نبود تصویر واقعی از ایران؛ بزرگترین چالش حوزه گردشگری خارجی

به گزارش فناوری فرهنگی، ولی تیموری در دیدار با سیدضیاء هاشمی رایزن جدید فرهنگی ایران در کشور سوئد و محمد علی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور گفت: این نشست با هدف اجرایی شدن تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت گردشگری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دلیل اشتراک در ماموریت‌ها تشکیل شده است تا با هم راستا کردن ظرفیت‌ها، چشم‌انداز و اهداف موجود گامی عملیاتی جهت ایجاد تصویر مثبت از ایران برداشته شود.
وی افزود: طبق پژوهش‌های میدانی صورت گرفته دیدگاه گردشگران ورودی به کشور قبل و بعد از ورود بسیار متفاوت است و با وجود اینکه اغلب با دید منفی ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند؛ اما هنگام خروج آنچه را از جامعه واقعی ایران درک کرده‌اند کاملا مغایر با تبلیغات منفی ناشی از ایران هراسی اعلام می‌کنند.

تعامل هر دو بخش می‌تواند در پایش و شناخت دقیق بازارهای هدف گردشگری خارجی کشور بسیار موثر باشد؛ ورود به لایه‌های اجتماعی کشوری که قصد ورود گردشگر از آن را داریم می‌تواند با کمک رایزنان فرهنگی مقیم به‌راحتی انجام شود و افزایش اطلاعات دقیق از بخش‌های مختلف مرتبط قطعاً در اثرگذاری روش‌های بازاریابی و دریافت نتیجه دلخواه موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: همکاری متقابل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های متعدد ۸۵ نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۸۵ کشور از برنامه‌های وزارتخانه است. طبق آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری متوسط هزینه‌کرد گردشگران ورودی به کشورهای منطقه جنوب آسیا که ایران نیز در آن قرار دارد ۱۳۷۵ دلار است. از این رو ضمن در نظر گرفتن نتایج اقتصادی ورود گردشگران خارجی در کنار سایر منافع ملی که هر گردشگر سفیر فرهنگی به شمار می‌آید و سبب تبلیغ غیرمستقیم از امنیت، صلح و آرامش موجود در کشور خواهد شد؛ قطعا سبب انگیزه مضاعف مشترک است.
تیموری ادامه داد: کشورمان در سال ۱۳۹۷ با ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگری ورودی و ۵۲ درصد رشد و درسال ۱۳۹۸ به‌رغم بحران‌های سه ماهه پایانی سال با ۸ میلیون و ۶۶۰ هزار نفر با ۱۱ درصد رشد مواجه بوده است که این مسیر رو به جلو که متاسفانه به دلیل بحران کرونا با چالش مواجه شد؛ اما نشان از موفقیت در بازارشناسی و بازاریابی در کشورهای همسایه دارد و طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با دومین رشد سریع جهانی همراه بوده است.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ، معاون گردشگری برای تلاش جهت استمرار حرکت‌های رو به جلو، تمرکز بر بازاریابی دیجیتال و تهیه بسته‌های تبلیغاتی مرتبط و محتواهای مجازی را با هدف ایجاد اعتمادسازی و انعکاس نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری و تحقق سفری ایمن در ایام بحران کرونا بسیار موثر خواند.
وی همچنین با تشریح ظرفیت‌های برند گردشگری ایران برای رایزن جدید فرهنگی سوئد، تاکید کرد: طبق پژوهش انجام شده برای دستیابی به برند گردشگری ایران، آنچه برای گردشگران خارجی ورودی به کشور بیش از هر چیز اهمیت دارد؛ حس عمیق مهمان‌نوازی و مهربانی ایرانیان است و آنچه بسیار تشنه دانستن آن هستند آگاهی و شناخت بیشتر از دنیای معاصر ایران، شرایط حال حاضر و دستاورهای موجود در عرصه‌های مختلف؛ از این رو تلاش مشترک هر دو بخش می‌تواند دستیبابی به نتیجه‌ای قابل انتظار را در صنعت گردشگری کشور سبب شود.
تیموری سوئد را کشور مهم اسکاندیناوی خواند و افزود: این کشور با حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت، دارای گردشگران ورودی بیش از ۷ میلیون  نفر است و ظرفیت‌های گردشگری متعددی برای همکاری به ویژه در زمینه آموزش گردشگری و نیز برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک به منظور شناخت بیشتر متقابل دارد.

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد