چند خط در باب «اقتصاد صنعت سینما»

به گزارش فناوری فرهنگی، درمقابل برای ارتقای سینما _ ایجاد تعادل فرهنگی _ایجاد شرایط مناسب تبلیغاتی برای رشد سینمای ملی وایجاد قدرت تقابل ازلحاظ کمی وکیفی با صنعت سینمای دیگر کشورها از جمله راهکارهای ممکن است.

نظربه اینکه اقتصاد هنر صنعت سینما بعنوان بخشی از اقتصاد، هرکشوری جایگاه تعریف شده ای دارد. بابررسی ابعاد اقتصادی صنعت سینما در دسته بندی کالاها، سینما کالای خصوصی _کالای عمومی و  جزو  کالاهایی است که ویژه گی مشترک دارد. در همین جهت بابررسی هایی که صورت گرفته این کالا در یک دوره کوتاه مدت انباشت سرمایه دارد، ولیکن در مرحله هزینه ها،ریسک تولید،به صفر می رسد، و پس از ان جریان سرمایه ارزش اقتصادی ایجاد می کند.

به همین جهت درتمام دنیابراساس فرایند تهیه وتولید درهنر صنعت سینما،قبل ازاینکه فیلم ساخته شود ابتدا ایده و سپس فیلمنامه را با بکارگیری ازبهترین متخصصین، درحوزه های مختلف فیلمسازی از قبیل کارشناسان اقتصادی _ کارشناسان صنعت تبلیغات _هییت تحریریه_ فیلمنامه نویسان _گروه  کارگردانی_گروه فیلمبرداری _ طراح صحنه ولباس _گریمور_جلوه های ویژه وحوزه های میدانی_ و تاثیر گذاری بازیگران در فروش داخلی وبین المللی با جذب برندهای جهانی بعنوان اسپانسر و همزمان براورد اولیه  فروش در جهان محاسبه می گردد.

در واقع میزان سوددهی و درصد بازگشت سود براساس سرمایه تزریق شده را محاسبه می کنند. سپس پروژه راکلید می زنند. وطبق جدول زمانبدی وبرنامه ریزی شده فرایند پیش تولید تا تولید و اکران، ساعت و روزها دقیقا محاسبه و در تایم برنامه ریزی شده فیلم وارد بازار جهانی میشود.

بنابراین اقتصاد درصنعت سینما، هماننددیگر بخش های اقتصادی هرکشوری است.اقتصاد سینما جدا ازکل اقتصاد کشور نیست چرا که اقتصاد هرکشور را باید یک کل به هم پیوسته دانست. به عبارتی برای اینکه یک کشور اقتصاد پویایی داشته باشد، باید درتمام بخش ها وزیر بخشها با رشد وشکوفایی روبرو شود.

با توجه به تاثیرگذاری روزافزون هنر صعنت  سینما سوبسیدهای دولت ها در بخش حمایت فرهنگی درکوتاه مدت درجهت رسیدن به رشد واستقلال اقتصادی سینما  می تواند تاثیرگذار باشد،دراین خصوص مهمترین اقدام طرح موثر در جهت بهره مند شدن ازهمه امکانات موجود برای همه فیلمسازان یکسان پیشبینی شود.

ودرمقابل برای ارتقای سینما _ ایجاد تعادل فرهنگی _ایجاد شرایط مناسب تبلیغاتی برای رشد سینمای ملی وایجاد قدرت تقابل ازلحاظ کمی وکیفی با صنعت سینمای دیگر کشورها از جمله راهکارهای ممکن است.

به همین منظور ضرورت دارد درجهت دستیابی به راه حل های مناسب برای جلوگیری از رشد بیکاری روز افزون عوامل سازنده تصاویر متحرک و دستیابی به اقتصاد پویا در صنعت سینما، با درنظرگرفتن تمام جوانب وهمچنین  جذب حداکثری مخاطب “تماشاگر” به این کالای فرهنگی و راهیابی به سالن سینما های جهان و تاثیرگذار بودن درصنعت سینمابا نگاهی جهان شمول مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

نویسنده: فیروز قاسمی

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد