به گزارش فناوری فرهنگی، مهدی علیاکبرزاده گفت: ابزارها و اسباببازیهای غیرمرتبط با پیشینه فرهنگی یک جامعه، صدمات جبرانناپذیری را به کودک وارد میکند و اگر این تناسب وجود نداشته باشد ذهن کودک در مواجهه با این تناقض دچار آسیب میشود و برای او سردرگمی ایجاد میکند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور هنری ضمن تشریح تاثیرات فرهنگی اسباببازی گفت: اگر فرهنگی که اسباببازی در آن ساخته شده باشد با فرهنگ غالب محل زندگی کودک همخوانی نداشته باشد، به ویژه اسباببازیهایی که با اهدافی خاص تولید میشوند، میتوانند مسیر زندگی و تربیتی کودک را به صورت کامل عوض کنند و او را از جامعه و فرهنگی که در آن زندگی میکند، دور کند.
او تصریح کرد: سخن گفتن از اسباببازی، سخن گفتن از یک ابزار مهم و موثر است که نقشپذیری را به کودک میآموزد: اگر ما شغل یک بچه را بازی کردن در نظر بگیریم در واقع به این نتیجه میرسیم که کودکان و حتی نوجوانان ما به راحتی میتوانند با اسباببازیها نقشپذیری داشته باشند؛ حتی این، شاکله شخصیت کودکان را برای آینده پایهگذاری میکند؛ شاید برای ما بزرگترها اسباببازی صرفا یک وسیله تفریح و سرگرمی برای کودکان باشد؛ اما برای آنها اینطور نیست، در واقع این ابزارها برای آنها گاهی تبدیل به وسلیهای برای ساختن آینده میشود و نقشهایی که در آینده قرار است داشته باشند با اسباببازیها تمرین میکنند.
به گفته این مقام مسئول؛ اگر ما تولید مناسب و متناسب با فرهنگ خود داشته باشیم، هویت فرهنگی فرزندان هم قوی و قدرتمند باقی خواهد ماند.
علیاکبرزاده درباره نقش اسباببازی در آموزش گفت: به اعتقاد من بچهها وقتی وارد پیشدبستانی و حتی دبستان میشوند، هم دوست دارند بازی کنند، حتی دوست دارند معلم، ناظم و مدیر هم گاهی با آنها همبازی شود. بچهها حتی به نوعی احساس میکنند که مدرسه هم نوعی بازی در امتداد نقشهای کودکانه آنهاست و این کارها و وسایلی که در اختیار آنهاست هم نوعی اسباببازی است؛ بنابراین ما باید از این فرصت استفاده کنیم و از طریق بازی و با استفاده از اسباببازیها چیزهایی را که لازم است به کودکان منتقل کنیم.
وی همچنین گفت: که اعتقاد بر این است که معلمان و مربیان مهدکودکها و پیشدبستانیها کاملا مسلط به بازیها و اسباببازیها باشند؛ چه بسا درس دادن صرف به کودکان خیلی ناراحت کننده باشد درحالیکه اگر همراه با بازی و اسباببازیهای مرتبط باشد بسیار شیرین و دلچسب خواهد بود.
مشاور وزیر گفت: تجارب و بررسیهای ما بیانگر این است که مدارسی که سبک آموزش آنها همراه با بازی و اسباببازی و وسایل مربوط به آن است، کودکان حتی علاقه دارند در روزهای تعطیل هم به مدارس بروند چون این نوع آموزش و همراهی معلم برای آنها جذاب و دوست داشتنی میشود؛ به همین دلیل ما باید تلاش کنیم با تولید مناسب اسباببازیها، متناسب با گروههای سنی، آموزش درست و اصولی به معلمان و مربیان مدارس و مهدها دانشآموزانی علاقهمند به مباحث درسی تربیت کنیم و مدرسه هم در کنار جامعه، مکمل این حرکت باشد.
او درباره برنامههای وزارت آموزش و پرورش و رویکرد آن در زمینه استفاده از اسباببازیها در آموزش کودکان گفت: مجموعهای که در این زمینه فعالیت میکند، مجموعه معاونت آموزش ابتدایی است که در آن دفتر آموزش پیشدبستانی نیز تعبیه شده است که مسئول اجرای طرح بازی و یادگیری است. ما طرح بازی و یادگیری را در سال تحصیلی گذشته در برخی مدارس ابتدایی و مراکز پیشدبستانی آغاز کردیم و از ۱۰۰۰ مدرسه در سراسر کشور برای اجرای آزمایشی شروع کردیم، اما نکته مهم و قابل توجه این بود که مدارس و مراکز دیگر که در داخل طرح نبودند به قدری علاقهمند به آن شدند که خودشان به صورت خودجوش این طرح را در مدارس خود اجرا کردند؛ البته بسیاری از این مدارس هم که حتی قبل از شروع این طرح خودشان با تصمیم مدیر و سایر اعضای مدرسه برای انجام این کار پیشقدم شده بودند و در این زمینه فعالیت میکردند.
به گفته علی اکبرزاده، این موضوع نشان دهنده این است که مجموعه آموزش و پرورش و نیروهای مدرسه به موضوع بازی و یادگیری اهمیت خاصی میدهد و ما هم به عنوان نهادی که میتواند این طرح را گسترش و ادامه بدهد از سال گذشته به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کردیم و امسال هم پیگیر اقدامات گذشته هستیم تا به تعداد مدارس تحت پوشش این طرح اضافه کنیم و در زمینه دورههای آموزشی ضمن خدمت برای معلمان هم فعال باشیم.
یادآوری میشود جشنواره اسباببازی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود. انجمن تولیدکنندگان اسباببازی، شورای نظارت بر اسباببازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری این رویداد مشارکت دارند.
منبع: مهر