد اقتصادی پایین و در عین حال، نابرابری های اجتماعی رو به افزایش است. ابزارهای جدیدی جهت پرورش رشد اقتصادی، بخصوص ابزارهایی که به توزیع بهتر ثروت بیانجامد، مورد نیاز می باشد. نستا، به کمک مطالعات و پژوهش هایی که در این زمینه انجام می دهد، به درک و تشویق الگوهای اقتصادی و ظرفیت های موجود پرداخته و مستقیماً بر شکلدهی و تأثیر بر آینده اثر خواهد داشت.
فرصت هایی برای جوانان (شعار: می خواهیم نسل بعدی را با دانش و مهارت تجهیز کنیم): فناوری دیجیتالی به سرعت درحال تغییر جهان است و باید از داشتن دانش و مهارت های موردنیازِ روزِ فرزندان جهت کامیابی در محیط جدید و مدرن اطمینان حاصل شود. درک و اداره چنین فناوری دیگر مهارت یک متخصص نیست. این امر، راه حل تجلی خلاقیت، انسجام اجتماعی و اشتغال زایی و مهارتی است که در بازار بسیار مورد تقاضا واقع می شود. نستا، با تأثیر بر نظام آموزشی، کمک می کند تا نحوه استفاده و تدریس فناوری دیجیتالی را در خود ارتقا دهد. نستا، همچنین، با سازمان های پشتیبانی که به دانش آموزان نحوه استفاده از فناوری های دیجیتالی را خارج از کلاس درس می آموزند همکاری دارد.
نستا برنامه هایی عملی جهت یافتن راه های مبتکرانه برای خدمات عمومی مؤثرتر و ارزانتر و نیز بیان چگونگی افزایش این راه ها در سرتاسر بریتانیا به اجرا می گذارد. همچنین، نستا در انجام پژوهش های ابتکاری در زمینه صنایع خلاق بریتانیا فعالیت دارد و برنامه های عملی خود را جهت تقویت و ارتقای این بخش به کار می گیرد.
تیم سیاست و پژوهش نستا، پیوسته مقالات پژوهشی و گزارشاتی در مورد چگونگی تقویت رشد اقتصادی با خلاقیت و نوآوری منتشر می نماید. در ادامه چند نمونه از تألیفاتی که در زمینه اقتصاد خلاق و صنایع خلاق در سال های اخیر صورت گرفته اند به صورت خلاصه معرفی می نماییم.
- خلاقیت در برابر روباتها: این گزارش که در آوریل سال جاری (2015) منتشر شده است، به کنکاش و بررسی در آینده ماشینی شدن و خلاقیت میان نیروی انسانی بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پرداخته است و آنچه در پایان بدان دست یافته این بوده که مشاغل خلاق نسبت به سایر مشاغل دیگر در برابر ماشینی شدن بسیار مقاوم تر خواهند بود. مهمترین یافته های این گزارش عبارتاند از:
- 21 درصد از اشتغال در ایالات متحده آمریکا در مشاغل با خلاقیت بالا می باشد، یعنی بیش از 70 درصد احتمال دارد که مشاغل خلاق باشند. مشاغل خلاق شامل هنرمندان، معماران، طراحان وِب، متخصصین فناوری اطلاعات و کارشناسان روابط عمومی می باشند.
- بریتانیا نسبت به ایالات متحده درصد بالاتری (برابر با 24 درصد از کل نیروی انسانی) از مشاغل خلاق را به خود اختصاص داده است.
- با در نظر گرفتن مفهوم گستردهای که از خلاقیت در این گزارش ارائه می شود، همانگونه که انتظار می رود آمار و ارقامی که ما از مشاغل خلاق ارائه می دهیم بالاتر از ارزیابی های رسمی می باشد.
- نتایج نشان می دهد مشاغل خلاق دربرابر تکنولوژی هایی همچون یادگیری ماشینی و روباتیک در آینده مقاوم تر هستند. 86 درصد از مشاغل بسیار خلاقِ آمریکا را خطر ماشینی شدن تهدید نمی کند یا میزان این خطر برایشان بسیار کم است. این میزان برای بریتانیا به 87 درصد می رسد.
- همچنین، طبق این گزارش، در سطح منطقهای مکان هایی مانند لندن که نسبت بیشتری از نیروی انسانی شاغل در مشاغل خلاق را تحت پوشش قرار می دهند، در برابر خطر ماشینی شدن مصونیت بیشتر دارند.
- اقتصاد مناطقی همچون بریتانیا و ایالات متحده را، که بخش عظیمی از نیروی انسانی آنها در مشاغل خلاق مشغول به فعالیت می باشند، در مقایسه با سایر اقتصادها بیشتر می توان در برابر پیامدهای منفی اشتغال در پیشرفت های آتی کامپیوتری شدن مقاوم نمود.یافته ها نشان می دهند که ماشین ها زمانی می توانند بیشترین رقابت را با انسان داشته باشند که مسئلهای از پیش تعیین شده را جهت انجام به آنها بسپارند؛ یعنی، زمانیکه عملکرد و کارایی به طور مستقیم قابل اندازه گیری و ارزیابی باشد و نیز زمانیکه محیط کار محول شده به اندازه کافی جهت کنترل خودکار ساده و آسان باشد. زمانی که کار محول شده به آنها بسیار تفسیری بوده و یا با «محصولاتی که شکل نهایی آنها از پیش تعیین نشده باشد» سر و کار داشته باشند و نیز هنگامیکه محیطِ کاریشان پیچیده باشد؛ یعنی، بهترین توصیفاتی که می توان از بیشتر مشاغل خلاق ارائه داد، این ماشین ها شروع به تقلا و کشمکش می کنند.
- نقشه دقیقی از صنایع خلاق بریتانیا: این گزارش که در پایان سال 2012 تهیه شد و در ژانویه 2013 نیز ویرایش دیگری از آن منتشر شد، شیوه جدیدی در طبقه بندی صنایع خلاق بریتانیا بیان نمود و به برخی از مشکلاتی که در تعریف فعلی دولت از این صنایع وجود دارد، اشاره می کند. طبق این پژوهش، تعریف وزارت فرهنگ، ورزش و رسانه بریتانیا از این صنایع، با وجود نقاط قوتی که دارد، یک سری تناقضات را در خود جای داده که برای دستیابی کامل تر به هدف نیاز به شناخت و سپس رفع این تناقضات می باشد. از همینرو در این مطالعه نقاط ضعف طبقه بندی صنایع خلاق وزارت فرهنگ، ورزش و رسانه بریتانیا، براساس روشی دقیق و تحلیلی که این صنایع را به عنوان یک تمامیت اقتصادی جامع و یکپارچه درنظر می گیرد، مورد خطاب واقع شده است و با ارائه یک متدولوژی پیشرفته، در عین حال که ایرادها و کاستی های تعریف مذکور را برمی شمارد، نقاط قوت آن را حفظ می کند. رویکرد ما بر میزان خلاقیت تکیه دارد، یعنی نسبت افراد شاغل در یک صنعت که در مشاغل خلاق مشغول به کار می باشند. مهمترین یافته های گزارش به شرح زیر است:
- تعریفی که، درحال حاضر، دولت از صنایع خلاق ارائه نموده است بخش هایی را که بسیاری از مشاغل خلاق را، با توجه به نسبت بالای شاغلین، در خود جای دادهاند شامل نمی شود.
- به عنوان مثال، این تعریف بخش بزرگ و در حال گسترش نرمافزار را که میزان زیادی از مشاغل خلاق دیجیتالی جدید در آن جای گرفتهاند، جزء صنایع خلاق به حساب نمی آورد.
- اشتغال در اقتصاد خلاق با دربرگیری 7/8 درصد از کل نیروی انسانی در سال 2010 درمقایسه با سهم 4/8 درصدی آن در سال 2004، بخش قابل ملاحظه و رو به رشدی در مجموع نیروی انسانی به شمار می آیند.
- حدود 5/2 میلیون نفر در سال 2010 در اقتصاد خلاق بریتانیا مشغول به کار بودهاند که از این میزان حدود 3/1 میلیون نفر در صنایع خلاق اشتغال داشتهاند.
- اقتصاد خلاق و آیندهی اشتغال: نستا در گزارش اقتصاد خلاق و آینده اشتغال، در ماه آوریل سال جاری (2015)، به بررسی این موضوع می پردازد که چرا بریتانیا تا سال 2030 به یک میلیون شغل خلاقِ جدید نیاز دارد. در این راستا، 5 پیشنهاد سیاستی را جهت نیل به این هدف به دولت ارائه می دهد که این پیشنهادها به شرح زیر می باشند:
- دولت باید به جهت گیری و تبعیض در برابر آموزش چند رشتهای در سیستم آموزشی پایان دهد و آن را از محوریت حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات، به سمت حوزهی علوم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات تغییر دهد.
- وزارت کار، نوآوری و مهارت و نیز وزارت فرهنگ، ورزش و رسانه در بریتانیا باید سرمایهای استراتژیک و رقابتی معادل با 100 میلیون پوند را درنظر بگیرند تا از سرمایه توسعه منطقهای استفاده کنند و خوشه های خلاق خارج از لندن را با سرمایه گذاری مطابقبا بخش خصوصی، مسئولین محلی و سرمایه گذاران فرهنگی توسعه و گسترش دهند.
- دولت باید از اینکه زیرساخت های دیجیتالی بریتانیا به مشاغل خلاق اجازه رشد و توسعه نسل بعدی محتوا، خدمات و برنامه های کاربردی عالی و برجسته را می دهند با تخصیص سرمایه جهت زیرساخت دیجیتالی فوق سریع به میزان 100 میلیون پوند اطمینان حاصل کند.
- سرمایه گذاران عمومی باید گستره سرمایه گذاری هنری خود را با ارتقا و ترویج الگوهای سرمایه گذاری بدیع و ابتکاری وسعت ببخشند.
- دولت باید با پیروی از الگوی انستیتو فیلم بریتانیا یک توزیعکننده برای صنایع بازی های ویدئویی درنظر بگیرد.
- جغرافیای اقتصادهای خلاق و فناوریهای پیشرفته بریتانیا:طبق گزارش ژانویه امسال (2015)، نخستین تحلیل سیستماتیک درزمینه اشتغال در اقتصادهای خلاق و فناوری های پیشرفته می باشد و به ارزیابی اندازه، بخشبندی، رشد و توزیع جغرافیایی آنها در منطقه پرداخته است. صنایع خلاق و فناوری های پیشرفته بخش هایی هستند که بریتانیا در آنها پیشتازی بین المللی شناخته می شود و آینده اقتصادی آن به عملکرد این صنایع بستگی دارد. این بخش ها هم مبتکر و نوآورند و هم به سرعت درحال رشد می باشند؛ ضمن اینکه مشاغلی را ایجاد می نمایند که کمتر احتمال ماشینی شدن دارند و بنابراین، مشاغلی با آینده پایدارتر می باشند. این گزارش نشان می دهد که این اقتصادهای خلاق و فناوری های پیشرفته، اقتصادهایی بزرگ و گسترده بوده و در بخش اشتغال، به ویژه درمورد اقتصاد خلاق، به سرعت درحال رشد می باشند. این پژوهش نشان می دهد که اقتصاد خلاق به صورت نابرابر و نامتعادل در منطقه پراکنده است و از اینرو، دولت را به تدوین سیاست هایی جهت حمایت هرچه بیشتر از خوشه های خلاق در سرتاسر بریتانیا فرامی خواند. مهمترین یافته های این گزارش عبارتند از:
- اقتصاد خلاق بریتانیا در سال 2013، چیزی حدود 6/2 میلیون شغل را تحت پوشش قرار می داد که از این تعداد، 7/1 میلیون شغل در درون صنایع خلاق بوده (890 هزار شغل، مشاغل خلاق و 818 هزار شغل، دیگر مشاغلِ موجود در صنایع خلاق) و 907 هزار شغل، مشاغل خلاقِ خارج از صنایع خلاق را شامل می شدند.
- اقتصاد فناوری های پیشرفته بریتانیا، 2/3 میلیون شغل را در سال 2013 دربر میگرفت که از این میزان، 4/2 میلیون شغل در درون صنایع فناوری های پیشرفته بوده (825 هزار شغل، مشاغل حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات بوده، و 6/1 میلیون شغل، دیگر مشاغلِ موجود در صنایع فناوری های پیشرفته) و 806 هزار شغل، مشاغل حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات بوده که خارج از صنایع فناوری های پیشرفته قرار داشتهاند.
- در بازه زمانی بین سال های 2011 تا 2013 اشتغال در اقتصاد خلاق به طور متوسط حدود 3 برابر سریع تر از کل نیروی انسانی رشد داشته است؛ یعنی میزان رشد 3/4 درصدی سالانه برای اقتصاد خلاق دربرابر میزان رشد 2/1 درصدی سالانه برای کل نیروی انسانی.
- اشتغال در اقتصاد فناوری های پیشرفته نیز در بازه زمانی مذکور، رشد سریع تری را تجربه کرده است؛ یعنی، رشد 1/2 درصدی سالانه برای اقتصاد فناوری های پیشرفته دربرابر رشد 2/1 درصدی سالانه برای کل نیروی انسانی.
- اقتصاد خلاق منطقه بیشتر در لندن و نواحی جنوب شرقی متمرکز شده است که، به طور کلی، 43 درصد از نیروی انسانیِ اقتصاد خلاق بریتانیا را تشکیل می دهند. درمقابل، 31 درصد از نیروی انسانی اقتصاد فناوری های پیشرفته و 28 درصد از نیروی انسانی بریتانیا در همین منطقه جای گرفتهاند.
- نوآوری نرم: پال استونمن، اقتصاددان برجسته، در این اثر کوشیده است تا تصویری از تغییر فراوان و نوآورانهای که در ذات و طبیعت زیبایی شناسی رخ داده است، آنچه وی آن را نوآوری نرم می خواند، ارائه نماید. به بیان استونمن، سیاست کنونی دولت بریتانیا در حمایت از نوآوری با ماهیتی کاربردی و تکنولوژیکی و نادیده انگاشتن نوآوری با ماهیتی «نرم» و زیبایی شناسانه، حق مطلب اقتصاد را ادا نخواهد کرد. در این گزارش دو نوعِ عمده از نوآوری نرم از یکدیگر متمایز می گردند: نوع اول، تغییرات در محصولات صنایع خلاق را دربرمی گیرد که 4/6 درصد از ارزش افزوده ناخالص بریتانیا را به خود اختصاص داده و شامل کتاب ها و فیلم های جدید می شوند. نوع دوم نیز به نوآوری زیبایی شناسی در محصولات و خدماتی مربوط می شود که ذاتاً و در همه جا، اصولاً، کاربردی می باشند؛ همانند اسباب و اثاثیه نو و یا یک مدل ماشین جدید.پروفسور استونمن با ارائهی آماری به میزان بالا و درحال رشد نوآوری نرم در صنایع خلاق اشاره میکند. مهمترین یافته های این گزارش عبارتند از:
- نوآوری نرم مفهومی است که تغییرات و تحولات زیبایی شناسی را منعکس مینماید.
- تمرکزِ صِرف روی نوآوری تکنولوژیک و نادیده گرفتن نوآوری نرم تنها بیانی محدود و جهتدار از مفهوم کلی نوآوری را ارائه می دهد.
- میزان بسیار زیادی از نوآوری نرم در صنایع خلاق وجود دارد، اگرچه، در خارج از این صنایع نیز مقدار زیادی از این مفهوم یافت می شود.
- مزایای تجاری نوآوری نرم می تواند گسترده باشد؛ میانجیگری دولت به ویژه زمانیکه از حقوق مالکیت فکری صحبت به میان می آید توجیه پذیر است.
- سیاست دولت باید کل فعالیت نوآوری را دربرگیرد نه اینکه، صرفاً، به نوآوری علمی و یا تکنولوژیک بپردازد.
- خوشههای خلاق و نوآوری: این گزارش که در نوامبر سال 2010 منتشر شده، به ترسیم خوشه های خلاق در بریتانیا پرداخته و زمینه را جهت طرح رویکردی نو برای سیاست اقتصادی فراهم می سازد. شواهدی مبنی بر اینکه صنایع خلاق رشد و نوآوری در دیگر بخش های اقتصادی را نیز تأمین می کنند، وجود دارد. اهمیت چنین آثار خارجی به تازگی به مطالعه و بررسی جدی گذاشته شده است، بنابراین، میتوان گفت درباره گستره این آثار اطلاعات زیادی وجود ندارد. این پژوهش با هدف پر کردن این خلأ و در یک همکاری دو ساله میان دانشگاه های بیرمنگام و کاردیف انجام شده است. در اینجا مفهوم خوشههای خلاق، به عنوان نقطه آغازین در بررسی نقش صنایع خلاق در سیستم های نوآوری محلی و منطقهای درنظر گرفته شده است. مهمترین یافته های این گزارش به شرح زیر می باشند:
- اگرچه، لندن مهمترین مرکز صنایع خلاق در بریتانیا است، این پژوهش 9 مکان خلاق دیگر را نیز در این منطقه شناسایی کرده است.
- صنایع خلاق خاصی تمایلبه قرار گرفتن در کنار یکدیگر دارند. چنین مجاورتی میان برخی بخش های خلاق و دیگر صنایع ابتکاری و نوآور نیز وجود دارد.
- صنایع خلاق نسبت به بسیاری از بخش های نوآور دیگر مبتکر می باشند.
- پیشنهادهای سیاسی به این شرح است: به جای نو سازی خوشه های جدید؛ قرار دادن خوشه های نهفته در مجاورت یکدیگر، تأمل و تعمق در اینکه کدام بخش ها با یکدیگر بهتر کار می کنند و کمک به رفع موانع همکاری آنها.
منبع: اقتصادخلاق