به گزارش فناوری فرهنگی،در مراسم رونمایی از انیمیشن «جوانمردان» بر لزوم ساخت قهرمانان کارتونی از شخصیتهای ایرانی برای کودکان تاکید و در عین حال این هشدار داده شد که اگر خودمان برای فرزندانمان قهرمان نسازیم، فرهنگ غرب این کار را میکند.
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، مراسم رونمایی از مجموعه انیمیشن تاریخی «جوانمردان» با حضور رضا پورحسین (قائم مقام معاون سیما)، مرتضی شمسی (رییس مرکز پویانمایی صبا) و جمعی از انیمیشنسازان و عوامل این انیمیشن، چهارشنبه – پنجم خرداد ماه – در سالن رضوان سازمان صداوسیما برگزار شد.
در این مراسم قائم مقام معاون سیما با تأکید بر اینکه کودکان ما باید برای خودشان قهرمانانی از انیمیشنهای ایرانی در ذهن داشته باشند، بر اهمیت ساخت قهرمانانی با شخصیتهای ایرانی و تأثیر این قهرمانان بر ذهن کودکان و نوجوانان تأکید کرد.
رضا پورحسین همچنین به اهمیت انیمیشن «جوانمردان» از بُعد معرفتشناختی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی در کشورمان بسازیم، وجوه مختلفی دارد و لازمهاش این است که ما هم برای خودمان قهرمان داشته باشیم و کودکان ما با داشتن قهرمانی از شخصیتهای ایرانی، پیوندی عاطفی با آنها برقرار کند.
وی سپس به بحث فتوت و جوانمردی در ساخت انیمیشنهای ایرانی اشاره و در این زمینه اظهار کرد: همه اقشار و مذاهب در ایران به نوعی در فتوت و جوانمردی جای گرفتهاند، بر این اساس استفاده از فتوت و جوانمردی نیز کار هوشمندانهای است و استفاده از آن لازم است. شک نکنید که بچههای ما با چنین بستری ارتباط عاطفی برقرار خواهند کرد.
او همچنین به بُعد معرفتشناختی همین موضوع اشاره و خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم یک مفهوم را در ذهن کودک و سپس در ذهن بزرگسال جاری کنیم، نیاز به مفهومشناسی داریم. امیدواریم این حرکت که در جهت ساخت شخصیتهایی جوانمردانه از سوی مرکز صبا انجام گرفته است، توسط آقای شمسی (مدیر مرکز صبا) و دیگر دوستان ادامه پیدا کند. همچنین امیدوارم وسایل جانبی شخصیتهای انیمیشن «جوانمردان» بهزودی در بازارها عرضه شوند.
دکتر پورحسین در پایان صحبتش در مراسم رونمایی از انیمیشن «جوانمردان» به طنز بیان کرد: ای کاش آقای شمسی حداقل پیراهنی از شخصیتهای «جوانمردان» به ما میدادند تا حداقل در سفرهایمان و به عنوان مثال در کنار دریا آن را به تن میکردیم.
به گزارش ایسنا در این مراسم مرتضی شمسی – رییس مرکز صبا – هم سخنانی را بیان کرد.
وی در ابتدای صحبتهایش به رسوخ شخصیتهای کارتونهای خارجی در میان کودکان کشورمان اشاره کرد و گفت: اینکه به عنوان مثال یک برند در کشوری دیگر پدید میآید و در کشور ما رسوخ پیدا میکند و همه بچهها آن شخصیت را میشناسند و به آن علاقهمند میشوند، به دو بخش برمیگردد؛ اول به توان رسانهای آن کشور و دوم اینکه ما کاری نکردهایم. وقتی در حوزه رسانه به مطالعاتی که غربیها ارائه دادهاند، نگاهی میکنیم عموما میبینیم که نوع ترجمههایمان خاص است. به اعتقاد من یکی از مهمترین نحلههای فکری غرب بحث استفاده از انیمیشنهاست؛ اینکه چطور یک شخصیت میتواند بازار صنعت و سرمایه را جلو ببرد.
وی سپس به شخصیت کارتونی اسپایدرمن (مرد عنکبوتی) اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال شخصیت اسپایدرمن چطور تمام ذهن یک بچه را درگیر میکند؟ ما در کشورمان این کار را انجام ندادیم و نگاهمان اینگونه نبوده که یک شخصیت ملی برای فرزندانمان بسازیم. تا زمانی هم که این اتفاق در کشورمان نیفتد فرهنگ غربی این کار را میکند.
مدیر مرکز صبا در بخش دیگری از صحبتهایش درباره اهمیت سبقه شعری در ایران توضیحاتی ارائه داد.
او گفت: تا قبل از ظهور اسلام سبقه شعری در کشورمان وجود نداشت و یا اگر هم وجود داشت آنقدر ضعیف بود که به چشم نمیآمد پس از مدتی فردوسی آمد و با شاهنامه خودش رسانه عربی را گرفت و تمدن کشور را در آن حفظ کرد. از آن پس هم پدران ما از همین شاهنامه استفاده کردند تا جایی که یکی از آداب و رسوم شب یلدا قبل از ظهور حافظ، شاهنامهخوانی بود.
وی در همین زمینه ادامه داد: کتاب شاهنامه فردوسی بعد از کتاب قرآن مهمترین کتاب بود و حتی کسانی هم که سواد نداشتند شاهنامهها را حفظ میکردند؛ بنابراین در بحث قهرمانسازی ما در صورتی میتوانیم به فرزندانمان این فرهنگ را انتقال بدهیم که در قالبی زیبا و جذاب این فرهنگ را به آنها ارائه بدهیم.
شمسی در ادامه صحبتهایش همچنین عنوان کرد: ضرورت جامعه ما در حال حاضر این است که بچههایمان برای خودشان قهرمان داشته باشند. کلامی که مقام معظم رهبری در زمینه شناخته شدن شخصیتی مثل مرد عنکبوتی فرمودند هم به همین موضوع تاکید دارند که این نیاز بچههای ماست که برای خودشان قهرمان داشته باشند. موفقیت آن است که وقتی کودک ما وارد فروشگاه اسباببازی فروشی میشود از میان شخصیتهای خارجی و ایرانی، ایرانی را انتخاب کند.
مدیر مرکز صبا در ادامه اعلام کرد که عوامل انیمیشن «جوانمردان» همه آیتمهایی که برای جا افتادن این برند لازم است را انجام دادهاند. در حال حاضر هم تولیدات جانبی انیمیشن «جوانمردان» و همچنین نسخه سینماییاش در حال آمادهسازی است و قرار است این انیمیشن در فجر 95 اولین عرضه تصویری خودش را به جامعه نشان بدهد. همچنین در حال حاضر وسایل جانبی مانند عروسکها، لباس، لوازمالتحریر و همچنین بازیهای مربوط به این انیمیشن در حال آمادهسازی است تا برای کودکان تهیه شود. این انیمیشن اولین کار صنعتی صبا محسوب میشود. در این جا از دوستان برای معرفی این اثر کمک میخواهیم تا ما را در این راه همراهی کنند.
در بخشی دیگر از این مراسم، رضا فصاحت – کارگردان انیمیشن «جوانمردان» – در سخنانی کوتاه توضیحاتی را ارائه داد.
وی درباره معرفی شخصیتهای این انیمیشن گفت: هدف ما برای ساخت این انیمیشن الگوسازی و برندسازی برای کودکان بود؛ بنابراین از تمام نمادهای دورههای ایران در کاراکترهایمان استفاده کردیم. شخصیت «جلالالدین» قهرمان اصلی این انیمیشن است. ما در عین حال چهار شخصیت کاملا تخیلی هم با نامهای «برزین، مراد، سارا و سینا» داریم.
این انیمیشنساز همچنین اظهار کرد: محصولات جانبی انیمیشن «جوانمردان» در قالب لوازمالتحریر، تیشرت، اسباببازی و… در بازارها عرضه خواهد شد. همچنین داستان سینمایی این انیمیشن موازی با سریالش در حال آمادهسازی است که امیدواریم به فجر 95 برسد.
به گزارش ایسنا، در مراسم رونمایی از انیمشین «جوانمردان» ماکتی از شخصیتهای این انیمیشن روی سن به نمایش درآمده بود که توجه حضار را به خود جلب کرد.
بخشی از این مراسم به پخش تصاویری از پشت صحنه ساخت انیمیشن «جوانمردان» اختصاص داشت و در بخش رونمایی از این انیمیشن، شخصیت «جلالالدین» که قهرمان اصلی داستان است نیز معرفی شد. انیمیشن «جوانمردان» به تهیهکنندگی الهام ابراهیمی و کارگردانی رضا فصاحت در مرکز صبا ساخته شده است.
منبع: تدبیر