به گزارش فناوری فرهنگی، در کشور ما صنعت گردشگری از ظرفیت بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما با وجود ظرفیت زیاد، این صنعت از توسعهای که شایسته آن بوده، برخوردار نبوده است.
در این راستا، ایسنا، میزگرد تخصصی تحتعنوان «نقش گردشگری در حمایت از کالای ایرانی» برگزار کرد که از محورهای اصلی آن میتوان به «تشریح برنامهی علمی و عملیاتی برای توسعه گردشگری در استان»، «جایگاه گردشگری در اقتصاد کلان استان»، «بررسی زیرساختها برای توسعه گردشگری»، «ارزیابی نقش متقابل کالای ایرانی و جذب گردشگران در استان»، «میزان تاثیرگذاری گردشگری خرید در حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی» اشاره کرد.
این میزگرد با حضور «محمد اسماعیل سعیدی»، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، «ابوالفضل قنبری» دکترای برنامهریزی منطقهای و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، «محمد فاریابی» دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، « سیامک موسوی» دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه دارمشتات و درسدن آلمان و «احمد اسدزاده» دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز برگزار شد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این میزگرد، گردشگری را موضوعی مهم دانسته و به پرداخت جدی آن در سطح کلان تأکید کرد و گفت: توسعه صنعت گردشگری و صنایعدستی مسیری برای رهایی از این شرایط نامطلوب اقتصادی کشور است، از همینرو در اینباره تیمی در مجلس تشکیل یافته است.
«محمداسماعیل سعیدی» معتقد است در شرایط فعلی کشور، اگر از اقتصاد نفتی نجات پیدا نکنیم، چارهای جز تسلیم در مقابل این شرایط نخواهیم داشت.
وی به نقش موثر صنعت گردشگری در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت گردشگری میتواند بخش عمدهای از درآمدهای کشور را محقق کند، چون تجربه نشان داده برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه به خوبی از فرصت گردشگری بهرهبرداری میکنند.
سعیدی با اشاره به ظرفیت زیاد گردشگری در کشور، یادآور شد: جاذبههای تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری در کشور منحصربه فرد بوده و کشور ما در مقایسه با سایر کشورها دارای پتانسیل مطلوبی در زمینه گردشگری است، طی سال 95 با هدفگیری ظرفیت گردشگری استانها، مشکلات از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شد.
وی با بیان اینکه نباید داشتههای خود را فراموش کنیم بلکه از همه ظرفیتها در راستای توسعه گردشگری کشور بهره ببریم، گفت: اکثر گردشگران خارجی علاقهمند جاذبه و تجربه جدید و متفاوتی هستند، برخی نیز شیرینترین تجربیات به دست آمده در کشور ما را یادداشت کرده و به هموطنان خود تعریف میکنند.
وی روستای زنده و تاریخی کندوان را جاذبهی منحصر به فرد استان دانست و گفت: در اواخر شهریورماه امسال، هتل سنگی این روستا با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه بود، پس با این حال چرا بهدنبال توسعهی هرچه بیشتر این روستای منحصر به فرد نیستیم، در صورتی که توسعه چنین جاذبههایی میتواند اقتصاد کشور و استان را متحول کند.
سعیدی به برندسازی سوغاتی تبریز از جمله غذا، شیرینی، کیف و کفش و چرم برای تولید کلای خاص در تبریز 2018 تأکید کرد و گفت: با تولید برند در روی هر کالا میتوان آن را بهعنوان نماد جهت معرفی محصولات تبریز به گردشگران ارائه کرد.
وی با بیان اینکه تبریز 2018، ویترین گردشگری ایران است، افزود: باید از این فرصت طلایی از طریق معرفی جاذبههای گردشگری کشور و استان در کشورهای خارجی بهره ببریم، بهعنوان مثال اکنون فود توریسم در جهان بسیار حائز اهمیت بوده که میتوان در این زمینه از ظرفیتهای غذایی و شیرینی و … تبریز بهره برد.
وی با اشاره به برقراری ارتباط همفکری و تعاملی بین انجمنها و نمایندگان مجلس، افزود: پیشنهاد میکنم انجمنی تشکیل شود تا راهکارها و تصمیمات صحیح یا نادرست اخذ شده توسط دولت و مجلس در حوزه گردشگری را با پیامکی به تلفن همراه نمایندگان ارسال کند، چون این اقدام میتواند در تصمیمگیریهای نمایندگان موثر واقع شود.
کلیات وزارت گردشگری در مجلس مصوب شده و جزئیات آن نیز به اتمام رسیده است
وی با انتقاد از پاسخگو نبودن و توزیع نامناسب ساختار و وظایف در میان برخی وزارتخانهها و سایر سازمانها، افزود: طی پنج سال گذشته رئیس سازمان میراثفرهنگی چندین بار تعویض شده است، از همینرو اکنون کلیات وزارت گردشگری در مجلس مصوب شده و جزئیات آن نیز به اتمام رسیده است، میکوشیم با الگوبرداری از کشورهای موفق در حوزه گردشگری، سازمان میراثفرهنگی به وزارتخانه تبدیل شود و در قبال نمایندگان پاسخگو باشد.
سعیدی معتقد است که بیان صحیح درد جامعه بخشی از مسیر رفع مشکل است و در صورت تشخیص صحیح درد میتوان برای درمان آن نیز نسخه پیچی کرد.
وی ادامه داد: معتقدم جلسات در حوزههای مختلف از جمله صنعت و گردشگری به طور کارشناسی تشکیل شده است، اما راه حل و اقدامات مناسبی برای آنها ارائه نمیشود.
وی با بیان اینکه اکنون شکاف عمیقی میان دانشگاه با بخش اجرایی جامعه ایجاد شده است، اظهار کرد: عدم ارتباط، حلقهی مفقوده بین صنعت و دانشگاه محسوب میشود، پیش از انقلاب علم در دانشگاهها تدریس میشد، اما فاصلهی عمیقی بین تئوری و عمل وجود داشت، از همینرو مقرر شد جهاد دانشگاهی این شکاف را از بین ببرد و معتقدم تاکنون در این خصوص اقدامات قابل قبولی نیز انجام داده است.
وی ادامه داد: هماکنون صنعت و گردشگری جایگاهی در پروژههای تحقیقاتی دانشگاه ندارد، از اینرو معتقدم جهاد دانشگاهی برای حل این مشکل در این زمینه بیشتر ورود پیدا کند.
علت تمرکزگرایی شدید نبود دولت محلی است
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، علت تمرکزگرایی شدید را نبود دولت محلی در استان دانست و گفت: همه اقدامات در استان طبق مجوز صادر شده از تهران انجام میگیرد در واقع دولت محلی ما اختیاری از خود نداشته و همه تصمیماتش در کمیسیونها و شوراهای تهران نهایی میشود که آن نیز هیچ سودی برای استان ما ندارد.
وی با تأکید بر اینکه واگذاری اختیارات به دولتهای محلی یکی از راههای برونرفت از شرایط فعلی است، گفت: اکنون بهترین فرصت جهت واگذاری اختیارات به دولتهای محلی است، در تبریز 2018 با توجه به استقرار ستاد در تهران، جلسات کلیدی ما در آنجا برگزار میشد، از همینرو نتایج اثربخشی نیز از این ستاد حاصل نمیشد، در حالی که ستاد باید در خود استان ما مستقر باشد تا مسئولان محلی برای آن تصمیمگیری و فکر اساسی کنند.
وی تداخل و تعارض را یکی دیگر از مشکلات فرافکنی دستگاهها دانست و گفت: معتقدم برای موفقیت در حوزهی گردشگری، همه دستگاه متمرکز شده و یک دستگاهی را تشکیل دهند تا تنها یک نهاد به طور متمرکز پاسخگوی مشکلات شود، البته وظیفهی این دستگاه، بنگاهداری، هتلداری و تورگردانی نیست بلکه این دستگاه باید سیاستگذاریها، برنامهریزی، حمایت و نظارت صحیح داشته باشد.
سعیدی دیدگاه برخی مسئولان را به مسائل، مشکل اساسی دانست و گفت: برخی مسئولان نمیتوانند مسائل را بهدرستی تشخیص داده و با محیطهای علمی ارتباط برقرار کنند، چون خود را فارغ و مستغنی از محیطهای علمی میپندازند.
وی تداخل، تعارض و پراکندگی را نیز یکی دیگر از مشکلات گردشگری برشمرد و افزود: این عامل باعث به وجود آمدن اختلال در قیمت و نرخ خدمات گردشگری میشود.
موضوع گردشگری باید از دید کلان و سیستماتیک بررسی شود
«احمد اسدزاده»، دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز در این میزگرد با بیان اینکه موضوع گردشگری باید از دید کلان و سیستماتیک بررسی شود، اظهار کرد: برخی کشورهای پیشرفته طی سالهای متعددی برای توسعه و یافتن جایگاه مناسب گردشگری، برنامهریزی کردند به طوریکه اکنون عمده منابع درآمد کشورهای شمال آفریقا مانند تونس، مصر، امارات و ترکیه از طریق صنعت گردشگری است.
وی با بیان اینکه اقتصاد کشور میتواند مبتنی بر صنعت گردشگری شده و ماحصل آن درآمد ارزی، اشتغالزایی و ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم شود، گفت: بدون برنامهریزی سیستماتیک و دید کلان، دچار جزئینگری میشویم، سیاستهای کلی نظام و روابط با سایر کشورها در بحث گردشگری نیز تأثیرگذار است.
اسدزاده به اهمیت استفاده از متخصصان جهان در برنامهریزی دانست و خاطرنشان کرد: اکنون نمیتوان به بهرهگیری از متخصصان داخلی اکتفا کنیم بلکه میتوان از بهترین طراحان هتل و متخصصان جهان در زمینه گردشگری استفاده کرد، امروزه کشوری مانند امارات از سلطه نفت خارج شده و عمده منابع درآمدش نیز از طریق گردشگری است، چون با برنامهریزی دقیق، توانسته گردشگری خود را توسعه دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، گردشگری سلامت را یکی دیگر از ظرفیتهای مهم جهت توسعه گردشگری استان برشمرد و افزود: متأسفانه این صنعت در کشور ما به حال خود رها شده و برخی دلالان این حوزه، بازار آن را تخریب میکنند.
وی معتقد است برای خروج از اقتصاد تک محصولی نفت باید برنامهریزی کامل و دقیقی انجام شده و در این زمینه از همه نخبگان داخلی و خارجی استفاده کنند.
سیاستهای کلان کشور هماهنگ و هم سو با توسعهی گردشگری نیست
اسدزاده با بیان اینکه هماکنون نزدیک به بیش از هشت میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور وجود دارد که اکثراً قشر تحصیلکرده هستند، افزود: امکان بازگشت و تردد برای ایرانیان مقیم خارج در کشور وجود ندارد، چون هنوز موفق به تعامل صحیح با این افراد در حوزه گردشگری نشدیم، در کشور ما سیاستهای کلان کشور هماهنگ و هم سو با توسعهی گردشگری نیست.
وی با بیان اینکه برخی گردشگران، گردشگران زیست محیطی بوده و علاقهمند کسب تجربیاتی از سکونت در محلات روستایی و مختلف کشور هستند، گفت: باید برنامهریزی در کشور برای گردشگری سلامت، زیست محیطی، ورزش، آثار باستانی و تاریخی، به طور کلان انجام شود و معتقدم لازمه این اقدام، ارادهای در سطح ملی است.
اسدزاده با بیان اینکه طی دو سال گذشته با همکاری اساتید دانشگاه و کارشناسان ادارات مختلف در حوزه گردشگری تلاشی در قالب هستههای کلیدی جهت توسعه گردشگری انجام و اهداف بلند و میان مدت آن مشخص شد، اظهار کرد: با این حال سند توسعه تدوین شده در حوزه گردشگری، هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری میتواند استان ما را متحول کند، افزود: سند تدبیر و توسعه سند خوبی بوده و میتواند در توسعه گردشگری استان موثر واقع شود، در این سند راهکارهایی برای پیشرفت گردشگری استان ارائه شده است.
نحوهی اتصال سیاستهای کلان و جزئی صحیح نیست
«ابوالفضل قنبری»، دکترای برنامهریزی منطقهای و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، نیز در این میزگرد با بیان اینکه سیاستهای کلان کشور در حوزه گردشگری مطلوب بوده است، اما نحوهی اتصال سیاستهای کلان و جزئی صحیح نیست، گفت: گردشگری موضوعی کلان و فرابخشی است، برنامهریزی گردشگری در دانشگاهها وجود دارد، اما این علم در عمل به صورت جزیرهوار بوده و به مجموعه بدنهی اجرایی کشور متصل نیست.
طرح جامع گردشگری آذربایجانشرقی در حوزه گردشگری طرحی آرمانی است
وی طرح جامع گردشگری آذربایجانشرقی در حوزه گردشگری را طرحی آرمانی دانست و گفت: مردم انتظار داشتند در تبریز 2018 اتفاقات خاصی رخ دهد در حالی که حتی زیرساختهای مناسبی برای پذیرش گردشگران در استان وجود ندارد، در برخی از آمارها اشاره شده تا پایان سال 1404، باید میزبان 80 میلیون گردشگر داخلی و 20 میلیون گردشگر خارجی شویم در حالی که این اعداد دور از واقعیت بوده و زیر ساخت مناسبی برای پذیرش چنین رقمی از گردشگران در کشور وجود ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز تعامل را مهمترین عامل برای توسعه گردشگری کشور برشمرد و افزود: دومین عامل برای پیشرفت و توسعه گردشگری فراهم کردن زیرساختهای نرم و سخت است، در کشور ما به موضوعاتی مانند اطلاعرسانی و مدیریت بخشهای مختلف گردشگری به طور سطحی و کوتاه مدت به قضیه توجه میشود.
وی در خصوص زیرساختهای نرم در توسعه صنعت گردشگری کشور، افزود: ایجاد امنیت جانی و روانی آموزش و فرهنگسازی در کشور برای مردم و گردشگران از زیرساختهای نرم است، در برخی کشورهای خارجی حتی رانندگان تاکسی به زبان انگلیسی مسلط هستند، اما در کشور ما افراد نمیتوانند با گردشگران ارتباط برقرار کنند.
وی تصریح کرد: سرمایهگذاری بخش خصوصی و دولتی باید در جهت توسعه زیرساختهای گردشگری انجام شود.
وی به موانع جذب گردشگر و سرمایهگذاران خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: موانع فرهنگی، سیاسی و حقوقی از جمله موانع قانون اساسی مانند اصل 46، 77، 81 و 139 در جذب گردشگر است.
«سیامک موسوی» دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی گردشگری و عضو هئیت علمی دانشگاه دارمشتات و درسدن آلمان دکترای مدیریت استراتژیک و بازاریابی گردشگری، نیز در این میزگرد با بیان اینکه در شرایط فعلی میتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، اظهار کرد: شاید وضعیت فعلی کشور برای ما تهدید محسوب شود، اما میتوان آن را در حوزه گردشگری به فرصت تبدیل کرد، چون نیروی انسانی ارزان قیمت و تحصیلکرده در اختیار داریم و میتوان آموزشهای تئوری را به سمت عملیاتی شدن سوق داد.
مسیرهای گردشگری باید به طور واضح تعریف شده و نیازشناسی در حوزهی گردشگری انجام شود
وی وجود جاذبههای گردشگری را از نقاط قوت توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: متأسفانه تعریف صحیحی از جاذبه یا ریزورت در کشور ما انجام نشده است در حالی که مسیرهای گردشگری باید به طور واضح تعریف شده و نیازشناسی در حوزهی گردشگری انجام شود.
نقش دولت محلی در توسعه گردشگری بسیار موثر است
وی نقش دولت محلی را در توسعه گردشگری بسیار موثر دانست و گفت: در استان ما برخی کارها قابل حل بوده و نیازی برای ارجاع به مرکز ندارد، بهعنوان مثال اداره تعاون میتواند از تعاونیهای گردشگری حمایت کرده و برای سرمایهگذاران گردشگری مانعتراشی ایجاد نکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه دارمشتات توسعه صنایعدستی را نیز یکی دیگر از راههای توسعه گردشگری دانست و گفت: اکثر گردشگران کشور گردشگران فرهنگی است، از همینرو میتوان با صادرات صنایعدستی و سرمایهگذاری در این حوزه توجه گردشگران خارجی زیادی را به فرهنگ غنی کشور جلب کرد.
وی با بیان اینکه دولت باید دید و نگرش خود را نسبت به گردشگران تغییر دهد، چون نخستین سود حاصل از ورود گردشگر به کشور، نصیب مردم میشود، گفت: باید زیرساختهای لازم از جمله وضعیت راهها در استان ما اصلاح شود همچنین در تقسیم وظایف نیز مشکلاتی مانند تداخل وظایف بین دستگاهها وجود دارد.
موسوی افزود: گردشگری برای ما خطری ندارد بلکه در شرایط فعلی اقتصادی میتوان براساس قوانین و مقررات از حیطه گردشگری به نحو احسن بهره برد.
«محمد فاریابی» دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، نیز در این میزگرد، با اشاره به نامگذاری سال 97 به حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: برخی از این شعار سوءاستفاده کردند، چون هدف اصلی حمایت از کالای با کیفیت ایرانی است و مفهوم سخنان مقام معظم رهبری نیز در همین قالب بوده است.
وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی در استان ما وجود ندارد، افزود: سند تدبیر و توسعه تدوین شده است، اما هیچ فردی آن را اجرایی و پیگیری نمیکند، تبریز 2018 آغاز شده اما آیا میدان آذربایجان و تعمیرات فرودگاه و مقبره الشعرا به اتمام رسیده است؟.
وی ادامه داد: ما اعتقادی به بحث تبریز 2018 نداریم، چون در غیر اینصورت تعمیرات پروژههای اصلی شهر باید تاکنون به موقع به اتمام میرسید، اکنون نیز انتظار داریم گردشگر برای بازدید از این تعمیرات به شهر ما مراجعه کند.
تبریز 2018 فرصت بینظیری بود که آن را سوزانده و از دست دادیم
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه تبریز 2018 فرصت بینظیری بود که آن را سوزانده و از دست دادیم، افزود: بودجهی مضحکی برای این رویداد بزرگ تعیین کرده بودند که آن نیز به طور کامل تحقق نیافت.
وی انجام بازاریابی فرهنگی را برای توسعه گردشگری نیازی ضروری دانست و گفت: گردشگر برای تماشای هتل یا ساختمان به کشور ما سفر نمیکند بلکه میخواهد محیطی متمایز را لمس کرده و با شناختن فرهنگ و باور مردم زندگی کند.
شاخصهای فضای کسب و کار در استان ما وضعیت بسیار اسفناکی دارد
فاریابی با بیان اینکه نام شهر تبریز بهعنوان شهر نخستینها در تاریخ و افسانهها باقی ماند، چون شهر ما دیگر شهر نخستینها نیست، افزود: شاخصهای فضای کسب و کار در استان ما وضعیت بسیار اسفناکی دارد به طوری که در برخی شاخصها رتبه 23 کشوری را به خود اختصاص دادیم و هیچ مسئولی به شاخصهای کسب و کار در استان رسیدگی نمیکند، طی دو سال اخیر دولتمردان استانی سخنی در خصوص شاخصهای کسب و کار نزدند، چون اطلاع دارند این شاخصها با وضعیت نامطلوبی مواجه است.
وی با بیان اینکه متولیان حوزه گردشگری در استان متعدد است، افزود: ادارهکل میراثفرهنگی، شهرداری، استانداری، نیروی انتظامی و راه و شهرسازی همگی در حوزهی گردشگری نقش دارند، مدیرکل راه و شهرسازی در مواجهه با سئوال از وضعیت راههای استان پاسخ میدهند «هیچ گونه مشکلی در جادههای استان وجود ندارد» در حالی که جادههای مرگ در استان ما بیش از حد است.
فاریابی ادامه داد: متولیان متعدد در حوزه گردشگری هماهنگی و همکاری لازم با یکدیگر ندارند.
وی افزود: شرایط اقتصادی فعلی در راستای حمایت از کالای ایرانی، بهترین فرصت جهت فروش فرش ایرانی برای گردشگران است.
نمایندگان مجلس هر موقع زورشان به وزیر راه برسد گردشگری ما نیز توسعه پیدا خواهد کرد
وی راه و شهرسازی را یکی دیگر از متولیان گردشگری در کشور دانست و گفت: نمایندگان مجلس هر موقع زورشان به وزیر راه برسد گردشگری ما نیز توسعه پیدا خواهد کرد، برخی وزیران بیادبانه در کشور سخن گفته و مردم را مسخره میکنند.
وی ادامه داد: دو سال از حادثه قطار «مشهد – تبریز» میگذرد، اما هنوز هم گزارشی از علل آن به دست نیامده و دولتمردان نتوانستند وزیر راه را برکنار کنند.
ستادی بیطرف با ساختار دائمی و با مدیریت دانشگاه یا جهاد دانشگاهی، برای گردشگری در استان تشکیل شود
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در خصوص راهکار برای توسعه گردشگری استان، تشریح کرد: دولتمردان مسئولیت این حوزه را برعهده نگیرند، چون نمیتوانند نقش موثری در توسعه آن داشته باشند، توصیه میکنم ستادی بیطرف با ساختار دائمی و با مدیریت دانشگاه یا جهاد دانشگاهی، برای گردشگری در استان تشکیل شود.
وی با اشاره به ضرورت تمرکززدایی دولتی در حوزه گردشگری، افزود: معتقدم با نامگذاری هر سال توسط رهبر معظم انقلاب، ستادی برای تحقق آن موضوع در هر استان تشکیل شود.
فاریابی با اینکه دولت ما دچار بیماری پارکینسون شده است، افزود: در قانون پارکینسون دولت همه منابع کشوری را به اتمام میرساند، درمان این بیماری بسیار دشوار است، دولت ما وجود مشکلات را در کشور انکار کرده و معتقد است هیچ گونه مشکل اقتصادی در کشور وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تبریز 2018 بهانه و سرآغازی برای توسعه گردشگری استان است، اظهار امیدواری کرد که نمایندگان مجلس در این خصوص همکاری و تعامل لازم را با یکدیگر داشته باشند.
وی وضعیت جذب گردشگران داخلی در تبریز 2018 را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: علیرغم وجود ظرفیت برای پذیرش گردشگر داخلی، ضعیف عمل کردیم به طوریکه برخی هموطنان اطلاعی ندارند که تبریز در کدام استان واقع شده است.
«جعفر محسنی» رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجانشرقی نیز با اشاره به اهمیت صنعت توریسم برای توسعه اقتصاد کشور، اظهار کرد: سازمان جهاد دانشگاهی استان آمادگی خود را برای انجام هر اقدامی در راستای توسعه گردشگری اعلام میکند.
«احد حاجی بلند»، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجانشرقی نیز در این میزگرد با اشاره به روز جهانی جهانگردی در پنجم مهرماه، افزود: مقرر شده بود برنامههای موثری برای تبریز 2018 در حوزه گردشگری انجام شود، اما متأسفانه بازتاب آنچنانی نداشت.
وی نقش جهاد دانشگاهی در حوزه گردشگری، استراتژیک و راهبردی دانست و گفت: در راستای حمایت و توسعه گردشگری استان، مرکز فرهنگی و گردشگری سهند را ایجاد کردیم تا با همکاری اساتید و دانشجویان در حوزه دانشگاه، تحولی جدید در حوزه گردشگری ایجاد شود.
وی افزود: در این مرکز با اجرای برنامههایی مانند برگزاری تورهای دانشجویی، انتشار فصلنامهی تخصصی و فعالیت در فضای مجازی گامی در حوزه توسعه گردشگری برداشته میشود.
حاجیبلند با اشاره به نامگذاری سال 97 با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب، بر ضرورت توجه به جایگاه و نقش صنعت گردشگری در راستای حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد.
منبع: ایسنا